Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gebroken pakketten in Kubuntu  (gelezen 2067 keer)

Gebroken pakketten in Kubuntu
« Gepost op: 2008/06/17, 01:02:16 »
Als ik in Kubuntu de Adept Manager gebruik, in Ubuntu Synaptics geheten, en b.v. wil updaten, dan popt halverwege een venster op met de mededeling:
Kan wijzigingen niet doorvoeren.-Adept Manager.
Er is een fout opgetreden bij het doorvoeren van wijzigingen. Er is mogelijk een probleem bij het downloaden van enkele pakketten of het doorvoeren zal enkele pakketten breken.
Vervolgens wordt de handeling afgebroken. Het probleem zou kunnen zijn dat mijn systeem plotseling tweetalig is, n.l. Nederlands en Engels. Alles onder de knoppen onder de werkbalk onderaan en in de webbrowser (Konqueror) blijkt sinds kort in het Engels te luiden waar het voorheen Nederlands was. Het zou kunnen dat het probleem is opgelost als alles weer Nederlands is. Echter hoe doe ik dat?

Offline joop905

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/17, 01:07:09 »
Staat er wel een volledig vinkje bij de taalondersteuning Nederlands ?  Een liggend streepje is niet voldoende.

systeem/beheer/language support/Nederlands

« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/17, 02:40:32 »
Dat vinkje bij Taalondersteuning slaat op Ubuntu. In Kubuntu zit het anders. Ik heb het inmiddels gevonden, dus alles is weer in het Nederlands, maar het probleem met de gebroken pakketten is niet opgelost. Elke keer als ik iets wil updaten, installeren of verwijderen popt het bewuste venster op met de bovenbeschreven jobstijding. Het heeft dus niets met verschillende talen te maken. Maar wat is het wel?

« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/17, 02:45:36 »
Misschien een hint. Als ik vanwege de mislukte update in Terminal de schijf opruim middels het commando: sudo apt-get autoremove, dan krijg ik als response:

Instellen van writer2latex (0.5-6) ...
/var/lib/dpkg/info/writer2latex.postinst: 57: update-updmap: not found
dpkg: fout bij afhandelen van writer2latex (--configure):
 subproces post-installation script gaf een foutwaarde 127 terug
Fouten gevonden tijdens behandelen van:
 writer2latex
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)

Weet iemand hier chocola van te maken?

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/17, 08:30:11 »
via bestandbeheer: /var/lib/dpkg/info het betreffende gebroken pakket deleten.

« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/17, 21:24:05 »
Hier blijkt weer eens dat ik eigenlijk nog maar een beginner ben, ik kan niets vinden. In Kubuntu onder Systeem zit een knop Dolphin - Bestandsbeheerder, Dat brengt mij echter niet in het bestand dat Leoquant bedoelt. Is het gebroken pakket niet via Terminal op te sporen en te verwijderen?

« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/18, 13:22:50 »
Via het commando  sudo dpkg --configure -a  in Terminal geprobeerd de fout op te sporen en vervolgens te updaten, te installeren en schoon te maken. Het mocht helaas niet lukken. De fout bleef. Volgens de tekst in Terminal doet zich een fout voor bij het afhandelen van Writer2latex (--configure); subproces post-installation script gaf een foutwaarde 127 terug. Heeft iemand een idee? Graag.

Offline siegi

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/18, 13:25:03 »
Die writer2latex doet pressies wat raar.
Probeer eens sudo dpkg --purge writer2latex

« Reactie #8 Gepost op: 2008/06/18, 14:45:03 »
Beste Siegi, that did the trick, zoals ze elders zeggen. Ik had het eerst het commando: sudo apt-get remove --purge writer2latex  in Terminal gegeven, maar dat loste niets op. Het uwe wel. Bedankt.
Writer2latex echter is nu niet geïnstalleerd, voorheen wel. Moet dat weer worden teruggezet?

Offline siegi

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2008/06/18, 15:00:22 »
Misschien dat het nu wel installeert?

« Reactie #10 Gepost op: 2008/06/18, 17:01:56 »
Heb Writer2latex geinstalleerd via het commando: sudo apt-get install writer2latex  Dit leverde het volgende commentaar op:

Er moeten 0B/64,2kB aan archieven opgehaald worden.
Na deze handeling, zal er 209kB extra schijfruimte gebruikt worden.
Selecteren van voorheen niet geselecteerd pakket writer2latex.
(Database inlezen ... 147562 bestanden en mappen geïnstalleerd.)
Uitpakken van writer2latex (uit .../writer2latex_0.5-6_all.deb) ...
Instellen van writer2latex (0.5-6) ...
/var/lib/dpkg/info/writer2latex.postinst: 57: update-updmap: not found
dpkg: fout bij afhandelen van writer2latex (--configure):
 subproces post-installation script gaf een foutwaarde 127 terug
Fouten gevonden tijdens behandelen van:
 writer2latex
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)

Het lijkt erop dat het programma een fout of een bug bevat en dat het kennelijk eerst herschreven moet worden alvorens het weer geïnstalleerd kan worden. Of ben ik nu te pessimistisch?

Offline siegi

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2008/06/18, 17:09:22 »
Probeer tex-common eens eerst te installeren.
Het blijkt een missende afhankelijkheid te zijn.

« Reactie #12 Gepost op: 2008/06/18, 19:04:45 »
Ik heb tex-common geïnstalleerd, maar nu heb ik het probleem dat mijn onderbalk verdwijnt en ik geen kans zie hem weer op te halen. Daardoor kan ik geen handelingen uitvoeren. Overigens doet het oude probleem zich weer voor (zie de openingsvraag) waardoor ik mij genoodzaakt zie om writer2latex weer te verwijderen.

Offline siegi

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2008/06/18, 19:24:27 »
Tja eerst die Writer2latex verwijderen met sudo dpkg --purge Writer2latex
En vervolgens zeker zorgen dat tex-common geïnstalleerd is.
En dan kan je writer2latex opnieuw installeren. :)
Hmmm dat de kicker (kde panel) verdwijnt zou er normaal niets mee te maken mogen hebben.
Maar probeer eens alt - f2 > kicker

« Reactie #14 Gepost op: 2008/06/18, 21:28:58 »
Omdat bij het opstarten de onderbalk verschijnt, heb ik hem vast kunnen zetten. Tex-common is nu geïnstalleerd en writer2latex verwijderd. De vensters uit de openingsvraag blijven nu weg. Ik denk dat ik het maar zo laat. Bedankt iedereen.

« Reactie #15 Gepost op: 2008/06/19, 18:53:08 »
Na installatie van tex-common edn een paar keer herstarten, heb ik het aangedurfd om writer2latex weer te installeren. Gaat tot dusver zonder problemen.

Offline siegi

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2008/06/19, 20:37:13 »
Mooi :)