Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geluidskaart stuurprogramma  (gelezen 925 keer)

Megalo

  • Gast
Geluidskaart stuurprogramma
« Gepost op: 2008/06/15, 14:29:38 »
Gister Ubuntu 8.04 geïnstalleerd op mijn Asus A6va-q016h en hoewel het geluid wel uit de ingebouwde speakers komt, krijg ik geen geluid uit mijn hoofdtelefoon. Nou heb ik al verschillende oplossingen gevonden en heb geprobeert om 'options snd-hda-intel  model=auto' in te voeren in alsa-base, maar ik schijn niet de benodigde rechten te hebben om alsa-base op te kunnen slaan. Nu heb ik al even gekeken in in 'gebruikers en groepen'. Ik heb daar voor zowel /root als mijn eigen account alles aangevinkt, maar ik blijf dezelfde melding krijgen in de text editor.

Iemand enig idee hoe ik dit wel opgeslagen krijg?

Edit: Inmiddels opgelost. Mijn les hier uit: zoek voordat je het bijna opgeeft nog even 5 minuten door.

Voor andere mensen die dit probleem ook hebben:

sudo nano /etc/modprobe.d/alsa-baseinvoeren en daarin de volgende regel invoeren. options snd-hda-intel  model=autoNu rebooten.

Offline Samsam

  • Lid
Geluidskaart stuurprogramma
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/20, 13:43:21 »
Voor sommige geluidskaart modellen moet je niet 'auto' invullen, maar de naam van het model. Hier kan je verschillende namen vinden: http://www.mjmwired.net/kernel/Documentation/sound/alsa/ALSA-Configuration.txt
Ongeveer halverwege staat een lange lijst van kaarten met module snd-hda-intel