Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: alternatieven voor wine  (gelezen 4511 keer)

carlos

• Gast
alternatieven voor wine
« Gepost op: 2006/08/22, 23:21:53 »
zijn er nog andere win emulators die de moeite van het proberen waard zijn?
carlos

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
alternatieven voor wine
« Reactie #1 Gepost op: 2006/08/22, 23:31:05 »
Wine Is No Emulator (daar staan de letters WINE voor) ;) meer een soort van API wrapper

WINE alternatieven:

Cedega (gericht op games, commercieel)
Crossover Office (gericht op office producten, commercieel)

Allebei gebruiken ze code van de offici
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Saamelainen

• Gast
alternatieven voor wine
« Reactie #2 Gepost op: 2006/08/22, 23:31:51 »
Misschien is Crossover Office wat? Deze heeft een goede grafische interface en is gebaseerd op Wine. Persoonlijk vind ik het installeren van Windowsprogramma's hiermee supermakkelijk. Click & go. Is alleen niet gratis, 38 Euro.

http://www.codeweavers.com/products/

Hier te bestellen in Nederland:
http://shop.mensys.nl/CrossOver/

budster

• Gast
alternatieven voor wine
« Reactie #3 Gepost op: 2006/08/23, 00:26:14 »
of je kan windows bovenop linux draaien. Al is dat natuurlijk niet emuleren.

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
alternatieven voor wine
« Reactie #4 Gepost op: 2006/08/23, 00:52:16 »
Citaat van: budster
of je kan windows bovenop linux draaien. Al is dat natuurlijk niet emuleren.
Windows bovenop linux draaien? wat bedoel je? als je geen emulatie bedoelt? dualboot?

budster

• Gast
alternatieven voor wine
« Reactie #5 Gepost op: 2006/08/23, 01:21:46 »
Windows installeren op een virtuele PC.

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
alternatieven voor wine
« Reactie #6 Gepost op: 2006/08/23, 01:31:51 »
Windows installeren op een virtuele PC.
en hoe is dat dan geen emulatie? (of mis ik iets)

maar dat is niet wat carlos wil volgens mij, aangezien je dan een heel extra OS moet draaien (+ veel ram nodig) en dat gaat niet zo snel als wine en dergelijke, omdat dat puur emulatie/virtualisatie is

budster

• Gast
alternatieven voor wine
« Reactie #7 Gepost op: 2006/08/23, 10:27:23 »
emulatie != virtualisatie

emuleren doe je met software die doet alsof.

virtualistaie is de werkelijke software alleen dan bovenop andere os

En laat ik maar niet beginnen over wine, dan gaat dit nog een heel lang draadje worden.

Offline Soul-Sing

• Lid
alternatieven voor wine
« Reactie #8 Gepost op: 2006/08/23, 10:51:53 »
simulatie bedoel je :)

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
alternatieven voor wine
« Reactie #9 Gepost op: 2006/08/23, 16:10:21 »
"virtualisatie" is sneller dan emulatie, maar api wrapping (wat wine doet) is nog veel sneller en handiger

Virtualisatie is (afhankelijk van hoe je het interpreteert, want je kan virtualisatie ook zien als alle virtualisatietypes behalve echte emulatie) een verzamelnaam voor meerdere types virtualisatie:

* Emulatie (volledige virtualisatie met dynamische hercompilatie) --> complete hardware virtualisatie die het mogelijk maakt om bv. een OS voor PPC op x86 te draaien -- bv. Bochs, Qemu

* Volledige virtualisatie (native virtualization) --> er wordt slechts de benodigde hoeveelheid hardware ge-emuleerd om een voleldig OS zonder aanpassingen te laten draaien -- bv. Parallels, VMWare

* Paravirtualisatie --> hardware wordt niet ge-emuleerd maar wordt door een API wrapper getrokken - dit vereist enkele aanpassingen op het besturingssysteem - of een intel vanderpool / amd pacifica cpu -- bv. Xen

* OS level virtualisatie --> guest OS moet hetzelfde zijn als host OS en dezelfde kernel wordt herbruikt voor elk guest OS --> bv. Usermode linux, FreeBSD jails

API wrapping:
software die API calls van een besturingssysteem doorstuurt naar API calls van een ander besturingssysteem --> heel snel, maar werkt niet altijd 100% correct bij alle programma's -- bv. Wine, Cedega, Crossover Office, Darwine

En laat ik maar niet beginnen over wine, dan gaat dit nog een heel lang draadje worden.
Jij hebt ook gelijk.
Want je bedoelde met virtualisatie waarschijnlijk "volledige (native) virtualisatie" (dat is de bekendste vorm)

carlos

• Gast
alternatieven voor wine
« Reactie #10 Gepost op: 2006/08/23, 18:14:18 »
bedankt info,
even compleet de mist in met ubuntu, wilde grafisch niet meer opstarten, sloot xserver af en ging in terminal mode,
probleem iets te zwaar voor mij , dus opnieuw van van nul begonnen, werkt intussen weer,

wat ik wil draaien in linux is een radio-amateur log programma,
in wine lukt dat niet, is in feite dos programma met windows schil eromheen, dus draait grafish als alle windows progr.
carlos

Saamelainen

• Gast
alternatieven voor wine
« Reactie #11 Gepost op: 2006/08/23, 18:37:19 »
Heb je al in Synaptic gekeken? Daar zitten veel programma's in voor radio-amateurs onder het kopje Amateur radio. Dan moet wel universe in je repositories aan staan. Het is wel even een gezoek, maar misschien zit er wel een logprogramma bij.

Gast

• Gast
alternatieven voor wine
« Reactie #12 Gepost op: 2006/08/23, 19:04:27 »
Citaat van: profoX
"virtualisatie" is sneller dan emulatie, maar api wrapping (wat wine doet) is nog veel sneller en handiger

Virtualisatie is (afhankelijk van hoe je het interpreteert, want je kan virtualisatie ook zien als alle virtualisatietypes behalve echte emulatie) een verzamelnaam voor meerdere types virtualisatie:

* Emulatie (volledige virtualisatie met dynamische hercompilatie) --> complete hardware virtualisatie die het mogelijk maakt om bv. een OS voor PPC op x86 te draaien -- bv. Bochs, Qemu

* Volledige virtualisatie (native virtualization) --> er wordt slechts de benodigde hoeveelheid hardware ge-emuleerd om een voleldig OS zonder aanpassingen te laten draaien -- bv. Parallels, VMWare

* Paravirtualisatie --> hardware wordt niet ge-emuleerd maar wordt door een API wrapper getrokken - dit vereist enkele aanpassingen op het besturingssysteem - of een intel vanderpool / amd pacifica cpu -- bv. Xen

* OS level virtualisatie --> guest OS moet hetzelfde zijn als host OS en dezelfde kernel wordt herbruikt voor elk guest OS --> bv. Usermode linux, FreeBSD jails

API wrapping:
software die API calls van een besturingssysteem doorstuurt naar API calls van een ander besturingssysteem --> heel snel, maar werkt niet altijd 100% correct bij alle programma's -- bv. Wine, Cedega, Crossover Office, Darwine

Jij hebt ook gelijk.
Want je bedoelde met virtualisatie waarschijnlijk "volledige (native) virtualisatie" (dat is de bekendste vorm)
Beste profoX of iemnad anders,

Ik wilde overstappen met mijn bedrijfspc's naar Ubuntu. Nu heeft Brother MFC 590 geen printerdriver voor Linux. Is het mogelijk om met een van de bovenstaande systemen de Windows printerdriver voor deze brother aan de gang te krijgen? Of ie er nog een andere oplossing? Zo niet dan moet ik bij Windows blijven, erg jammer toch?

Groeten John

Xano

• Gast
alternatieven voor wine
« Reactie #13 Gepost op: 2006/08/23, 19:17:51 »
Kan je geen oud barrel als printerserver instellen? Of is dit een domme opmerking?

//edit: Bedoelde dus dat je op dat oude barrel Windows draait waarop die drivers wel werken.

budster

• Gast
alternatieven voor wine
« Reactie #14 Gepost op: 2006/08/23, 19:22:04 »
Citaat van: Xano
Kan je geen oud barrel als printerserver instellen? Of is dit een domme opmerking?

//edit: Bedoelde dus dat je op dat oude barrel Windows draait waarop die drivers wel werken.
Printer? hij wil een programmatje draaien voor zijn zendapparatuur...
ik ben het 100% met Saamelainen eens, het is gewoon ziek hoeveel software er voor zendamateurs is in Ubuntu, kijk eerst eens in synaptic zit vast wel wat bij wat je leuk vind.

Xano

• Gast
alternatieven voor wine
« Reactie #15 Gepost op: 2006/08/23, 19:35:59 »
@budster: Check de reply boven die van mij ;)

Gast

• Gast
alternatieven voor wine
« Reactie #16 Gepost op: 2006/08/23, 19:48:15 »
Citaat van: Xano

Kan ik die dan vanaf Ubuntu pc's (en Windows) benaderen zonder daarop een (netwerk)driver te hoeven installeren? En hoe dan????

Groeten van een leek.