Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: De ./configure doet het niet?  (gelezen 924 keer)

Majora

• Gast
De ./configure doet het niet?
« Gepost op: 2008/06/12, 16:42:18 »
Hoi. Ik had een vraag over Ubuntu. Als ik bij een willekeurige tar.bz2 de ./configure probeer te openen krijg ik dit.

checking for chosen layout... Apache
checking for working mkdir -p... yes
checking build system type... i686-pc-linux-gnulibc1
checking host system type... i686-pc-linux-gnulibc1
checking target system type... i686-pc-linux-gnulibc1

Configuring Apache Portable Runtime library ...

checking for APR... reconfig
configuring package in srclib/apr now
checking build system type... i686-pc-linux-gnulibc1
checking host system type... i686-pc-linux-gnulibc1
checking target system type... i686-pc-linux-gnulibc1
Configuring APR library
Platform: i686-pc-linux-gnulibc1
checking for working mkdir -p... yes
APR Version: 1.2.12
checking for chosen layout... apr
checking for gcc... gcc
checking for C compiler default output file name... configure: error: C compiler cannot create executables
See `config.log' for more details.
configure failed for srclib/apr
owner@owner-desktop:~/Bureaublad/httpd-2.2.8$
Conclusie, mijn C compiler doet het dus niet. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/12, 16:56:19 »
En welk pakket gaat het om?, kan ik het hier ook proberen.Wat staat er in de config.log? Volgens mij werkt de Compiler wel C compiler cannot create executables
deze kan alleen geen uitvoerende bestanden maken. En heb je al gekeken of het pakket niet in Synaptic staat? installeert een stuk makkelijker en het wordt automatisch geupdate.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/12, 18:05:00 »
sudo apt-get install build-essential

ahja, maar zoals gijsbert zegt, altijd eerst in synaptic kijken. dan eventueel naar een .deb- bestand, en daarna misschien compileren. maar als beginner is dit zeker niet altijd even simpel.

Majora

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/12, 18:07:54 »
Dan krijg ik dit probleem. Dpkg --configure -a moet ik dan doen, en dan zegt ie dat ik rootmachten nodig heb. Sudo werkt niet om een illustere reden.

En het is btw iedere tar.bz2 die dit probleem geeft.

« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/12, 18:22:01 »
Citaat van: Majora
Dan krijg ik dit probleem. Dpkg --configure -a moet ik dan doen, en dan zegt ie dat ik rootmachten nodig heb. Sudo werkt niet om een illustere reden.

Start de pc even op in recovery mode (esc indrukken tijdens opstarten om de grub tevoorschijn te toveren, in dual boot niet nodig). Dan krijg je een dos-achtige omgeving. Typ daar: dpkg --configure -a
Grote kans dat dat nu wel werkt, aangezien je in recoverymode de root bent. Geen sudo nodig dus ;)
Op de chat te vinden als debiantux

« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/12, 19:26:20 »
Citaat van: Majora

zonder foutmeldingen kunnen we natuurlijk niks zeggen. en ge hebt wel degelijk het pakketje build-essential nodig om pakketten te compileren.

« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/12, 22:02:08 »
Nunslaughter geeft Ubuntu het niet aan als het pakketje build-essential niet is geinstalleerd als je het wilt gebruiken/nodig hebt? Zoals bijv bij een commando als sudo alien -i xxxx.rpm wordt aangegeven dat alien niet is geinstalleerd(als je dit nog niet hebt gedaan)

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/12, 22:42:37 »
nee dat doet hij niet als ge iets wilt compileren. waarschiijnlijk omdat het configure script niks met apt ofzo heeft te maken.