Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: home-mappen overzetten en gebruikersrechten  (gelezen 674 keer)

home-mappen overzetten en gebruikersrechten
« Gepost op: 2008/06/11, 15:07:00 »
Ik wil m'n home-mappen overzetten naar een andere pc. Ik zou dit via een usb-harddisk kunnen doen, maar dan moet dat op een ext3-partitie want een fatpartitie wil bestanden met bepaalde tekens in de bestandsnaam niet schrijven.

Op een ext3 partitie worden de rechten echter bewaard. Als ik nu op de andere pc dezelfde gebruikers aanmaak, met dezelfde gebruikersnaam en nummer. Krijgen die dan dezelfde rechten als op de oude pc? Wat bepaalt voor het bestandssysteem de gebruiker, de login of het nummer?

Een andere manier zou een backup en restore van de volledige map zijn, dit kan via een fat-partitie. Maar hoe zit het ook hier met de gebruikersrachten?

Andere goeie oplossingen zijn natuurlijk ook welkom

Marc

home-mappen overzetten en gebruikersrechten
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/11, 15:45:22 »
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/16831 dit kan. Je kan ook de /home map verhuizen alleen bij de installatie aangeven dat dat je home map is. Geen vinkje er voor zetten tijdens de installatie anders wordt deze geformateerd.
Dus een nieuwe root partitie / en het vinkje voorzetten voor formateren.
Je home partitie /home geen vinkje en een swap ook formateren een vinkje er voor. Op zijn hoogst moet je nog programma's installeren die niet standaard geinstalleerd zoals bijv. KDETV wordt standaard niet geinstalleerd.
Volgens mij geven de rechten geen probleem. Wat ook mogelijk is de complete harde schijf overzetten in een andere machine gaat ook goed(eigen ervaring), het is maar een idee.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.