Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Programeren (weeral)  (gelezen 22958 keer)

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Programeren (weeral)
« Reactie #25 Gepost op: 2008/06/23, 09:22:16 »
Citaat van: idefix
Python is inderdaad heel geschikt voor beginners, maar ik ken geen Nederlandstalige gidsen.
http://www.coolpython.nl/tutorials/tut/tut.html
http://www.win.tue.nl/~wstomv/edu/python/python1.html
http://www.win.tue.nl/~wstomv/edu/python/python2.html

De eerste is van de maker van python, Guido van Rossum, een Nederlander dus.

Offline sveens

• Lid
Programeren (weeral)
« Reactie #26 Gepost op: 2008/06/26, 11:16:31 »
Citaat van: Grieteke
Ik zou toch ook Python aanraden voor de beginnende programmeur. Het voordeel is dat je kunt beginnen met programmeren zonder object georienteerd bezig te zijn en als je dat eenmaal door hebt kun je je gaan richten op object georienteerd programmeren. Als je dat eenmaal goed snapt is het overstappen op C++ niet al te moeilijk (een simpele tutorial moet dan voldoende zijn).
Ik heb op de python pagina nog even gezocht naar nederlandstalige documentatie en die is er (zie links hieronder). Ik heb geen idee of er ook boeken over Python zijn.
Links:
Leren Programmeren in Python
Wikibook programmeren in Python
Nederlandstalige Python tutorial
Kan je nu ook met Python programma's maken met een mooie werkomgeving of is het met de promt.  Het is toch een scriptaal? of vergis ik mij.

Kan je ook mooie vensters en buttons  maken met deze taal of komt daar meer bij kijken?

Je hebt ook Ruby en Perl. Waarom deze talen niet?

Als ik nog even mag reageren op deze discussie.

Ik heb geprobeerd met Visual C# van MS te programmeren. Nu moet ik zeggen dat er al heel wat wordt voorgekauwd. Maar dat object georienteerd programmaren vind ik echt moeilijk, je moet zo anders denken. Ik heb met Delphi 6 programma's gemaakt, dat ging mij makkelijker af.

Wat djypsi hier als topic is gestart is ook nu mijn probleem nu ik alleen nog met Linux werk.

Ik ga nu helemaal weer blanco beginnen en dan misschien met Python. Maar ja, je hebt dus ook Perl en Ruby. Daar ben ik nog even niet uit.

gr,

Stef

Offline DivinGGoD

• Lid
Programeren (weeral)
« Reactie #27 Gepost op: 2008/07/06, 11:20:32 »
ben nu ook wel gegrepen door het programmeren,
ik kan al redelijk wat programmeren met het zicht op de handelingen die machine's uitvoeren
(plc programmeren) en ook in bascom/edb (weet alleen niet wat de naam van de programmeertaal is)

maar nu wil ik ook applicatie's (tjes :P) gaan maken om het programmeren zoals jullie bedoelen te leren

Ik lees hier dat het eigenlijk het handigst is eerst python te doen en daarna C++ als ik dat wil.
op het forum heb ik hier echter wel eens gehoord van een taal waarbij je een programma kan maken die gelijk werkt bij windows xp en linux (Ubuntu) welke was dit? misschien toch Python?

In ieder geval bedank ook ik (net als djypsi) alle posters voor de info die vooraf al gegeven is :D

Offline dvdmeer

• Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
Programeren (weeral)
« Reactie #28 Gepost op: 2008/07/06, 12:31:53 »
Citaat van: DivinggoD
op het forum heb ik hier echter wel eens gehoord van een taal waarbij je een programma kan maken die gelijk werkt bij windows xp en linux (Ubuntu) welke was dit? misschien toch Python?
Onder andere, ook Java.

Offline DivinGGoD

• Lid
Programeren (weeral)
« Reactie #29 Gepost op: 2008/07/06, 21:35:36 »
owke mooi
dan ga ik Python eens uitproberen :D

met welk programma kan ik het beste de code schrijven?

Offline Typhoner

• Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
Programeren (weeral)
« Reactie #30 Gepost op: 2008/07/06, 21:40:35 »
Citaat van: DivinggoD
met welk programma kan ik het beste de code schrijven?
Een teksteditor zoals kate of gedit, in de repo's heb je ook een volle IDE, genaamd SPE.

Offline bartek

• Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Programeren (weeral)
« Reactie #31 Gepost op: 2008/07/06, 21:51:18 »
SPE is een goede keuze, de ontwikkelaar van dat programma is toevallig ook lid op ons forum: Stani :)

http://pythonide.blogspot.com/
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline dvdmeer

• Lid
Programeren (weeral)
« Reactie #32 Gepost op: 2008/07/06, 22:23:15 »
Het ligt er ook een beetje aan wat je wilt... wil je alleen het echte python leren, of daarbij ook gelijk een grafische omgeving maken. Indien dit laatste moet je voor je zelf een keuze maken welke omgeving je wilt gebruiken, de "populairste" zijn qt en gtk. Op basis daarvan kan je gaan kijken wat voor IDE je wilt gebruiken. Bijvoorbeeld qt designer voor qt en glade voor gtk. Als je alleen nog python gaat proberen kan een simpele tekst-editor al voldoen, maar als je meer wilt zijn daar ook weer keuzes voor.

Offline DivinGGoD

• Lid
Programeren (weeral)
« Reactie #33 Gepost op: 2008/07/06, 22:45:16 »
tsjah ik wil eerst de basis leggen van python, dus eerst maar beginnen met een "hello world" script en dan verder uit gaan werken, ik heb 0,0 ervaring met het programmeren van python dus ik zal ergens moeten beginnen he!

Offline dvdmeer

• Lid
Programeren (weeral)
« Reactie #34 Gepost op: 2008/07/06, 22:59:48 »
Klopt. Dus eerst gewoon python scriptjes uitvoeren in de terminal. Om deze scriptjes te schrijven is het gebruik van teksteditor (gedit/kate/e.a.) goed genoeg.

Succes alvast.

Offline sveens

• Lid
Programeren (weeral)
« Reactie #35 Gepost op: 2008/07/07, 09:09:23 »
Citaat van: dvdmeer
Het ligt er ook een beetje aan wat je wilt... wil je alleen het echte python leren, of daarbij ook gelijk een grafische omgeving maken. Indien dit laatste moet je voor je zelf een keuze maken welke omgeving je wilt gebruiken, de "populairste" zijn qt en gtk. Op basis daarvan kan je gaan kijken wat voor IDE je wilt gebruiken. Bijvoorbeeld qt designer voor qt en glade voor gtk. Als je alleen nog python gaat proberen kan een simpele tekst-editor al voldoen, maar als je meer wilt zijn daar ook weer keuzes voor.
Stel ik wil in de omgeving gtk werken. Wat heb ik dan eigenlijk? Daarna schrijf je dat ik op basis daarvan moet kijken wat voor IDE ik ga gebruiken. Ik snap hem niet.

Even vergelijken:

Met de programmeertaal  ObjectPascal kan je met Delphi mooie grafische programma's maken. Het OS is Windows.

Met de programmeertaal Python kan je met Qt of GTK mooie grafische programma's maken. Het OS is Ubuntu.

Wat is dan die qt designer of glade? Ben even de weg kwijt.

gr,

Stef

Offline Kiwinote

• Lid
    • Launchpad
Programeren (weeral)
« Reactie #36 Gepost op: 2008/07/07, 09:20:49 »
Citaat van: sveens
Met de programmeertaal Python kan je met Qt of GTK mooie grafische programma's maken. Het OS is Ubuntu.

Dat je in python iets programmeert wil niet zeggen dat het alleen onder Ubuntu werkt, het werkt ook op andere besturingssystemen.

qt-designer en glade zijn grafische programma's waarmee je een grafische interface voor je eigen programma kunt schrijven.

Offline sveens

• Lid
Programeren (weeral)
« Reactie #37 Gepost op: 2008/07/07, 10:00:11 »
Citaat van: Kiwinote

Dat je in python iets programmeert wil niet zeggen dat het alleen onder Ubuntu werkt, het werkt ook op andere besturingssystemen.

qt-designer en glade zijn grafische programma's waarmee je een grafische interface voor je eigen programma kunt schrijven.
Dat van Python weet ik.

maar wat is het verschil tussen qt en qt designer?

is qt ook een programmeertaal?

gr,

Stef

Programeren (weeral)
« Reactie #38 Gepost op: 2008/07/07, 10:05:50 »
met qt designer maakt ge een gui voor uw qt programma.
met glade maakt ge ene gui voor uw gtk programma.

installeer gewoon eens glade. deze komt dan te staan bij toepassingen=>ontwikkeling. hier maakt ge uw gui, dan start ge gedit en begint te typen :)

Offline sveens

• Lid
Programeren (weeral)
« Reactie #39 Gepost op: 2008/07/07, 10:36:43 »
Citaat van: Nunslaughter
met qt designer maakt ge een gui voor uw qt programma.
met glade maakt ge ene gui voor uw gtk programma.

installeer gewoon eens glade. deze komt dan te staan bij toepassingen=>ontwikkeling. hier maakt ge uw gui, dan start ge gedit en begint te typen :)
Dank je Nunslaughter.

Sorry hoor maar ik vergeet soms dat Linux een andere wereld is.

Dat intypen kan bijvoorbeeld met Pythontaal?? :)

gr,

Stef

Programeren (weeral)
« Reactie #40 Gepost op: 2008/07/07, 10:56:12 »
moet in python. ofja, als ge in python wilt programmeren natuurlijk :)

http://www.learningpython.com/tutorial-index/
kijk hier eens naar de pygtk tutorials. die zijn wel gemaakt voor glade 2, maar het komt op hetzelfde neer in glade 3.

Offline Kiwinote

• Lid
    • Launchpad
Programeren (weeral)
« Reactie #41 Gepost op: 2008/07/07, 10:59:10 »
Een voorbeeld van hoe python werkt:
open gedit en plak er het volgende in:
Citaat
#!/usr/bin/python
print "hello world"
sla het bestand op als example.py
Voer het bestand in de terminal uit met
Citaat
python example.py
Wel van tevoren naar het juiste map navigeren als je het bestand niet in je home-map hebt opgeslagen.

Offline maxpower

• Lid
Programeren (weeral)
« Reactie #42 Gepost op: 2008/07/07, 11:40:48 »
Hmm.. welke taal mee te beginnen..  Denk dat dat meer afhankelijk is van de tutorials, python word hier veel gezegd, opzich mee eens.. python is niet bijster ingewikkeld.

Maar.. toch.. ik denk dat het beste gewoon een aantal talen kan gaan kijken, tutorials vluchtig doorlezen en pakken wat je het makkelijkste pakt.. dan heb je een basis en vanuit daar is het makkelijk verder leren. het moeilijke zal uiteindelijkt och niet de taal worden maar het kunnen bedenken hoe het programma moet worden en hoe je dat voor elkaar krijgt met de middelen die je hebt.

Offline Kiwinote

• Lid
    • Launchpad
Programeren (weeral)
« Reactie #43 Gepost op: 2008/07/07, 11:48:34 »
Om je te helpen met het vergelijken:
http://helloworldsite.he.funpic.de/hello.htm#index

;)

Offline sveens

• Lid
Programeren (weeral)
« Reactie #44 Gepost op: 2008/07/08, 09:59:35 »
Citaat van: Nunslaughter
moet in python. ofja, als ge in python wilt programmeren natuurlijk :)

http://www.learningpython.com/tutorial-index/
kijk hier eens naar de pygtk tutorials. die zijn wel gemaakt voor glade 2, maar het komt op hetzelfde neer in glade 3.
Nou ik heb het even bekeken. Voorlopig ben ik nog niet toe aan het bouwen van een mooi grafisch programma want ik wil eerst goed Python beheersen. Dus dat ga ik gewoon leren vanaf de console.

Maar ik heb toch een vraag want ik wil het maar niet begrijpen (dat komt door mijn Delphi verleden, als ik dat zo mag noemen want ik ben maar een amateurtje/hobbyist).

Je hebt dus de taal Python

je hebt dus Glade voor een mooie grafische omgeving

Maar wat is in godsnaam dan GTK????

Ik maakte gistern al die vergelijking:

je hebt Pascal en Delphi. Klaar

Ik ben misschien dom hoor  :/  maar ik kom er even niet uit. Ik heb even die links aangeklikt maar het dringt niet tot me door.

gr,

Stef

Offline dvdmeer

• Lid
Programeren (weeral)
« Reactie #45 Gepost op: 2008/07/08, 12:06:45 »
Je hebt inderdaad Pascal en Delphi, dit zijn programmeertalen, net zoals Java, Python en vele anderen. Dat is duidelijk?

Java bijvoorbeeld heeft grafische takken awt en swing. Met java alleen heb je niks grafisch, alleen puur java.
Wil je iets grafisch maken, een GUI (graphical user interface) heb je awt en swing nodig. Onder deze verzamelingen valt bijvoorbeeld een "Button", "Scrollbar" e.d.

Bij Python is dit hetzelfde, die heeft ook grafische takken, waarvan qt en gtk de populairste zijn.
Alleen python is niks grafisch, wil je hier een GUI bij ontwikkelen zal je ofwel van qt of van gtk gebruikmaken.
Bijvoorbeeld een gtk.Button / qt.Button.
Qt en gtk zijn puur grafische pakketten voor python.

Wil je een GUI met gtk maken dan kan je hiervoor het programma glade gebruiken.
Voor qt geldt dat je het programma qt designer kan gebruiken.

Hoop dat het iets duidelijker voor je is?

Programeren (weeral)
« Reactie #46 Gepost op: 2008/07/08, 12:09:25 »
http://www.gtk.org/

ge kunt ook gewoon uw eerste hello world programma wat ge in python hebt geschreven meteen omzetten in een grafische interface. bijvoorbeeld een venster met een label en een knop, als ge op de knop duwt verschijnt er "hello world" in het label. is helemaal niet zo moeilijk.

Offline sveens

• Lid
Programeren (weeral)
« Reactie #47 Gepost op: 2008/07/08, 14:14:51 »
Je hebt inderdaad Pascal en Delphi, dit zijn programmeertalen, net zoals Java, Python en vele anderen. Dat is duidelijk?
Ja dat weet ik allemaal. :D
Delphi is een pakket waarmee je complete applicaties kan maken, dus met buttons, schermen enz.. De code onder de button is Object Pascal.

Bij Python is dit hetzelfde, die heeft ook grafische takken, waarvan qt en gtk de populairste zijn.
Alleen python is niks grafisch, wil je hier een GUI bij ontwikkelen zal je ofwel van qt of van gtk gebruikmaken.
Bijvoorbeeld een gtk.Button / qt.Button.
Qt en gtk zijn puur grafische pakketten voor python.
Dus als ik een programma wil schrijven met buttons en vensters dan heb ik voldoende aan
bijvoorbeeld GTK met als onderliggende taal Python.. Onder de knop gebruik ik bij voorbeeld Python als taal. Dus dan heb ik een GUI gemaakt.

Dit is dus wat ik niet begrijp of wat me in de war maakt. Of je gebruikt Glade of je gebruikt GTK om een GUI te maken, ja toch?

O

gr,

Stef

Programeren (weeral)
« Reactie #48 Gepost op: 2008/07/08, 14:39:51 »
Dit is dus wat ik niet begrijp of wat me in de war maakt. Of je gebruikt Glade of je gebruikt GTK om een GUI te maken, ja toch?
nee, dvdmeer zegt het al, om een gtk gui te maken, kunt ge glade gebruiken. gtk is de toolkit, glade is het programma om deze te gebruiken.

Offline Kiwinote

• Lid
    • Launchpad
Programeren (weeral)
« Reactie #49 Gepost op: 2008/07/08, 15:00:44 »
Je kunt het als volgt zien:
gtk is de 'taal' waarmee je een gui programmeert.
glade is een hulpmiddel voor zij die niet zelf gtk willen schrijven, maar wel een gtk gui willen ontwikkelen.