Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Belgacom B-box  (gelezen 28217 keer)

Offline idefix

  • Lid
Belgacom B-box
« Gepost op: 2008/06/06, 21:44:21 »
Hallo,

heb enige tijd terug Ubuntu geïnstalleerd bij mn schoonmoeder. Alles werkte perfect. Deze week is hun modem verknoeid door een onweer. Vandaag is een Belgacom-technieker geweest met een nieuwe modem. Het is een ander type: Belgacom B-Box.
Hij gaf er een installatie-CD bij, alleen voor Windows natuurlijk...
Ik dus geprobeerd zonder CD.
Systeem -> Netwerk. Een beetje zitten rommelen: DHCP e.d. maar niets gekort: ik krijg geen verbinding.
Heeft iemand ervaring met B-Box?
Of kan ik beter een herinstal doen en hopen dat hij alles automatisch  goed zal zetten?
Support bacteria. They're the only culture some people have.

Offline BMF

  • Lid
    • The Rock Temple
Belgacom B-box
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/06, 21:55:57 »
Nee, helaas geen ervaring mee, maar ik heb me aangeleerd om als iets pertinent niet werkt, om niet meer te gaan zoeken naar de oorzaak.
Ik denk dat een herinstall sneller gaat dan het uitzoeken van het probleem. Maar wellicht dat er enkel landgenoten van je zijn die er wel verstand van hebben.
Ubuntu user#: 24352

Offline idefix

  • Lid
Belgacom B-box
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/06, 22:00:13 »
Citaat van: BMF
Nee, helaas geen ervaring mee, maar ik heb me aangeleerd om als iets pertinent niet werkt, om niet meer te gaan zoeken naar de oorzaak.
Ik denk dat een herinstall sneller gaat dan het uitzoeken van het probleem. Maar wellicht dat er enkel landgenoten van je zijn die er wel verstand van hebben.
Dank je BMF, ik wacht nog even af. Ze  heeft gevraagd om morgen voormiddag eens langs te gaan, dus ik heb nog wel tijd...
Support bacteria. They're the only culture some people have.

Offline Mario

  • Lid
Belgacom B-box
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/06, 22:14:42 »
Heb hier een Belgacom B-box werkend

Tik dit eens in je browser " http://192.168.1.1/ "

Als je Pc verbinding heeft met je B-box zou je nu het instelmenu moeten zien

kies ADSL Settings > Quick Start

hier kun je je gebruikersnaam en wachtwoord instellen

Succes
PC:Intel dual core 6600 2.4Ghz-Abit AB9-nvidia GeForce 9600 GT-
dual-boot : Debian Lenny - Windows 7
Alle beschrijvingen van de werkelijkheid zijn tijdelijke veronderstellingen

Belgacom B-box
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/07, 10:52:41 »
Citaat van: mario
hier kun je je gebruikersnaam en wachtwoord instellen
Kleine toevoeging: vergeet bij de gebruikersnaam niet "@SKYNET" of wat jij hebt achteraan toe te voegen.

Maar je zegt dat je geen verbinding hebt met de router zelf?
Je moet je ethernet-kabel wel in de poort 1 of poort 2 stoppen, 3 en 4 zijn voorbehouden voor televisie (Je kan achteraf die poorten nog wel remappen als je wilt ;) )
En eigenlijk zou je niets moeten aanpassen... Je B-Box aansluiten via ethernet zou uit de box moeten werken als je het bijgeleverde instructie-papier volgt, maar dan de "CD-stap" weglaat... (Ik heb de B-Box hier ook zonder CD geïnstalleerd)

Laat maar iets weten waar het fout gaat.

Groetjes,
ShadowDragon.
Xubuntu 11.04 - Xfce 4.8 - SSD Vertex 2 (Extended) 60 GB

Offline idefix

  • Lid
Belgacom B-box
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/07, 12:20:09 »
Citaat van: ShadowDragon
Citaat van: mario
hier kun je je gebruikersnaam en wachtwoord instellen
Kleine toevoeging: vergeet bij de gebruikersnaam niet "@SKYNET" of wat jij hebt achteraan toe te voegen.

Maar je zegt dat je geen verbinding hebt met de router zelf?
Je moet je ethernet-kabel wel in de poort 1 of poort 2 stoppen, 3 en 4 zijn voorbehouden voor televisie (Je kan achteraf die poorten nog wel remappen als je wilt ;) )
En eigenlijk zou je niets moeten aanpassen... Je B-Box aansluiten via ethernet zou uit de box moeten werken als je het bijgeleverde instructie-papier volgt, maar dan de "CD-stap" weglaat... (Ik heb de B-Box hier ook zonder CD geïnstalleerd)

Laat maar iets weten waar het fout gaat.

Groetjes,
ShadowDragon.
Dank je wel voor de reacties. De kabels zijn goed aangesloten, en toch wil hij het niet herkennen. Ik krijg geen contact. De eth0 blijft down.
Bij een herinstallatie meldt hij dat hij geen DHCP kan detecteren.
Support bacteria. They're the only culture some people have.

Belgacom B-box
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/07, 12:33:15 »
Das wel vreemd...

Kan je die B-Box ook aan een andere pc hangen, of kan je een andere router aan die pc hangen? Om te zien of het aan de router ligt of aan de instellingen van de pc...
Misschien een de ethernet kabel vervangen door een andere? Misschien dat de kabel ook last heeft ondervonden van de bliksem?
Misschien ook eens je elektrisch out-let testen / een ander elektrisch circuit proberen? Misschien heeft is daar ook iets mis gegaan met de bliksem?

Daarnaast kan je proberen om een Static IP te forceren. Je kan het beste een IP kiezen tussen de 192.168.1.2 en 192.168.1.100 range. Maar probeer eerst de bovenstaande ;)
Xubuntu 11.04 - Xfce 4.8 - SSD Vertex 2 (Extended) 60 GB

Offline idefix

  • Lid
Belgacom B-box
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/07, 12:35:09 »
Citaat van: ShadowDragon
Das wel vreemd...

Kan je die B-Box ook aan een andere pc hangen, of kan je een andere router aan die pc hangen? Om te zien of het aan de router ligt of aan de instellingen van de pc...
Misschien een de ethernet kabel vervangen door een andere? Misschien dat de kabel ook last heeft ondervonden van de bliksem?
Misschien ook eens je elektrisch out-let testen / een ander elektrisch circuit proberen? Misschien heeft is daar ook iets mis gegaan met de bliksem?

Daarnaast kan je proberen om een Static IP te forceren. Je kan het beste een IP kiezen tussen de 192.168.1.2 en 192.168.1.100 range. Maar probeer eerst de bovenstaande ;)
Hallo Dragon,
ik schrijf nu vanop de PC van schoonmoeder. Ik heb de B-Box via zo een internet-USB-koppelingetje angesloten op een USB poort en het werkt. Ik heb nu wel een poort te kort om de webcam aan te sluiten, maar dat is het minste...
Support bacteria. They're the only culture some people have.

Belgacom B-box
« Reactie #8 Gepost op: 2008/06/07, 14:00:36 »
Citaat van: idefix
[...] zo een internet-USB-koppelingetje angesloten op een USB poort[...]
Euh, ik kan mij hier niet direct iets bij voorstellen...

Lijkt mij, ofwel dat de ethernet kabel kapot is (kan je testen met een andere kabel) ofwel dat je netwerk-kaart/poort kapot is (kan je testen met een andere router).

Citaat van: idefix
Ik heb nu wel een poort te kort om de webcam aan te sluiten, maar dat is het minste...
Een usb-hub kan hier soelaas bieden ;)
Xubuntu 11.04 - Xfce 4.8 - SSD Vertex 2 (Extended) 60 GB

Calimerubuntu

  • Gast
Belgacom B-box
« Reactie #9 Gepost op: 2008/06/07, 17:19:09 »
ik weet niet of daar ergens een krefel is maar daar zijn ze 5- 6 eurootjes


cali

Offline idefix

  • Lid
Belgacom B-box
« Reactie #10 Gepost op: 2008/06/07, 17:24:50 »
Citaat van: ShadowDragon
Citaat van: idefix
[...] zo een internet-USB-koppelingetje angesloten op een USB poort[...]
Euh, ik kan mij hier niet direct iets bij voorstellen...
Zo een kabel met een USB-connectie aan de ene zijde en een aan de andere zijde een ingang om een ethernetkabel (telefoonkabel) in te steken.
Ongeveer zoiets

Dus ipv  de ethernetkabel direct in de PC te pluggen, plug ik hem in dit kabeltje dat op zijn beurt in een USB-poort gestoken wordt.

Ik ga morgen eens proberen om gewoon een andere ethernetkabel aan te sluiten, zoals je suggereerde.

Ik moet nu wel eerlijk zijn: na de mislukte installatie van Ubuntu heb ik, ongeduldig als ik ben,  Zenwalk erop gezet. Er staat nu dus Zenwalk op. Spreek nu maar de banvloek uit! ;)
Zenwalk is gebaseerd op Slackware, dus als ik het erop laat staan, kan ik hier natuurlijk geen hulp meer vragen. Dilemma...
Nuja, de PC bij ons thuis blijft alleszins Ubuntu!
Support bacteria. They're the only culture some people have.