Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mappen en bestanden  (gelezen 1953 keer)

Mappen en bestanden
« Gepost op: 2008/06/04, 15:54:39 »
Na de overtap naar Ubuntu heb ik mijn andere schijven beetje helemaal leeg gemaakt van software die ik niet meer nodig had aangezien ze allemaal voor windows waren.

Maar Ik heb nog wat mappen en bestanden waar ik vragen over heb of ik die wel kan verwijderen

bestanden
- desktop.ini
- thumbs.db

Mappen

- Recycled
- System Volume Information

Kan ik opzich al deze bestanden en mappen verwijderen?? of gebruikt linux sommige ervan ook?

had gelezen dat linux ook zo iets heeft maar in .trash of zo maar wil het voor de zekerheid vragen.

Edit:
Ik heb geen dualboot. Maar er zijn wel mappen gedeelt. Wat er ook kans is dat windows machines in de shared map kunnen kijken.

pjvolders

• Gast
Mappen en bestanden
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/04, 17:46:13 »
De bestanden worden niet gebruikt in linux, de mappen denk ik ook niet.
Als ze in een gedeelde map (of externe HD staan) is het beter dat je ze laat staan aangezien windows ze anders gewoon opnieuw aanmaakt :-) (vooral voor thumbnails kan dat wat trager gaan).
Onder windows waren dit verborgen bestanden/mappen dus daarom zag je ze niet.
Onder linux en een map/bestand dat begint met . verborgen. .Trash is dus een verborgen map, meer bepaald je "prullenmand".

groetjes
PJ

Offline dvdmeer

• Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
Mappen en bestanden
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/04, 18:34:06 »
System Volume Information --> zijn je windows herstelpunten. Gooi ik zelf altijd weg... net zoals recycled.

Mappen en bestanden
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/04, 18:55:38 »
thumbs.db mag ze zelfs onder een draaiende windows weggooien... Het bestandje dient enkel op de "foto"s" die in die map staan te previewen.
Xubuntu 11.04 - Xfce 4.8 - SSD Vertex 2 (Extended) 60 GB

Mappen en bestanden
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/04, 19:27:27 »
Ik weet wat ze allemaal voor dienen (doe zelf ook ict)
maar toch bedankt voor uitleg. Maar het is wel gewoon ok om ze dus weg te donderen.

Hoe zit het dan met als je een map geshared hebt en je wilt ze previewen vanuit een windows machine. Zal windows niet uit zijn dak gaan (aangezien dat best normaal is voor windows).

Als ik de thumb.db verwijder zou het dan mogelijk zijn om ze te kunnen miniviewen? En hij zal bijv. niet kunnen schrijven als hij geen rechten heeft.

Mappen en bestanden
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/05, 10:47:33 »
Arg, ik gebruik Windows nu al bijna 9 jaar en soms snap je er toch geen reet van. Thumbs.db is een verborgen bestand, dus map-opties->geef verborgen bestand weer... Ja, niet dus, nog altijd geen Thumbs.db te zien.
Dan maar CLI, dir /A:H, geeft mooi Thumbs.db weer. Maar zowel copy als move willen hun handen niet vuil maken aan Thumbs.db  -_-
Dan maar de Windows logica gevolgd, en FileZilla geopend, daar wordt mooi Thumbs.db weergegeven en ik versleep hem naar de ander folder. Vreemd genoeg blijven de preview's werken en wordt er geen Thumbs.db aangemaakt (oké, nu snap ik helemaal niet meer hoe Windows zijn preview's doet..., misschien was het zo slim om de pointer naar Thumbs.db mee aan te passen bij het verplaatsen??? of cachet de Thumbs.db-cache???)

Maar swat, kort samengevat, uit mijn ervaring het kan echt geen kwaad om Thumbs.db weg te gooien / verplaatsen of wat dan ook. Een externe bron bevestigd dit. Maar geen Thumbs.db == geen preview.

Mappen en bestanden
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/05, 11:47:40 »
ok :D.. Tijd om de partities te anti-windhozen

Nog 1 ding.:P.. is er een Manier om in de terminal hij hele partitie moet zoeken en als hij bepaalde bestandje/map vindt waar je de naam opgegeven hebt hij moet verwijderen.

Mappen en bestanden
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/05, 13:33:14 »
Zou wel moeten lukken, zit nu wel niet onder ubuntu.

"Hele partitie": gaat dat niet met "ls -R" op de root-directory van die partitie?
"Bepaalde map/bestand": grep regex
"verwijderen": rm -r
en met een paar pipes, kom je dan niet ergens in de buurt?

*Disclaimer, ik heb geen idee of bovenstaande werkt. Is gewoon om je mogelijks op de juiste weg te krijgen. Testen op eigen risico ;)

[Edit]
Of bij nader inzien misschien niet. Werkt pas als ls een bestand met zijn "full-path" wegschrijft per lijn...

[Edit]
Of misschien toch wel? Optie "-1" meegeven met ls zorgt ervoor alles op 1 lijn staat...