Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Zeer slechte 3D performantie met Intel grafische kaart  (gelezen 538 keer)

Offline vanadium

  • Lid
Zeer slechte 3D performantie met Intel grafische kaart
« Gepost op: 2008/06/01, 16:27:17 »
Op een oudere Pentium III desktop draaiden open source 3D spelletjes zoals neverball en tuxracer prachtig. Ook onder Mandrake Linux 9 heeft dit gewerkt! Nu gaat het niet onder Ubuntu. Mijn grafische kaart is een "Intel Corporation 82815 Chipset Graphics Controller (CGC) (rev 02)".

Volgens glxgears zou het nochthans allemaal goed moeten zijn:

$ glxgears -info
GL_RENDERER   = Mesa DRI i815 20050821 x86/MMX/SSE
GL_VERSION    = 1.2 Mesa 7.0.3-rc2
GL_VENDOR     = Keith Whitwell
GL_EXTENSIONS = GL_ARB_imaging GL_ARB_multisample GL_ARB_multitexture GL_ARB_texture_compression GL_ARB_texture_env_add GL_ARB_texture_env_combine GL_ARB_texture_env_crossbar GL_ARB_texture_mirrored_repeat GL_ARB_texture_rectangle GL_ARB_transpose_matrix GL_ARB_vertex_buffer_object GL_ARB_window_pos GL_EXT_abgr GL_EXT_bgra GL_EXT_blend_color GL_EXT_blend_minmax GL_EXT_blend_subtract GL_EXT_clip_volume_hint GL_EXT_compiled_vertex_array GL_EXT_convolution GL_EXT_copy_texture GL_EXT_draw_range_elements GL_EXT_histogram GL_EXT_packed_pixels GL_EXT_polygon_offset GL_EXT_rescale_normal GL_EXT_separate_specular_color GL_EXT_stencil_wrap GL_EXT_subtexture GL_EXT_texture GL_EXT_texture3D GL_EXT_texture_edge_clamp GL_EXT_texture_env_add GL_EXT_texture_env_combine GL_EXT_texture_lod_bias GL_EXT_texture_object GL_EXT_texture_rectangle GL_EXT_vertex_array GL_APPLE_packed_pixels GL_IBM_rasterpos_clip GL_IBM_texture_mirrored_repeat GL_MESA_ycbcr_texture GL_MESA_window_pos GL_NV_blend_square GL_NV_light_max_exponent GL_NV_texture_rectangle GL_NV_texgen_reflection GL_OES_read_format GL_SGI_color_matrix GL_SGI_color_table GL_SGIS_generate_mipmap GL_SGIS_texture_edge_clamp GL_SGIS_texture_lod
1574 frames in 5.0 seconds = 314.572 FPS
1589 frames in 5.0 seconds = 317.693 FPS
1585 frames in 5.0 seconds = 316.930 FPS
Wanneer ik echter ppracer aan de commandolijn opstart om foutmeldingen te zien, krijg ik:

~$ ppracer
PPRacer 0.3.1 -- http://racer.planetpenguin.de
(c) 2004-2005 The PPRacer team
(c) 1999-2001 Jasmin F. Patry
PPRacer comes with ABSOLUTELY NO WARRANTY. This is free software,
and you are welcome to redistribute it under certain conditions.
See http://www.gnu.org/copyleft/gpl.html for details.

[driAllocateTexture:636] unable to allocate texture
[driAllocateTexture:636] unable to allocate texture
[driAllocateTexture:636] unable to allocate texture
....
Een zoektocht op internet heeft mij al opgelevert dat de textures kleiner dan 64K moeten zijn, maar hoe en waar je dat zou kunnen instellen heb ik niet gevonden. Is er iemand met een gelijkaardige kaart die betere ervaringen heeft en kan helpen?