Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Suspend/hibernate in Gutsy, maar niet Heron  (gelezen 702 keer)

mblink

• Gast
Suspend/hibernate in Gutsy, maar niet Heron
« Gepost op: 2008/05/31, 10:13:45 »
Ik ben mij linux carriere begin dit jaar begonnen met Gutsy. Suspend en Hibernate werkten gewoon 'out of the box'.

In april dacht ik, ik installeer HArdy, dat kan alleen maar beter zijn... Wat schets mijn verbazing, na de installatie van Hardy, geen suspend en hibernate meer.

Hij gaat wel in suspend, maar komt niet meer terug. (zwart beeld, met soms een knipperende cursor).

Na het afstruinen van diverse fora, lijkt het te zitten in een bug in de driver van nvidia (ik heb een EN7300GS). Allerlei settings en hacks geprobeerd, geen effect.

Het lijkt mij, dat als het onder Gutsy werkt, het onder Hardy ook moet kunnen werken?

Heeft iemand hier ervaring mee en nog beter, een oplossing voor? Ik weet het even niet meer.

Ik ga anders maar terug naar Gutsy, maar dat kan ik ook niet eeuwig volhouden.

Mvg
Milan

Ubuntu 8.04 32-bit
AMD Athlon 64X2
nVidia 7300GS

Offline nor

• Lid
  • Steunpunt: Nee
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/31, 16:36:30 »
Hibernate werkt bij mij meestal goed. 9 van 10 keer lukt het wel.

Ik kan mijn pc alleen op hibernate zetten, als ik compiz uitschakel. Draai je compiz op je PC? Zo, ja, dan werkt de oplossing misschien ook bij jou.

compiz uitschakelen:
alt + F2 =>  metacity --replace &

Dan kan je misschien nu wel je PC op hibernate zetten.

compiz inschakelen:
alt + F2 =>   compiz --replace &

Extra, maar dan wel in engels:
Here's what I did:

Create two shortcuts on your panel
shortcut #1: Start Compiz code: compiz --replace &
shortcut #2: Stop Compiz code: metacity --replace &

When you want compiz running, click shortcut 1, shortcut 2 when you don't.

Maar toen ik kernel update (2.6.24-17) kreeg, werkte Hibernate niet meer. Hier word ik niet vrolijk van. Daarom draai ik nu met kernel 2.6.24-16 i.p.v. 2.6.24-17 en Hibernate doet weer.

mblink

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/01, 11:01:12 »
Bedankt voor je reactie.

De situatie lijkt weer iets anders te liggen.

De functie waar ik het over heb is de pauzestand (suspend to ram). Doet hetzelfde als hibernate, maar dan slaat hij het op in RAM, waardoor je veel sneller weer paraat bent (enkele seconden). Vanuit hibernate duurt het net zo lang als opnieuw opstarten.

Ik ben steeds aan het proberen geweest met die pauzestand (die dus niet werkt onder Hardy). Voorheen werkte hibernate ook niet, maar dat blijk ik dus 'per ongeluk' te hebben opgelost, want dat werkt nu wel. Mét compiz en mét de laatste kernel. Helaas weet ik niet meer wat ik allemaal precies gedaan heb. Ik zal mijn stappen nog eens nagaan, wellicht dat jou dan weer kan helpen met hibernate.

Ook afgaande op jouw situatie is er niet echt een lijn in te ontdekken. Bij de een werkte het in Gutsy niet en in Hardy wel, bij mij is het dus andersom. Nu weer dit. Ik snap het niet meer...

Offline vanadium

• Lid
  • Steunpunt: Nee
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/01, 12:12:56 »
Zoals je zelf zegt, hangt veel af van je grafische driver (en dikwijls de interactie met de kernel). Dat maakt dat het bij een volgende versie inderdaad kan foutlopen! Ik heb een ATI-kaart. Hiberneren ging soms, pauzestand helemaal niet. Ik heb toen gehiberneert met de "alternatieve methode": uswsusp. Met Gutsy was de situatie katastrofaal en ging niets meer, ook uswsusp niet. Nu met Hardy lukt pauzestand perfect, voor hibernatie is er een foutmelding, maar uiteindelijk lukt het allemaal wel. Ik vrees dat het wat neerkomt op "afwachten", en van zodra je een nieuwe driver binnenkrijgt of een nieuwe kernel eens opnieuw testen. Tegenwoordig wordt het installeren van proprietaire drivers via envy stilletjesaan aanvaard (zit nu zelfs in de repos!), zodat je ook op die wijze mogelijkheden hebt nieuwere nvidia drivers te proberen.

Je kan ook zien of je je kan behelpen met de "alternatieve" suspend methoden via uswsusp: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=417964&page=2.

b.t.w. Compiz afzetten kan je ook "grafisch" door in System - Preferences de effecten uit te zetten: dit schakelt achter de schermen over op metacity.