Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hellup! synaptic werkt niet meer  (gelezen 2466 keer)

mr. B

• Gast
hellup! synaptic werkt niet meer
« Gepost op: 2006/08/19, 11:33:41 »
Sinds ik gisteren de laatste updates he geinstalleerd (gewoon die ik aangeboden krijg van update manager) werk synaptic niet meer.

Er wordt nog wel gevraagd voor mijn root-wachtwoord maar daarna gebeurt er niets meer.
Als ik synanptic vanuit de terminal wil opstarten krijg ik de volgende foutmelding:
error while loading shared libraries: libvte.so.4: cannot open shared object file: No such file or directory
met apt-get kan ik deze liberi niet installeren: Kon pakket libvte.so.4 niet vinden

kan iemand mij helpen?

mr. B

• Gast
« Reactie #1 Gepost op: 2006/08/19, 11:41:56 »
Sorry al gepost zag ik zojuist....... http://forum.ubuntu-nl.org/topic/2761

maar vindt een reinstall nogal drastisch... heeft iemand suggesties?

Offline bartek

• Lid
    • http://bartek.blogsome.com
« Reactie #2 Gepost op: 2006/08/19, 11:52:43 »
Doe eens sudo apt-get install libvte4

En als dat niet lukt eerst eens remove en dan terug install
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

mr. B

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2006/08/19, 11:53:37 »
libvte4 is reeds de nieuwste versie.
0 pakketten opgewaardeerd, 0 nieuwe pakketten ge

mr. B

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2006/08/19, 11:55:19 »
heb nog even zitten zoeken op mijn systeem, maar automatix heb ik al niet meer op mijn systeem staan, had ik al verwijderd omdat ik overging op easy-ununtu.

Maar ik moet je gelijk geven Bartek, gewoon de wiki's volgen is veiliger dan easy-ubuntu en automatix, die geven altijd wel een error

Offline bartek

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2006/08/19, 11:58:24 »
mja, maar ondertussen moet je nog steeds synaptic weer aan de praat krijgen h

mr. B

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2006/08/19, 12:28:48 »
oops.. of dat handig was weet ik iet.. heb eerst libvte4 ge-removed en vervolgens geprobeerd opnieuw te installeren met apt-get.

met het removen van libvte4 verijder je meteen de gnome-terminal, update manager en synaptic en nog meer... dus met [ctrl]+[Alt]+F1 een nieuwe sessie geopend om apt-get te kunnen gebruiken.

bij sudo apt-get install libvte4 krijg ik de volgende "verontrustende" melding:

Sommige paketten konden niet geinstalleerd worden, dit betekent dat u een onmogelijke situatie gevraagd hebt of dat u de 'unstable'-distributie gebruikt en sommige paketten nog vast zitten in 'incoming'

Aangezien u slechtseen enkele opdracht gegeven hebt is het zeer waarschijnlijk dat het pakket gewoon niet istalleerbaar is. U kunt het beste een foutrapportage indienen voor dit pakket.

De mogelijke informatie helpt u mogelijk verder:
De volgende paketten hebben niet niet-voldane vereisten:
Libvte4: vereisten: libvte4-commen (=1:0.12.2-0ubuntu2) maar 1:0.13.5-0ubuntu zal geinstalleerd worden
E: niet werkende paketten

Offline bartek

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2006/08/19, 12:55:24 »
Die libvte heeft inderdaad betrekking tot synaptic en terminal. Maar dat hij ineens je terminal en update-manager mee verwijdert is wel heftig. In je eerste post schrijft de foutmelding dat hij dit pakket niet kon vinden dus zag er 't gevaar niet van in. Je zal nu waarschijnlijk toch een re

bertrik

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 2006/08/19, 13:17:12 »
Hee, hier heb ik nu opeens ook last van! Een paar dagen terug werkte synaptic nog prima.
Ik heb recentelijk nog wel compiz geinstalleerd (volgens deze guide http://www.compiz.net/viewtopic.php?id=389) en daarbij heb ik het compiz repository toegevoegd aan de /etc/apt/sources.list , dus ik vermoed dat dat de oorzaak is.

(Compiz zelf ziet er mooi uit, maar lijkt nog niet helemaal klaar voor massa-consumptie)

Bij mij hielp het om een aantal pakketten te downgraden:
bertrik@ubuntu:~/mrv $ sudo apt-get install libvte4/dapper libvte-common/dapper gnome-terminal/dapper gnome-terminal-data/dapper python-vte/dapper

« Reactie #9 Gepost op: 2006/08/20, 12:02:46 »
Hartelijk dank Bertrik,

Ik had ook dit probleem, en gebruik ook de nieuwste quinn releases van compiz (bijna dagelijkse updates). Ik kon synaptic nog wel gebruiken vanaf de commandline, dus zou ik zeker niet een complete herinstallatie uitvoeren. Ik had de door jouw genoemde updates inderdaad langs zien komen dus ik heb jouw downgrade lijstje geprobeerd en het werkt direct. Dank!