Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Synaptic pakket beheer werkt niet :$  (gelezen 4474 keer)

Venigo

• Gast
Synaptic pakket beheer werkt niet :$
« Gepost op: 2006/08/19, 03:44:31 »
Hallo mensen,
Ik zit nogal met een groot k*t probleem en hier ben ik eigenlijk wel pissig over...
Mijn pakketbeheer werkt niet hij start gewoon niet op,
Bij software installeren en verwijderen wil ik iets installeren er gebeurd gewoon werkelijk niks..

Nu heb ik deze command : gksu /usr/sbin/synaptic en dit komt eruit:
/usr/sbin/synaptic: error while loading shared libraries: libvte.so.4: cannot open shared object file: No such file or directory

Op een of andere manier heb ik iets perongeluk verwijderd :X.
Ik ben nog een noob in unbuntu dapper maarja ik heb wel graag dat dit gewoon werkt :'(...

Weet iemand een oplossing (A).

Groeten en Alvast Bedankt.

Edit:

Hij heeft het verder altijd gewoon gedaan.
Ik weet niet misschien heb ik iets geinstalleerd en toen is ie verwijderd ofzo?
Misschien ligt het aan RP-PPPoE?

Gast

• Gast
« Reactie #1 Gepost op: 2006/08/19, 06:24:25 »
Opgelost door een unbuntu reinstall (-_-),
Oorzaak: Automatix...

Offline bartek

• Lid
    • http://bartek.blogsome.com
« Reactie #2 Gepost op: 2006/08/19, 10:27:42 »
Automatix is makkelijk maar hier komen dan veel mensen af met de meest waanzinnige foutmeldingen.
Beter de wiki volgen om alles te installeren. zie de links hieronder.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

mr. B

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2006/08/19, 11:40:07 »
ik heb hetzelfde probleem:

Er wordt nog wel gevraagd voor mijn root-wachtwoord maar daarna gebeurt er niets meer.
Als ik synanptic vanuit de terminal wil opstarten krijg ik de volgende foutmelding:
error while loading shared libraries: libvte.so.4: cannot open shared object file: No such file or directory
met apt-get kan ik deze liberi niet installeren: Kon pakket libvte.so.4 niet vinden

ik heb ook Automatix geinstalleerd, maar dat had ik al een hele tijd, sinds ik gisteren via updatemanager de laatste updates heb geiinstalleerd doet synaptic niets meer.

Is, zoals venigo voorstelt, een reinstall van ubunu de enige oplossing?? vind het nogal drastich om alles opnieuw te installeren....

Hellup!?

wr19026

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2006/08/19, 22:03:12 »
Automatix zuigt, dat ze 't bij Planet Download hebben gepushed als download van de week wil er bij mij nog steeds niet in.

Als overstapper van Windows naar Linux valt de keuze snel op Ubuntu: populair, makkelijk in gebruik etc. Maar terwijl Ubunu prima als desktop te gebruiken is, wil men tegenwoordig ook multimedia. En dan kom je in het schimmige land van licenties. Je *mag* het wel gratis installeren en gebruiken, maar Canonical mag het niet standaard meeleveren.

Dus ligt het voor de hand dat als er iets gehypt (want dat is het) wordt als zijnde de oplossing voor al je problemen, dat er snel gebruikt van gemaakt zal worden. Met alle ellende van dien.

Mr. B, volgens mij ben je de pineut en moet je Ubuntu opnieuw installeren maar misschien dat je het best eerst even kan googlen of er niet een makkelijker oplossing dan dat is?

Bij een herinstall (is mijn ervaring) kan je in ieder geval de fouten die je bij eerdere installaties hebt gemaakt vermijden :)

budster

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2006/08/19, 22:10:41 »
Citaat van: mr. B
ik heb hetzelfde probleem:

Er wordt nog wel gevraagd voor mijn root-wachtwoord maar daarna gebeurt er niets meer.
Als ik synanptic vanuit de terminal wil opstarten krijg ik de volgende foutmelding:
error while loading shared libraries: libvte.so.4: cannot open shared object file: No such file or directory
met apt-get kan ik deze liberi niet installeren: Kon pakket libvte.so.4 niet vinden

ik heb ook Automatix geinstalleerd, maar dat had ik al een hele tijd, sinds ik gisteren via updatemanager de laatste updates heb geiinstalleerd doet synaptic niets meer.

Is, zoals venigo voorstelt, een reinstall van ubunu de enige oplossing?? vind het nogal drastich om alles opnieuw te installeren....

Hellup!?
Misschien werkt apt-get nog wel.

sudo apt-get remove automatrix (of hoe dat pakket ook heet)

*MAAR* Automatrix is zo een troep, ik raad je echt een reinstall aan! Zo niet weet je waar je problemen in de toekomst aan te danken hebt, ik durf ook niet te garanderen of automatrix weghalen een oplossing is...

bertrik

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2006/08/19, 22:23:15 »
Ik kreeg synaptic weer aan de gang door een aantal pakketten weer te downgraden, zie post http://forum.ubuntu-nl.org/message/24587#p24587

« Reactie #7 Gepost op: 2006/08/20, 14:42:15 »
Quinn Storm is een eikel -- dit wordt veroorzaakt door zijn repositories. Gebruik die dus niet. En automatix al helemaal niet.

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #8 Gepost op: 2006/08/20, 14:49:13 »
Citaat van: Dennis
Quinn Storm is een eikel -- dit wordt veroorzaakt door zijn repositories. Gebruik die dus niet. En automatix al helemaal niet.
QuinnStorm is een vrouw :P
vrouwen kunnen geen eikels zijn :)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

budster

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 2006/08/20, 14:49:14 »
negatief en negatief is inderdaad positief,

Quinn Storm + automatix = besef dat je het niet meer moet gebruiken.

bertrik

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 2006/08/20, 14:51:06 »
Maar is het zonder zijn repositories wel mogelijk om xgl/compiz te draaien? Ik heb het geprobeerd met de standaard ubuntu xgl/compiz repositories en daarmee lukte het niet.

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #11 Gepost op: 2006/08/20, 14:51:42 »
Ik ga trouwens niet akkoord, want ik gebruik heel veel spullen uit QuinnStorm's repo, en het USP project zit ook in deze repo.
Tot nu toe nog geen problemen gehad, behalve dan met xgl/compiz, maar dat weet je nu eenmaal op voorhand :) en daar wordt voor gewaarschuwd (en het is altijd wel op te lossen)

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #12 Gepost op: 2006/08/20, 14:54:56 »
Citaat van: bertrik
Maar is het zonder zijn repositories wel mogelijk om xgl/compiz te draaien? Ik heb het geprobeerd met de standaard ubuntu xgl/compiz repositories en daarmee lukte het niet.
nogmaals: haar repositories :)

het is op andere manieren ook wel mogelijk, maar QuinnStorm heeft een heleboel 3rd party patches voor compiz die echt mooi zijn

« Reactie #13 Gepost op: 2006/08/20, 15:10:02 »
eikelin dan....

compiz/xgl is leuk, maar wtf doen rare patches voor vt/gnome-terminal/popperl/fontconfig daar? Alleen maar ellende veroorzaken!

mr. B

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 2006/08/20, 15:40:47 »
nou ik ben eruit hoor.... achteraf valt de schade best mee.

Probleem als volgt opgelost:
- libvte4 geremoved (let op, hiermee verwijder je ook gnome-console, update-manager en synaptic)
- vanuit de console de source.list opgeschoond
- en vervolgens met apt-get weer libvte4 geinstalleerd.

het achterliggende probleem is denk ik als volgt: (maarja wat weet ik er als n00b van)

Hoewel ik automatix al ge-deinstalled had voordat ik de problemen kreeg heeft automatix in mijn source.list zitten rommelen...

Hierdoor heb ik waarscjijnlijk met updatemanager volgens mij een corrupte versie van libvte4 binnengekregen waardoor synanpic niet meer werkte.
Ook had ik hierdoorblijkbaar conflicterende repositories waardoor ik libvte4 niet meer kom installeren.

Dus mijn soucre.list opgefrist en toen kon ik met apt-get weer libvte4 installeren (de juiste versie)

Tadaa!

Mensen bedankt voor de hulp!

Groeten van een , wederom blije, ubuntu gebruiker :)

PS. Automatix is blijkbaar idd troep, ik raad het af!

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #15 Gepost op: 2006/08/20, 15:43:47 »
eikelin dan....

compiz/xgl is leuk, maar wtf doen rare patches voor vt/gnome-terminal/popperl/fontconfig daar? Alleen maar ellende veroorzaken!
Die gnome-terminal patch zorgt ervoor dat je een real transparancy gnome-terminal kunt hebben, van de rest weet ik het niet. Ik zou ook liever hebben dat mijn 'gewone' pakketten met rust worden gelaten tenzij ik toestemming geef. Ik zal eens vragen hoe dat zit :)

Gast

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 2006/08/20, 16:28:30 »
off topic: voor mensen die toch graag iets al automatix gebruiken raad ik easy ubuntu aan, minder opties maar het breekt tenminste niet heel je installatie!

« Reactie #17 Gepost op: 2006/08/20, 18:36:07 »
Ik doe alles onder Quinn's versie van xgl/compiz en heb er niks dan goeds over te zeggen. De enige bug die ik nu nog waarneem is dat spelletjes vaak per abuis transparant zijn waar het eigenlijk zwart had moeten wezen. Zelf gebruik ik urxvt met real transparancy dus die gnome-terminal update had idd wel achterwege gelaten kunnen worden, maar door te downgraden zoals beschreven in de andere draad met dit onderwerp was het hele synaptic probleem (ach probleem, apt-get werkte nog gewoon) met 1 commando verholpen.

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #18 Gepost op: 2006/08/20, 22:54:14 »
Citaat van: Kelderkeuken
De enige bug die ik nu nog waarneem is dat spelletjes vaak per abuis transparant zijn waar het eigenlijk zwart had moeten wezen.
Psst:

start spellen via de terminal en typ deze 2 commands voordat je een spel start:
XLIB_SKIP_ARGB_VISUALS=1
export XLIB_SKIP_ARGB_VISUALS

Laat weten hoe het gaat :)

« Reactie #19 Gepost op: 2006/08/21, 06:51:47 »
Citaat van: profoX
start spellen via de terminal en typ deze 2 commands voordat je een spel start:
XLIB_SKIP_ARGB_VISUALS=1
export XLIB_SKIP_ARGB_VISUALS

Laat weten hoe het gaat :)
Kijk, dat is nu handig om te weten :) Werkt perfect. Heb er een bash filetje van gemaakt zodat ik het nu ook werkt vanuit het menu. Nu hoef ik supertux niet meer boven een zwarte browserpagina te spelen :D Dank u!

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #20 Gepost op: 2006/08/21, 13:32:04 »
Citaat van: Kelderkeuken
Kijk, dat is nu handig om te weten :) Werkt perfect. Heb er een bash filetje van gemaakt zodat ik het nu ook werkt vanuit het menu. Nu hoef ik supertux niet meer boven een zwarte browserpagina te spelen :D Dank u!
np :)

Citaat van: profoX
Die gnome-terminal patch zorgt ervoor dat je een real transparancy gnome-terminal kunt hebben, van de rest weet ik het niet. Ik zou ook liever hebben dat mijn 'gewone' pakketten met rust worden gelaten tenzij ik toestemming geef. Ik zal eens vragen hoe dat zit :)
Het was een fout van 1 van de maintainers en alle sporen van dit probleem zijn gewist.

Dit is de mail die ik terugkreeg van QuinnStorm:
Citaat van: QuinnStorm
Actually they never should have been in the repo, and hopefully all
traces of them have been removed.  The upload was a poorly thought out
action on the part of one of my maintainers, but it won't happen again.

Sorry for the inconvenience, I know it broke some things.