langzamerhand begin ik de moed een beetje te verliezen, zowel partition magic als Gparted blijven foutmeldingen geven.
Zet het toch even in het kort op een rijtje, misschien krijg ik wel een gouden tip...
Uitgangspunt: C-schijf van 36,82 Gb die zich in Windows niet helemaal laat defragmenteren, maar goed. 20,99 Gb is gebruikt, dus 15,84 vrij.
D-schijf van 19,07 Gb waarvan 9,23 gebruikt, 2,49 Vrij en 5,35 ongebruikt
Vanmorgen bedacht dat ik C en D schijf misschien maar moest samenvoegen via Partition Magic maar ook dat proces loopt stuk in PM met een rare, technische kreet.
Dan maar aan de slag met het aangeprezen Gparted. Start mooi op, ziet er inderdaad betrouwbaar uit...
Aangegeven dat de C-schijf moet worden ingekrompen tot 21,5 Gb wat volgens Gparted moet kunnen.
Bij de executie gaat het fout. De log nalezend stuit ik op:
ERROR: extended record needed (1296>1024); not yet supported, try to free up less space
Naar aanleiding van deze foutboodschap nog een paar keer het getal waarnaar de C-schijf ingekrompen moet worden aangepast, omhoog en omlaag, maar de foutmelding blijft terugkomen, alleen in plaats van 1296>1024 steeds een ander getal voor de 1296
Gisteren ook nog even geprobeerd: de eerste installatieoptie van Ubuntu: neem schijf A en plaats Ubuntu naast Windows. Ook dat kan Ubuntu niet aan en stopt met een foutmelding.
Weet nu ff niet hoe ik verder moet.