Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Schermbrightness Sony Vaio NR11  (gelezen 2581 keer)

Offline Bill

• Lid
Schermbrightness Sony Vaio NR11
« Gepost op: 2008/05/26, 10:41:45 »
Goedemorgen,

Is er al een manier om de schermbrightness te dimmen op mijn Vaio Notebook? Als ik 's avonds werk zit ik naar een enorme lichtbak te staren. Verder zou het ook handig zijn als ik op batterij werk.

De instellingen binnen Ubuntu werken bij mij niet helaas. Ik draai verder naar volle tevredenheid 8.04.

Iemand een suggestie?

Alvast bedankt.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/26, 11:08:39 »
Rechtsklik muis op bovenste werkbalk - Toevoegen aan paneel - Helderheidsapplet

Offline Bill

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/26, 12:23:40 »
Bedankt,

Ik zal het proberen, maar volgens mij werkte deze juist niet met de Vaio.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/26, 12:28:47 »
Citaat van: billspaarbank
Bedankt,

Ik zal het proberen, maar volgens mij werkte deze juist niet met de Vaio.
Ik heb ook een Sony Vaio, en bij mij werkt het prima... Overigens wel een ander Vaio-model.

Offline Bill

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/26, 17:59:17 »
Ik heb de dock toegevoegd maar er gebeurt helemaal niets als ik de brightness aanpas. Nog andere tips die ik kan proberen? Mijn videokaart wordt correct herkent in Ubuntu. Of heeft de brightness niets met mijn videokaart te maken?

Offline Bill

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/28, 12:40:42 »
Schopje :)

Offline Bill

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/02, 14:09:22 »
Echt niemand die dit probleem is tegengekomen? Of is het gewoon nog niet mogelijk?

« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/02, 14:56:39 »
Dit is wel mogelijk, maar het levert bij sommige modellen gewoon wat problemen...

Zo heb ik zelf een Dell Vostro 1500. Eerst had ik geen instellingen, dan waren het er een 5-tal (zou minstens 7 moeten zijn maar swat,) en nu heb ik 2 instelmogelijkheden ...

De enigste tip die ik je kan geven is dan zoeken op Launchpad of er al iemand met hetzelfde model is die hetzelfde voorheeft en indien dat niet het geval is, zelf een bugje plaatsen.

Natuurlijk is dit enkel een tip van mij, andere hebben misschien betere tips?
Xubuntu 11.04 - Xfce 4.8 - SSD Vertex 2 (Extended) 60 GB

Offline Bill

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2008/06/09, 10:12:39 »
Gister defintief Vista verwijderd nadat ik wat foto's probeerde te bekijken en de diashow mijn volledige systeem plat legde :)

Verse installatie van Hardy gedaan... Heerlijk!

Op launchpad kom ik ook niet veel verder. Moet ik op zoek naar een monitordriver of wordt de brightness anders geregeld? Zou ik nog iets met een Windows-driver kunnen proberen?

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #9 Gepost op: 2008/06/09, 10:48:40 »
Gister defintief Vista verwijderd nadat ik wat foto's probeerde te bekijken en de diashow mijn volledige systeem plat legde :)

Op launchpad kom ik ook niet veel verder. Moet ik op zoek naar een monitordriver of wordt de brightness anders geregeld? Zou ik nog iets met een Windows-driver kunnen proberen?
Probeer dit eens:
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/7886

Dat gebruikte ik voordat helderheidsapplet er was.

Offline Bill

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2008/06/09, 11:01:46 »
Citaat van: pjotr123

Probeer dit eens:
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/7886

Dat gebruikte ik voordat helderheidsapplet er was.
Hey te gek,

Ik zie een gebruiker reageren met dezelfde laptop en dat is uiteraard hoopgevend. Ik zal het vanavond proberen en dan laat ik even weten of het gelukt is :)

Bedankt

Offline Bill

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2008/06/10, 11:07:04 »
Het is nog niet gelukt, maar ik ga vanvond nog even verder knutselen.

« Reactie #12 Gepost op: 2008/06/11, 19:15:36 »
@billspaarbank:

Heb je al eens geprobeerd om een rechtstreeks commando te geven om je brightness te verlagen / verhogen? Dit doe je als volgt...

Brightness verlagen:sudo /etc/acpi/video_brightnessdown.shBrightness verhogen:sudo /etc/acpi/video_brightnessup.shAls je deze commando's een paar keer achter elkaar uitvoert, zie je dan enige verandering?
Xubuntu 11.04 - Xfce 4.8 - SSD Vertex 2 (Extended) 60 GB

Offline Bill

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2008/06/16, 08:55:42 »
Dit heb ik nog niet geprobeerd. Ga ik vanavond doen. Alvast bedankt :)

Offline Bill

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2008/06/18, 17:50:57 »
Citaat van: ShadowDragon
@billspaarbank:

Heb je al eens geprobeerd om een rechtstreeks commando te geven om je brightness te verlagen / verhogen? Dit doe je als volgt...

Brightness verlagen:sudo /etc/acpi/video_brightnessdown.shBrightness verhogen:sudo /etc/acpi/video_brightnessup.shAls je deze commando's een paar keer achter elkaar uitvoert, zie je dan enige verandering?
Nee, met deze commandoś verandert er niets helaas.

« Reactie #15 Gepost op: 2008/10/19, 11:19:19 »
Heb net heldersheidsapplet geinstalleerd, verschijnt boven in werkbalk maar met een rood verbodsteken erin (uitgeschakeld) . Hoe kan ik dit aktief maken.

Offline Bill

• Lid
Re: Schermbrightness Sony Vaio NR11
« Reactie #16 Gepost op: 2008/11/25, 12:14:20 »
Toch even mijn oude topic kicken.

Ik heb van het weekend 8.10 geïnstalleerd en het probleem is nog niet opgelost.

Als ik de Fn-toets icm met de F5 en F6 gebruik zie ik wel de osd verschijnen, alleen de schermbrightness blijft op 100%

Ik heb wel via een ander forum onderstaande tip gekregen en dit werkte probleemloos onder 7.10, maar het mooiste zou natuurlijk zijn als dit met de toetsen is op te lossen. Iemand een idee?

Citaat
het helderheidsprobleem heb ik opgelost dmv xbacklight (installeerbaar via synaptec pakketsbeheer) te installeren en een paar starters in een mapje te plaatsen. De eerste starter noemde ik helderheid aanpassen en de command line is :

xrandr --output LVDS --set BACKLIGHT_CONTROL native

Dan heb ik 4 starters gemaakt met de naam helderheid 40 , 60 , 80 en 100 percent.

De command lines daarvoor zijn volgende :

xbacklight -set 60

het getal bepaald min of meer het percentage, een beetje experimenteren en je hebt het gewenste resultaat.

Het lastige is nog wel dat je telkens na een herstart eerst helderheid aanpasbaar moet klikken en dan pas het percentage kan instellen , waarschijnlijk hebben mensen met meer ubuntu of linux ervaring hier vast een work around voor , moest iemand die trouwens hebben zou het fijn zijn indien je deze zou willen delen.

Re: Schermbrightness Sony Vaio NR11
« Reactie #17 Gepost op: 2008/11/25, 20:59:51 »
Ik heb een XXODD-laptop; geen speciale videokaart, ik dacht Intel op het moederbord, kan het nu niet terugvinden.
Helderheidsapplet heeft nooit gewerkt, ook de truukjes die hierboven beschreven worden niet.

Ik heb de live-versie van Fedora 10 gebruikt, en dan werkt het wél. Met een andere distro, ik meen Mandriva, werkte de applet in de liver-versie ook.
Het is me een raadsel waarom het niet in Ubuntu 8.04 werkt.