Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: tweede vastloper  (gelezen 835 keer)

Skilltone

• Gast
tweede vastloper
« Gepost op: 2008/05/22, 15:29:16 »
Middag,

Ik heb nu tweede vastloper in een week tijd. De vastloper gebeurd op verschillende momenten. De ene keer als ik website bezoekt (vandaag topics doorlezen hier), de andere keer als deze radio speelt en kompozer offline aan het uitvogelen ben.

De vastloper is heel simpel, een keiharde piep, vervolgens zwart scherm en zit er niks anders op dan een hardreset. alt ctr backspace zet geen zode aan de dijk. Via forum heb ik geen oplossing gevonden.

Ik heb draaien Ubuntu 64 bit (studio) AWN en Compiz.  Nvidia closed driver, en instellingen voor me scherm is geregeld in Nvidia Settings manager.

Mijn pc eigenschappen
E6600 Dualcore 3 ghz (getweaked)
2GB DDR2
250 GB (160GB Ubuntu, 90GB XP)
Nvidia 8800GTS 640mb

Me pc draait in dualboot. Hier heb swapfile 2050 MB voor Ubuntu

Gekke is, op me hobby pc amd3000+, 2gb, Nivedia 6400nv heb ik het niet, wel de dezelfde instellingen. Daarop kan ik zelfs Open Arena op spelen met AWN en Compiz aan.

Binnen in de behuizing is het goed schoon, houd dat per 6 mnd bij. Na hard reset start ie gewoon weer op, en lijkt of er niks aan de hand is.

Hoe kan dit, maar liever nog, hoe kan ik dit voorkomen?

Mvg

Martin

Offline Urahara

• Lid
tweede vastloper
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/22, 15:36:40 »
Voor dat je een hard reset doet, probeer of deze truc werkt (om een normaale reset te doen):

In addition to the PID story in Run-Away Processes If all is blocked and even Ctrl+Alt+backspace ( what should be a last resort ) does not react, if your system does not react on any action ( like I said before, very rare in Linux ) remember the next line:

Raising Skinny Elephants Is Utterly Boring

Here is how you "raise the elephant":

Alt+SysRq+r  ( The LEFT Alt key ) ( SysRq is on the same button as print screen )
Alt+SysRq+s
Alt+SysRq+e
Alt+SysRq+i
Alt+SysRq+u
Alt+SysRq+b

Give a little time between keystrokes.

The r stands for put keyboard in raw mode
The s for sync the disk
The e for terminate all processes
The i for kill all processes
The u for remount all filesystems read only
The b for reboot the system

THIS IS THE VERY LAST SAVE YOUR BUTT PROCEDURE ! ONLY IF ALL ELSE FAILS !

Bron: http://www.brunolinux.com/01-First_Things_To_Know/Skinny_Elephants.html

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
tweede vastloper
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/22, 15:43:12 »
Die volgorde klopt niet helemaal, al scheelt het niet veel.
De goede volgorde zou moeten zijn r,e,i,s,u,b.
Oftewel "raising elephants is so utterly boring"

Waarom is dat beter? Omdat je op deze manier de disken synct na het afsluiten van alle programma's, en vlak voor het read-only mounten van alle bestandssystemen.

Maar verder ontopic: Je kan eens kijken in de map /var/log/ of je vreemde regels ziet staan in één van de logbestanden. In die map wordt alles gelogd, dus foutmeldingen komen ook daar terecht.

Skilltone

• Gast
tweede vastloper
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/22, 19:10:49 »
May 22 14:37:16 Hoofddesktop gdm[5366]: WARNING: gdm_slave_xioerror_handler: Fatale X-fout - :0 wordt opnieuw gestart

May 22 14:38:36 Hoofddesktop gdm[5363]: CRITICAL: gdm_config_value_get_bool: assertion `value->type == GDM_CONFIG_VALUE_BOOL' failed

Ik kijk meestal als er iets onverwachts iets gebeurd. Ik kan de vorige keer qua tijd niet herinneren. Deze is van vandaag in /var/log wat me opviel, vooral Critical

Alleen kom hier niet uit wat moet betekenen,

Mvg

Martin

* Edit
Toen ik op verzenden drukte sprong die weer uit; dit keer starte hij na 5 seconden op in het inlogscherm. Weer gekeken kwam ik dit tegen

May 22 19:15:58 Hoofddesktop kernel: [16598.331271] Xorg[5372]: segfault at 7fffa9c04217 rip 7f80a991a933 rsp 7fffb33b47b0 error 4
May 22 19:15:58 Hoofddesktop kernel: [16598.361784] compiz.real[5817] trap stack segment rip:40fee0 rsp:7fffce310340 error:0

*Edit

Draai nu FF2B5, Evo, Streamtuner, AWN, Compiz.

Draai nu systeemmonitor en processor los aan. In proccessor wisselt hij tussen de 1.6 ghz en 2.4 ghz (on demand) en geef bij 1.6 66% aan, en bij 2.4 100% terwijl hij getweaked is naar 3ghz. en in systeemmonitor geeft processor 1 tussen 8 en 18% en de tweede tussen 5 en 12 % aan.

Nog iets opvallend is, dat de aangemaakte "swap" file constant op 0 bytes blijft terwijl geheugen rond de 20% blijft.

Hoe komt dan verschil?