oké, dan heb ik wss geen root.
Ik heb dan, als ik het goed begrijp, een gebruiker in de admin groep en een gewone gebruiker.
Het kan dus bijgevolg geen kwaad om met mijn gebruiker als admin te surfen. En zo zal Ubuntu mij wel iedere keer waarschuwen wanneer de updates klaar zijn voor installatie 
Wees niet bang. Een gebruiker die "lid" is van de groep "admin" is standaard een gewonen gebruiker, maar heeft de mogelijkheid om, wanneer de gebruiker dat wil, beheerstaken uit te voeren. Dit moet je bewust doen, met je gebruikerswachtwoord - zoals bijvoorbeeld software installeren, of de updates installeren.
Om als admin (of als beheerder) te surfen, zou je in een terminal "sudo firefox" moeten intypen (je vraagt dan aan de pc, om als beheerder je browser firefox te starten). Na je wachtwoord gegeven te hebben, zou je dan als "root" surfen. Maar dat slaat inderdaad nergens op. Ik neem aan, dat jij gewoon je browser opent, zonder in een terminal aan te geven dat je dat met beheerdersrechten wil doen. Met andere woorden: je surft niet als beheerder hoor, maar als gewone gebruiker.
U kunt opgelucht ademhalen :-)