Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Moet van ellende ubuntu OPNIEUW installeren; lijkt Win98 wel....  (gelezen 1007 keer)

Ik ga ubuntu OPNIEUW installeren......AL mijn eerdere werk voor niks gedaan.
Wat een ellende; lijkt Win98 wel.
Je kunt in Ubuntu  fouten niet herstellen, progs niet goed de-installen; diverse paketten werken niet goed samen etc etc. Eerst had ik problemen met de draadloze verbindingen, toen met NVIDIA en nu is mijn geluid geheel verdwenen.
En niemand die raad weet ........
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline siegi

  • Lid
Moet van ellende ubuntu OPNIEUW installeren; lijkt Win98 wel....
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/20, 20:48:39 »
De problemen die je tegenkomt kan ik maar op 1 manier verklaren. En dat is knoeien, door bv manuals op internet te gebruiken die niet voor ubuntu geschreven zijn of zwaar verouderd.

Je heb nu een clean installatie?

Nvidia: systeem > beheer > hardware drivers
Het kan zijn dat er ook iets staat voor je draadloos.

En voor de draadloze verbinding en geluid. Moeten we eerst wat meer info hebben.
toepassingen > hulpmiddelen > terminalvenster
Geef ons de uitkomst van de commando's
lspci
lsusb

Moet van ellende ubuntu OPNIEUW installeren; lijkt Win98 wel....
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/20, 21:04:58 »
Siegi,
Ik ben newbe in ubuntu, dus vergeef me mijn reactie. MAar het is soms heel erg lastig hoor, door die wirwar aan paketten die er maar schijnbaar lukraak moeten worden geinstalleerd.
Ik heb na eindeloos gepruts de problemen met draadloos zelf op kunnen lossen. Door er een extra Belkin router bij te plaatsen gekoppeld aan mijn (KPN) Experia box. Dat werkt nu vlekkeloos.
Na een paar nvidia paketten te hebben geinstalleerd zijn de problemen begonnen.
Eerst as mijn schermresolutie geheel naar de vaantjes. Die heb ik uiteindelijk goed gekregen.
Maar sinds die kwestie heb ik geen geluid meer. Ik zie in het opstartscherm ook dat er nu 4 ipv 2 keuzes voor opstarten staan. 2xUbuntu met ....(?) 386 en 2x Ubuntu ....(?) generic.
Maakt niet uit wat ik kies gewoon geen geluid en Alsamixergui (bijna alle Alsa paketten geinstalleerd) meldt alleen maar dat er geen directory bestaat of zoiets.  Tot zover de ellende in een nutschell
Nu de uitkomst van lspci:
peter@peter-ubuntu:~$ sudo lspci
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation 82845 845 [Brookdale] Chipset Host Bridge (rev 04)
00:01.0 PCI bridge: Intel Corporation 82845 845 [Brookdale] Chipset AGP Bridge (rev 04)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 PCI Bridge (rev 05)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation 82801BA ISA Bridge (LPC) (rev 05)
00:1f.1 IDE interface: Intel Corporation 82801BA IDE U100 Controller (rev 05)
00:1f.2 USB Controller: Intel Corporation 82801BA/BAM USB Controller #1 (rev 05)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 82801BA/BAM SMBus Controller (rev 05)
00:1f.4 USB Controller: Intel Corporation 82801BA/BAM USB Controller #1 (rev 05)
01:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation NV17 [GeForce4 MX 460] (rev a3)
02:02.0 FireWire (IEEE 1394): VIA Technologies, Inc. IEEE 1394 Host Controller (rev 46)
02:03.0 Communication controller: Ambient Technologies Inc HaM controllerless modem (rev 02)
02:06.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL-8139/8139C/8139C+ (rev 10)
02:07.0 Multimedia audio controller: C-Media Electronics Inc CM8738 (rev 10)
peter@peter-ubuntu:~$
en
peter@peter-ubuntu:~$ sudo lsusb
[sudo] password for peter:
Bus 002 Device 003: ID 066f:83b4 SigmaTel, Inc.
Bus 002 Device 002: ID 03eb:0902 Atmel Corp.
Bus 002 Device 001: ID 0000:0000  
Bus 001 Device 003: ID 04f2:0420 Chicony Electronics Co., Ltd
Bus 001 Device 002: ID 050d:7050 Belkin Components F5D7050 ver 1000 WiFi
Bus 001 Device 001: ID 0000:0000  
peter@peter-ubuntu:~$

Bovenstaande instellingen is nadat ik het op het moederboard geintegreerde geluid in het bios weer heb aangezet. Uitzetten helpt overigens niks en na de ubuntu installatie deed het geluid het prima.
Ubuntu ziet nu gewoon geen geluidskaart volgens mij. Ik herinner me dat die van C-Media is.
Ben benieuwd wat je er uit kunt halen.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Moet van ellende ubuntu OPNIEUW installeren; lijkt Win98 wel....
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/20, 21:15:33 »
Heb je al eens geprobeerd om op te starten met de generic ipv met de 386? Het verschil in die twee zit erin dat de generic goed werkt op alle processoren (van intel of amd uiteraard) en de 386 geoptimaliseerd is voor 386-processoren of hoger.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Dave

  • Lid
Moet van ellende ubuntu OPNIEUW installeren; lijkt Win98 wel....
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/20, 21:18:29 »
typisch dat het geduld bij problemen met Ubuntu een stuk lager ligt dan met problemen met enig ander OS.

Moet van ellende ubuntu OPNIEUW installeren; lijkt Win98 wel....
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/20, 21:19:25 »
Normaal gesproken heb je per kernel/ versie 2 keuzen Normaal opstarten en de recovery mode deze is in Hardy aangepast in drie keuzen. Voor je geluid: Heb je al gekeken op deze site voor de driver: http://www.cmedia.com.tw/?q=en/driver en deze https://help.ubuntu.com/community/SoundTroubleshooting?action=show&redirect=DebuggingSoundProblems
En wat installeren betreft, Ubuntu is toch wel vlotter met installeren, +/- 25 minuten.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Moet van ellende ubuntu OPNIEUW installeren; lijkt Win98 wel....
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/20, 21:46:27 »
Citaat van: arie
Citaat van: Dave
typisch dat het geduld bij problemen met Ubuntu een stuk lager ligt dan met problemen met enig ander OS.
ok snap het het een beetje, denk ik. na alle posiotieve verhalen over Ubuntu, hoe makkelijk het installeerd en zo. als er dan iets of een paar dingen niet werken kan dat best een zware tegenvaller zijn. voor iemand die net met Linux / Ubuntu begint kan het zelfs een reden zijn om er mee te stoppen.

en wat betreft dat andere OS daar zijn ze mee vertrouwd omdat ze daar al jaren mee werken, en dus ondertussen de trucjes kennen, bij Linux kennen ze die nog niet.


en aan Peterbeter, als je in de buurt van Rozenburg ZH woont wil ik best eens bij je langskomen om te helpen.
Waarvoor dank. Woon in Breda en dat is dan niet helemaal bij de deur.
Ik deel je mening dat alle begin moeilijk is. Maar wat bij Ubuntu mijns inziens ontbreekt is een goede struktuur voor probleem oplossing. Windows heeft daar de wizard aanpak gekozen. Omslachtig en in 90% van de gevallen zinloos. Bij ubuntu moet je (als je dat nog kan via een andere PC op het net vragen en discussieren. De verschillende info pages bekijken is heel tijdrovend en helaas niet altijd behulpzaam. OK ik wil best bij Ubuntu blijven maar wat is wijs?
 T Spul moet dan wel eerst werken.....? En het vervelende is: het geluid werkte goed....tot ik me liet verleiden wat nvidia spul te installeren. Dat terugdraaien lukt me helaas niet. Weet al niet meer wat er is geinstalleerd, want dat gaat soms met 5-10 paketten tegelijk.
Tja..
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Moet van ellende ubuntu OPNIEUW installeren; lijkt Win98 wel....
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/20, 21:52:27 »
Misschien een tip:kijk bij synaptic bij geschiedenis welke pakketten er geinstalleerd zijn,schijf deze op of plak en knip het in een tekstbestand (desnoods uitprinten) ,en ga dan die pakketten weer verwijderen.Zo heb ik het weleens gedaan als ik iets had geinstalleerd wat niet goed werkte.Klink misschien wel omslachtig maar is voor mij meestal wel een manier om het zaakje terug te draaien.
Kubuntu 20.04

Moet van ellende ubuntu OPNIEUW installeren; lijkt Win98 wel....
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/20, 22:09:35 »
Citaat van: SeySayux
Heb je al eens geprobeerd om op te starten met de generic ipv met de 386? Het verschil in die twee zit erin dat de generic goed werkt op alle processoren (van intel of amd uiteraard) en de 386 geoptimaliseerd is voor 386-processoren of hoger.

- SeySayux
SeySayux,

Ik ben je dankbaar voor je suggestie. Het geniale ligt soms vlakbij het belachelijk eenvoudige.
Ik had al beide opstart-opties geprobeerd in de recovery modus.
Nu heb ik gewoon vanuit de generic opgestart en wat denk je.....GELUID, de Alsamixer doet het en CD's spelen weer af......Oh wonder......
Graag wil ik ieder bedanken voor zijn/haar bijdrage in deze discussie. Weer wat bijgeleerd en...afgeleerd. Thanxx ALL, maar vooral SeySayux
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood