Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: toegangsrechten /home/gebruiker/Examples  (gelezen 638 keer)

Offline hang-oor

• Lid
toegangsrechten /home/gebruiker/Examples
« Gepost op: 2008/05/14, 22:50:00 »
Wederom een vraag (vraag wel erg veel vandaag, maar wil me beter verdiepen in de materie)

Ik kan als normale gebruiker in de map home/andere-gebruiker/Examples data wegschijven. Bijvoorbeeld gebruiker 1 kan data zetten bij gebruiker2 in de map Examples. Dat lijkt mij niet goed. Is hier een reden voor? Ik dacht dat je als normale gebruiker niet in andermans home map zou kunnen rotzooien.  Maar het kan dus wel!

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/14, 22:52:11 »
Dat hoort niet te kunnen.
Werk je toevallig als root (door sudo te gebruiken)?
Heb je misschien handmatig de rechten op andere mappen aangepast?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/15, 18:45:09 »
"Examples" is een link naar /usr/share/example-content, en standaard staat die op r-x voor "anderen". Daar moeten dus permissies gewijzigd geweest zijn.

Offline hang-oor

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/15, 22:20:31 »
Ik heb meer problemen met diverse toegangsrechten, ik heb zelf mogelijk iets onbewust gewijzigd. Kreeg bij het inloggen ook een melding dat de toegangsrechten op mijn  home map niet correct waren. Mogelijk is het fout gegaan door het opstarten van nautilus als root (wel gksudo) en vervolgens bij het kopieren van data tussen diverse mappen.

Om verdere problemen te voorkomen heb ik reeds een clean install gedaan (had toch nog weinig geconfigureerd).