Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HDD crash  (gelezen 796 keer)

Offline Dimi

  • Lid
HDD crash
« Gepost op: 2008/05/11, 15:21:09 »
Mijn harde schijf is gerashd en ben momenteel online via mijn kubuntu live-cd. Via kubuntu kan ik mijn E en D schijf bereiken, maar mijn C schijf geeft volgende error:

$LogFile indicates unclean shutdown (0, 1) Failed to mount '/dev/sda1': Operation not supported Mount is denied because NTFS is marked to be in use. Choose one action: Choice 1: If you have Windows then disconnect the external devices by clicking on the 'Safely Remove Hardware' icon in the Windows taskbar then shutdown Windows cleanly. Choice 2: If you don't have Windows then you can use the 'force' option for your own responsibility. For example type on the command line: mount -t ntfs-3g /dev/sda1 /media/disk -o force Or add the option to the relevant row in the /etc/fstab file: /dev/sda1 /media/disk ntfs-3g force 0 0

Kan ik deze redde via kubuntu live-cd?

Vriendelijke groeten,

Dimi
Laptop Dell Precision M6500 (64GB SSD) 16 GB ram Ubuntu 9.10

Offline 3rwin

  • Lid
HDD crash
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/11, 15:26:59 »
Waarschijnlijk heeft u Windows op de C: schijf staan? Heeft u deze toevallig op de slaapstand gezet? En als u de schijf via een livecd kunt bereiken lijkt mij deze niet gecrasht?

Offline Dimi

  • Lid
HDD crash
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/11, 15:32:43 »
Had op mijn windows C schijf een blue-screen en start niet meer op.
Laptop Dell Precision M6500 (64GB SSD) 16 GB ram Ubuntu 9.10

HDD crash
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/11, 15:40:10 »
Je HD is dus duidelijk niet gecrasht :D

Ieder OS en met name windo opent een HD en zet een sluit bit tijdens afsluiten op de HD.
Omdat hij gecrasht is heeft hij geen sluitbit gezet.

Vergelijk dit even met mounten en unmounten van HDtjes en USB sticks.

Probeer windo in veilige mode op te starten, tijdens boot de F8 toets ingedrukt houden.

Probeer eerst normaal.
dan zonder netwerk ondersteuning.
en tot slot met opdracht prompt.

3 mogelijkheden waarvan hopelijk 1 tje werkt.

In de opdrachtprompt typ je chkdsk c:

Je kan het best dit een opstarten in veilige modes ( INDIEN dit niet lukt) gewoon een aantal keren herhalen.
Uiteindelijk komt er een moment dat het wel lukt en beetje bij beetje de boel hersteld kan worden.

Als doel moet je zien dat je windo op kan starten, ( al dan niet in veilige modes) en wat nog belangrijker is weer kan afsluiten.

Doot het afsluiten komt die stop-bit weer op die partitie en kan je hem weer benaderen in Ubuntu.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Dimi

  • Lid
HDD crash
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/11, 15:42:04 »
Bedankt zal dat proberen!
Laptop Dell Precision M6500 (64GB SSD) 16 GB ram Ubuntu 9.10

Offline Dimi

  • Lid
HDD crash
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/11, 15:46:08 »
Krijg telkens blue-screen en dan scherm 'signal out of range' bij elke van de mogelijkheden
Laptop Dell Precision M6500 (64GB SSD) 16 GB ram Ubuntu 9.10

HDD crash
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/11, 16:19:26 »
Dan hoop ik dat je een recente bootfloppy (rescue) hebt van windo, want de oude folly's herkennen geen NTFS file systeem.

Met die floppy booten en dan wederom chkdsk uitvoeren.

Of proberen via de cd van windo te booten en dan reparatie kiezen, waarna je een opdrachtprompt kan krijgen en deze cfkdsk kan uitvoeren.

Last but not least proberen vanuit Kubuntu een mount te forceren om zo op die C: schijf te komen.

Want ff voor alle duidelijkheid, je normale K' Ubuntu start wel normaal op he ??

Snap eigenlijk niet waarom je in de Live-cd sessie ging zitten.... ?
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D