Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geheugen voor hardy  (gelezen 1515 keer)

Offline hvb

• Lid
Geheugen voor hardy
« Gepost op: 2008/05/09, 21:18:09 »
Ik heb twee oude computers (7-8 jaar) waarop gutsy is geïnstalleerd. De een heeft 256 mb aan werkgeheugen (2x128) en de ander 320 mb (64 en 256) .
Enigszins tot mijn verbazing las ik dat voor hardy 384 mb nodig is.

Voorlopig red ik me prima op deze computers, maar over een jaar loopt de ondersteuning af. Zou ik er hardy op kunnen zetten dan kan ik 3 jaar verder en zijn de computers waarschijnlijk op.
Mijn vraag is of op de ene computer met 320 mb hardy kan worden geïnstalleerd, zodanig dat "alles" gewoon werkt (mag best traag gaan, is het nu ook al).
Ik ben niet zo'n grote "uitprobeerder", er kan altijd iets fout gaan.

Ik ben ondertussen al op zoek geweest naar extra sdramgeheugen, maar daar wordt te veel geld voor gevraagd, zowel voor oud als nieuw geheugen.
Mocht er iemand  tegen een redelijke vergoeding en portokosten een reepje over hebben van 256 mb of hoger aan sdramgeheugen  dan houd ik mij aanbevolen (aan de korte kanten één halfronde uitsparing en aan de lange contactenkant twee inkepingen).

Voor de liefhebber heb ik hier een gratis 256 mb geheugen liggen (DDR 400 dimm), ruilen kan ook.

bij voorbaat dank,

Hans

Offline joop905

• Lid
Geheugen voor hardy
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/09, 21:24:07 »
Wat voor type zoek je  100/133 of hoger

grJ.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Geheugen voor hardy
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/09, 21:24:21 »
Het gaat nog wel met minder, maar het wordt erg traag.
De enige manier om uit te vinden of het voor jou te traag is, is gewoon proberen !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline hvb

• Lid
Geheugen voor hardy
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/09, 21:37:43 »
Citaat van: joop905
Wat voor type zoek je  100/133 of hoger

grJ.
Ik heb hier een reepje liggen van 64 mb en daarop staat PC100-222-620. Mij zegt het weinig maar misschien kun jij er iets mee.
Op een ander reepje staat niks en wat er op de geheugens staat die nu in de computer zitten weet ik zo niet (moet eerst de computer uit).

Hans

Offline joop905

• Lid
Geheugen voor hardy
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/09, 21:53:35 »
ik moet even ik de kast zoeken maar moet nog  ergens 2x128 mb PC100  liggen die mag je hebben
maar denk dat het beter is om 256 mb er bij te zetten of meer
hoe veel geheugensloten zitten er in

Offline hvb

• Lid
Geheugen voor hardy
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/09, 22:13:26 »
ik moet even ik de kast zoeken maar moet nog  ergens 2x128 mb PC100  liggen die mag je hebben
Ik heb inderdaad minimaal 256mb nodig.

Er zitten 2 geheugen sloten in.

Hans

Offline joop905

• Lid
Geheugen voor hardy
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/09, 22:34:24 »
Citaat van: hvb
Ik heb inderdaad minimaal 256mb nodig.

Er zitten 2 geheugen sloten in.

Hans
dan is 2x 256 het mooist
en als je er meer in wil stoppen moet je uitzoeken of je moederbord het aan kan,
maar die zullen wel heel duur zijn 2x 512mb
je moet een beetje geluk hebben dat net iemand zo iets weg gooit

geluk er mee.  Gr Joop9o5.

Offline mcgyver

• Lid
Geheugen voor hardy
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/09, 23:07:33 »
Als je wil wachten kan ik voor je kijken. Ik heb een pc aan de school gegeven die zowel ddr als sdram aan kan (jumpers omzetten) Ik weet niet of hij 400 mhz aan kan, maar er zit 2x256 in (dacht ik). Ik wil wel ruilen maar dan moet ik hetzelfde terug hebben. Ik heb ook nog wat reepjes hier liggen moet kijken wat dat is. Die mag je hebben als ze bruikbaar zijn, gratis dus. Ik kan ze niet testen omdat ik zo een moederbord zelf niet meer heb. Ik hoop dat het een paar weken kan wachten, want ik heb het erg druk.

edit: Heb net gekeken op de website van ECS: moederbord "supports up to 333 MHz memory". (ECS P4VXASD2+(V5.0)) Ik zou het kunnen proberen.

Offline hvb

• Lid
Geheugen voor hardy
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/10, 20:52:13 »
Citaat van: mcgyver
Als je wil wachten kan ik voor je kijken. Ik heb een pc aan de school gegeven die zowel ddr als sdram aan kan (jumpers omzetten) Ik weet niet of hij 400 mhz aan kan, maar er zit 2x256 in (dacht ik). Ik wil wel riulen maar dan moet ik hetzelfde terug hebben. Ik heb ook nog wat reepjes hier liggen moet kijken wat dat is. Die mag je hebben als ze bruikbaar zijn, gratis dus. Ik kan ze niet testen omdat ik zo een moederbord zelf niet meer heb. Ik hoop dat het een paar weken kan wachten, want ik heb het erg druk.

edit: Heb net gekeken op de website van ECS: moederbord "supports up to 333 MHz memory". (ECS P4VXASD2+(V5.0)) Ik zou het kunnen proberen.
Jouw voorstel lijkt me wel wat, en enkele weken wachten is voor mij geen probleem.

Ik heb hier zelf 2 repen van 256 mb, de ene  al genoemde en een andere van veritech (gtv256fltxx5bvt400-5a0232). Beide komen uit één computer, moeten dus samen te gebruiken zijn.
Laat maar van je horen als je tijd hebt, dan zien we wel hoe we het verder aanpakken.

alvast bedankt,

Hans

Offline hvb

• Lid
Geheugen voor hardy
« Reactie #9 Gepost op: 2008/06/14, 21:14:36 »
Dankzij de hulp van mcgyver heb ik er een reep van 256 mb bijgekregen. Straks als Hardy 8.04.1 uitkomt wordt die meteen geïnstalleerd.

Mocht er iemand nog behoefte hebben aan extra geheugen dan heb ik hier nog een 256 mb reep liggen (gvp256fltxx5b vt400-5a0232, past niet op mijn computer). Ruilen met een idem sdram geheugen pc100 of 133 mag ook.

mcgver nogmaals bedankt,

Hans