Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Rechtenprobleem Google Earth?  (gelezen 1114 keer)

Rechtenprobleem Google Earth?
« Gepost op: 2008/05/09, 07:58:32 »
Hallo,

Via meerdere wegen heb ik geprobeerd om Google Earth 4.3 te installeren. Zowel via medibuntu als via de teminal krijg ik het maar niet goed aan de praat. Het probleem is dat ik geen tips venster krijg en de aarde ook niet in beeld verschijnt. Google Earth start wel op. Geef ik mijzelf SuperUser rechten, dan krijg ik wel het tips venster en de aarde in beeld, waarna ik dit schitterende programma volledig kan gebruiken. Ik vermoed dus dat er iets niet goed zit met de rechten...

Dit is de wijze van installatie die ik heb gebruikt via de terminal:
sudo sh GoogleEarthLinux.bin
Google Earth is geïnstalleerd in de directory \opt\google-earth en de link staat in \usr\local\bin (standaard optie in installatiemenu van Google Earth).

Iemand een tip of oplossing?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/09, 10:53:25 »
Dat is een gekend probleem(pje) waar ik ook mee geworsteld heb. Ga naar .config en maak jezelf tot eigenaar van de Google directory en zijn inhoud. Vanuit terminal in één klap:

sudo chown -R $USER:$USER $HOME/.config/Google

Als het voor jezelf is en je hebt zelf root rechten, dan mag je dit letterlijk copy/pasten: $USER wordt vervangen door je gebruikersnaam, $HOME door je home dir. Als je het voor iemand anders doet, dan moet je de ander zijn gegevens ingeven.

Achtergrond: je hebt als root geïnstalleerd, en vanuit de installatieprocedure gekozen Google earth onmiddelijk te starten. Hierdoor is de eigenaar van Google Earths configuratiebestanden verkeerd ingesteld.

Offline joop905

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/09, 18:12:34 »
Voor Google Earth gebruik ik Google maps  http://maps.google.nl/
werkt het zelfde maar geen software nodig
moet er wel bij zeggen dat ik Google Earth al meer dan jaar niet meer gebruik.

GrJ.

« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/10, 07:11:42 »
Bedankt voor de tips! Google Earth doet het nu zoals het behoort te doen. Google maps is zeker een mooi alternatief.