Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: CD- en DVD-ripper die onder Ubuntu 8.04 werken  (gelezen 9009 keer)

Offline elspierre

• Lid
CD- en DVD-ripper die onder Ubuntu 8.04 werken
« Gepost op: 2008/05/07, 19:14:34 »
Ik heb Ubuntu 8.04 geinstalleerd maar kan daarin geen CD- en DVD-ripper vinden.

In het boek "Probleemloos overstappen op Linux" lees: Ubuntu, van  Dennis Leeuw en Jan Stedehouder , dat geschreven is voor Ubuntu 7.04 wordt    " Sound Juicer Cd-ripper" genoemd als Cd-ripper en "Acidrip"als DVD-ripper, maar die kan ik met Synaptic niet vinden.

Wie kent een goede CD-ripper en DVD-ripper voor Ubuntu 8.04 en hoe kan ik die installeren, staan ze in Synaptic ?
Bij voorbaat dank en de groeten,
Pierre

Mightya

• Gast
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/07, 19:20:48 »
Citaat van: elspierre
Ik heb Ubuntu 8.04 geinstalleerd maar kan daarin geen CD- en DVD-ripper vinden.

In het boek "Probleemloos overstappen op Linux" lees: Ubuntu, van  Dennis Leeuw en Jan Stedehouder , dat geschreven is voor Ubuntu 7.04 wordt    " Sound Juicer Cd-ripper" genoemd als Cd-ripper en "Acidrip"als DVD-ripper, maar die kan ik met Synaptic niet vinden.

Wie kent een goede CD-ripper en DVD-ripper voor Ubuntu 8.04 en hoe kan ik die installeren, staan ze in Synaptic ?
Bij voorbaat dank en de groeten,
Pierre
Probeer eens installeren/verwijderen ik denk namelijk dat sound juicer Cd ripper een nederlandse naam heeft gekregen.

Moet je proberen te zoeken op rip

Dan sorteren op de sterren staat die gelijk boven aan als het goed is.

Groetjes Mightya

Offline elspierre

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/07, 20:08:49 »
Bedankt, ik ga Acidrip installeren voor DVD's en Grip voor CD's.
Pierre

Citaat van: arie
acidrip en dvdrip kunnen rippen

Offline mcgyver

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/07, 20:50:08 »
Soundjuicer staat onder Toepassingen en heet "Muziek cd's kopieren" (stomme naam). Ik kan het je aanraden, het werkt uitstekend en is makkelijk te bedienen.

Offline joop905

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/07, 22:54:18 »
Soundjuicer heeft ook mijn voorkeur

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/08, 10:53:06 »
Voor wat echt "veilig" rippen betreft, is er onder Linux slechts één keuze: Rubyripper.

Vele rippers, inclusief soundjuicer, zijn gebaseerd op cdparanoia. Helaas is cdparanoia niet geschikt om foutloos audio te kopiëren van de meeste recente CD drives, omdat die de data in het geheugen cachen.

cdparanoia controleert de gekopiëerde gegevens door ze meerdere keren in te lezen. Bij drives die cachen, krijgt cdparanoia iedere keer gewoon dezelfde gegevens (inclusief fouten) vanuit de cache terug, en denkt dus onterecht dat alles OK is.

Rubyripper vangt dat op door grotere stukken meerdere keer in te lezen. Doordat de stukken te groot zijn, kunnen ze niet in de cache bewaard worden en moeten ze dus wel degelijk opnieuw vanaf de CD ingelezen worden.

Rubyripper zit (vooralsnog) niet in de repos, maar een handige manier om het te installeren is via de .deb op www.getdeb.net.

Offline elspierre

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/08, 11:30:30 »
Op die site zie ik dat Rubyripper onder Ubuntu Gutsy werkt, maar werhij ook onder Ubuntu 8.04 (Hardy Heron) ?

Pretletter

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/08, 11:35:28 »
Citaat van: vanadium
Vele rippers, inclusief soundjuicer, zijn gebaseerd op cdparanoia. Helaas is cdparanoia niet geschikt om foutloos audio te kopiëren van de meeste recente CD drives, omdat die de data in het geheugen cachen.
Nog nooit wat van gemerkt!
En volgens mij ook een onzinverhaal, als de "foute" audio ook op de cd staat leestie namelijk ook weer diezelfde fout in.
En als ik het vanuit de cache al niet merk dan merk ik dat vanaf de cd ook niet!
Zelfde resultaat.......!
Gebruik zelf Gnormalize (ook gebaseerd op cdparanoia), maar die werkt uitstekend!

Edit: van Ruby site......Rubyripper is a digital audio extraction algorithm that uses cdparanoia.........

Offline mcgyver

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/08, 19:56:11 »
Citaat van: Pretletter
En volgens mij ook een onzinverhaal,.....
Als je denkt dat iemand het bij het verkeerde eind heeft kan je dat gewoon zeggen. Gebruik woorden als "onzinverhaal" er liever niet bij. Dat is onnodig kwetsend. Degene die schrijft doet dat uit overtuiging, niet om de boel opzettelijk te verstieren.

Offline BailHope

• Lid
    • Techneut
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/08, 20:00:57 »
Nog nooit wat van gemerkt!
En volgens mij ook een onzinverhaal, als de "foute" audio ook op de cd staat leestie namelijk ook weer diezelfde fout in.
En als ik het vanuit de cache al niet merk dan merk ik dat vanaf de cd ook niet!
Zelfde resultaat.......!
Gebruik zelf Gnormalize (ook gebaseerd op cdparanoia), maar die werkt uitstekend!

Edit: van Ruby site......Rubyripper is a digital audio extraction algorithm that uses cdparanoia.........
Als de fout op de CD staat is er geen ripper ter wereld die daar iets aan zal doen :-)

Hij bedoelt dus dat de cd-rom een gedeelte in leest en dan opslaat in zijn cache. Als je dan nog eens vraagt achter precies hetzelfde, dan krijg je het gedeelte uit de cache, en dat wordt dus niet opnieuw ingelezen. Je moet jezelf voorstellen dat fouten mogelijk zijn want dat is ook zo. Als er een fout wordt ingelezen, wordt deze ook in de cache gezet en blijft dezelfde fout terugkomen. Daarom is cdparanoia blijkbaar tekortschietend omdat de controle die deze uitvoert niet correct is. Er is bij het ontwikkelen van cdparanoia geen (of te weinig) rekening gehouden met die cache.
Ubuntu user #12046
Mijn blog voor techneuten: http://techneut.wordpress.com
Voor de professionele IT'er: http://it-potato.blogspot.com

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/08, 20:33:23 »
Bij gewone data CDs worden naast de data ook foutcorrectiegegevens op schijf geschreven. Als hetgeen gelezen is niet overeenkomt met die controle, dan worden de data herlezen tot het klopt. Als het niet klopt, krijg je foutmelding. Je wil immers geen enkele byte veranderd zien in een binair bestand.

Bij audio CDs is die datacorrectie er niet. Als de data vervormd zijn door een slechte leesbaarheid (een kras, vuiltje), dan is er geen controle of de data die doorgegeven worden, juist zijn. Muziek CD spelers interpoleren dat. Bij CDRoms krijg je klikken.

Rubyripper gebuikt inderdaad cdparanoia om de audio data in te lezen, maar gebruikt hierbij de -Z optie. (Pretletter, zoek jij nu maar eens uit wat dat betekent: "man cdparanoia", ...en lees ook eens grondiger die ruby site! :cool: ).

In de praktijk valt het inderdaad wel mee: moderne CD drives hebben zelf ook foutcontrolemechanismen voor audio extractie. Enkel bij al tamelijk beschadigde CDs (of soms slechte persingen!!) ga je bij "gewone" CD rippers foute muziek rippen zonder dat je het weet: je hoort het dan wel aan klikken in je mp3speler. Rubyripper daarentegen zal iets verder kunnen corrigeren of ten minste toch zal kunnen vertellen dat de track fout was.

Pretletter

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/08, 21:34:43 »
Citaat van: vanadium
Enkel bij al tamelijk beschadigde CDs (of soms slechte persingen!!) ga je bij "gewone" CD rippers foute muziek rippen zonder dat je het weet: je hoort het dan wel aan klikken in je mp3speler. Rubyripper daarentegen zal iets verder kunnen corrigeren of ten minste toch zal kunnen vertellen dat de track fout was.
In welk jaar leef jij dan?
Dat was een jaar of 10 geleden......tikken in je mp3....
Ik heb nooit van dat soort fouten, dus lul niet man!

Azalin

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/08, 23:03:06 »
Misschien dat iemand dit verschijnsel eens als een bug kan rapporteren? Wellicht dat de ontwikkelaars er niet van op de hoogte zijn of er geen rekening mee houden, dan is het aan de gebruikers om ze daar op te wijzen.. toch?

Ik moet eerlijk eggen dat ik er ook nog nooit van gehoord had, maar dat wil niet zeggen dat het niet bestaat... sterker nog, het klinkt logisch dus rapporteren zou ik zeggen.

Pretletter

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 2008/05/08, 23:23:55 »
Citaat van: Azalin
Misschien dat iemand dit verschijnsel eens als een bug kan rapporteren?
Heeft niets met een bug te maken.......
Heeft te maken met de instellingen van je ripper, als je de foutcorrectie uitzet levert dat meer snelheid op en andersom.
Meestal wordt de foutcorrectie voor audio uitgezet omdat de moderne cd-spelers meervoudig samplen, wat zo veel wil zeggen dat een audio sample meerdere malen gelezen wordt en daardoor fouten niet hoorbaar zijn.
Om dezelfde reden wordt data dus wel gecorrigeerd.

Offline mcgyver

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2008/05/08, 23:38:38 »
Ik heb nooit van dat soort fouten, dus lul niet man!
Als je deze toon blijft aanslaan zal ik alles doen wat in mijn vermogen ligt om je van dit forum af te knikkeren. Ik ben hier niet van gediend.

Offline siegi

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2008/05/08, 23:39:12 »
Pretletter let op je woorden.

fouten kunnen nog steeds voorkomen, door bijv zwaar bekraste cd's.

Pretletter

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 2008/05/08, 23:48:40 »
Citaat van: mcgyver
Als je deze toon blijft aanslaan zal ik alles doen wat in mijn vermogen ligt om je van dit forum af te knikkeren. Ik ben hier niet van gediend.
Ik zou ff een mod contacten....
Wellicht helpt dat!

Citaat van: siegi
fouten kunnen nog steeds voorkomen, door bijv zwaar bekraste cd's.
Klopt, want een keer loopt de verzameling samples op z'n eind.....
Maar ik denk dat je dan van de hele cd niet veel meer kunt bakken, je kan 'm dan nog analoog recorden.
Overigens kun je in Gnormalize de foutcorrectie ook aan of uitzetten....;)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #17 Gepost op: 2008/05/09, 00:20:28 »
@Pretletter: je maakt me kwaad met je gescheld. Op mijn hulp hoef je alvast niet te rekenen. Zoek het maar fijn zelf uit.

Pretletter

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 2008/05/09, 00:29:22 »
Citaat van: pjotr123
@Pretletter: je maakt me kwaad met je gescheld. Op mijn hulp hoef je alvast niet te rekenen. Zoek het maar fijn zelf uit.
Ik run mijn computer door zelfondervinding, veel proberen en veel lezen....
Denk je soms dat ik hier zit om hulp te vragen aan een paar van die overgewaardeerde forumleden die zichzelf verheven zien boven de rest?
Dacht ut niet joh, ik wil hier mijn kennis delen die ik de loop der jaren heb opgebouwd.
Jouw hulp heb ik daarom dus helemaal niet nodig!
Jammer voor jou, maar daar heb je me niet mee.......;)

« Reactie #19 Gepost op: 2008/05/09, 08:46:13 »
Hoe het met je kennis van zaken zit, weet ik niet.
Hoe je je gedraagt, weet ik wel: het is ver beneden de maat.
Je gedraagt je of het is exit.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2008/05/09, 10:42:59 »
Ik zou daar niet te veel meer op reageren. Pierre heeft nog een tweede vraag, en die is: wie kent een goede DVD-ripper?

Pretletter

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 2008/05/09, 11:34:22 »
Citaat van: laacque
Wel eens gehoord van een dynamisch IP adres?
Ik geef je te raden hoe lang dat exit verhaal gaat duren.
Niet gewend zeker, als iemand het eens anders ziet dan de gemiddelde bezoeker.
Dat krijg je als je bepaalde forumleden een hegomonie laat opbouwen en het beleid laat bepalen.

Mightya

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 2008/05/09, 11:36:27 »
Dat krijg je als je bepaalde forumleden een hegomonie laat opbouwen en het beleid laat bepalen.
Het enigste wat gevraagd word is respect voor anderen.
Zo zul jij ook gerespecteerd worden.

NIET ALLEEN OP DIT FORUM MAAR OOK IN HET DAGELIJKS LEVEN.

Groetjes Mightya

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #23 Gepost op: 2008/05/09, 11:48:27 »
@moderatoren: ik stel verbanning voor.

Pretletter

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 2008/05/09, 11:50:01 »
Citaat van: Mightya
Het enigste wat gevraagd word is respect voor anderen.
Zo zul jij ook gerespecteerd worden.

NIET ALLEEN OP DIT FORUM MAAR OOK IN HET DAGELIJKS LEVEN.

Groetjes Mightya
Daar heb ik totaal geen moeite mee!
Ik respekteer iedereen!
Alleen weiger ik in te binden voor een paar omhooggevallen techneuten die gaan lopen janken bij elk woord dat niet in hun vocabulair past.
I rest my case!