Ik heb 'm !!!
Ben eens goed gaan rondneuzen in /usr/lib/mozilla ... en omstreken.
Blijkt dat er drie zijn: mozilla
mozilla-snapshot
mozilla-firefox
Allemaal hebben ze een subdirectory "plugins"
Die mozilla-snapshot had alleen maar die subdirectory plugins, met daarin één plugin "libjavaplugin.so", maar let op: die verwijst naar "mozilla-snapshot-javaplugin.so" in de directory /etc/alternatives/
Die op zijn beurt verwijst naar ... Java 1.5

Heel de boel verwijderd.
Nog niet gedaan, al leek het beter te gaan (whishful thinking vooral

)
In /usr/lib/mozilla-firefox/plugins staan alle goede plugins, degene ook die ik (ik heb niet in detail nagegaan) terugvind bij "about:plugins". Geen probleem dus, want dat zijn degenen die zouden moeten werken, nietwaar ?
In /usr/lib/mozilla/plugins staat (nu verleden tijd) ook een libjavaplugin.so, verwijzend naar een andere in /etc/alternatives.... Die verwijst op zijn beurt naar Java 1.6 Lijkt goed ? Nee, want dit is 1.6 update nul bij wijze van spreken, niet de update 6 ! Even hernoemd (op zeker spelen) en dan de goede ge "sudo cp'ed" (geen symbolische of andere link meer, gewoon hard copy !) .
Dan weer even gaan kijken op Digidier: geen centje pijn. Het beste bewijs: ik tik hier nu al een kwartier aan dit stukje, en het draait op de achtergrond

Moraal: nooit opgeven !
Edit: Tweede les: dit is ook wel een goed voorbeeld van vervuiling door meerdere upgrades en veel zelf klooien. Maar zo is er tenminste voor mij nog wel een zak aan