Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Standaard editor onder terminal instellen.  (gelezen 925 keer)

Offline nor

• Lid
Standaard editor onder terminal instellen.
« Gepost op: 2008/05/03, 15:12:59 »
Hallo allemaal,

Momenteel ben ik bezig met de aanpassing van Ubuntu Hardy. Het lukt me wel aardig, op paar kleine punten na.

Ik wil graag vi door vim vervangen. Vim is stuk krachtiger dan de gewone vi. Daarom heb ik alias vi='vim' bij ~/.bashrc toegevoegd, zodat je vim kan starten met opdracht vi.

Dad deed ik ook bij /root/.bashrc, maar onder sudo vi werkte het helaas niet. Ik krijg vi i.p.v vim te zien. Ik vermoed dat je iets met symbol link moet doen. Bij dapper hoef ik niks te configureren. Weet iemand misscchien hoe je dat moet doen?

Om mijn favoriete editor vim onder crontab te openen heb ik vervolgens regel export EDITOR=vim aan ~/.bashrc en /root/.bashrc toegevoegd, en onder de gewone gebruiker werkt het goed. Maar als ik "sudo crontab" uitvoer, krijg ik nano editor te zien.

Dat is niet de bedoeling. Het is ook vreemd dat het probleem zich alleen bij sudo opdracht voordoet, en bij de gewone gebruiker niet.

Misschien pak ik het wel op de verkeerde manier aan. Hopelijk kunnen jullie me helpen :)

Alvast bedankt, nor

« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/04, 21:34:12 »
Je kunt de default editor wijzigen met het volgende commando:

sudo update-alternatives –config editor

Offline nor

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/05, 17:40:42 »
Dank voor je reactie.

Het moest:
sudo update-alternatives --config editor

Het probleem is nu gedeeltelijk opgelost. Nu krijg ik vim onder sudo crontab te zien :)

Wat het me opviel, is dat als ik als sudo su inlog, dan werkt de functie alias vi='vim' wel. Maar niet als je opdracht sudo vi uitvoert :( Dus om vi als vim onder sudo laten te werken, moet ik eerst als sudo su inloggen. Dan werkt het wel, maar dat is onhandig, vind ik.

Nog ideetje???

Offline siegi

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/05, 18:07:51 »
sudo apt-get install vim vim-runtime
Dit doe ik meestal bij een nieuwe installatie.

Met het commando vi start dan gewoon vim op.

Offline nor

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/05, 19:05:34 »
Jaaa, het werkt :)

Heel erg bedankt. Ik zal deze onderwerp als opgelost gemarkeerd.