Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen gedeelde mappen  (gelezen 1005 keer)

godheijde

  • Gast
Geen gedeelde mappen
« Gepost op: 2008/04/29, 14:56:32 »
Ik gebruik Ubuntu 8.04 sinds kort en probeer Samba in te stellen volgens de beschrijving van Leo Cardinaals.
Als ik naar Systeem -> Beheer -> 'Gedeelde mappen' wil gaan, ontbreekt in de lijst van Beheer het item 'gedeelde mappen'. Hoe krijg ik dat item te zien?
Alvast bedankt

Offline siegi

  • Lid
Geen gedeelde mappen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/29, 17:37:16 »
Dit item staat er inderdaad niet meer.
Tegenwoordig klik je gewoon rechts op het mapje dat je wil delen.

LeoCardinaals

  • Gast
Geen gedeelde mappen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/01, 21:22:27 »
@godheijde. Ubuntu 8.04 heeft een nieuwe versie van Gsambad, waarbij ond er het shares tabblad ook iets is veranderd. Inmiddels heb ik een nieuw artikel, waarin alles is aangepast voor Ubuntu 8.04: Samba: Een connectie tussen Ubuntu 8 en MS Windows.

Geen gedeelde mappen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/02, 22:18:23 »
Ik gebruik zelf 7.10 en heb voor iemand anders een "radio/cd" computer gemaakt met 8.04. Ik had hetzelfde probleem. Ik weet het helaas niet meer precies maar ik heb bij applicaties op samba gezocht en daar vond ik een applicatie waarmee je onder gnome grafisch mappen kan delen. Geinstalleerd en dan krijg je onder systeem in het hoofdmenu 'SAMBA' te zien. Als je dat opent kan je mappen delen. Bij instellingen bovenin, kan je onder eigenschappen de standaard WORKGROUP veranderen in je eigen netwerk. Samba reloaden (of computer herstarten) en 8.04 zit in de door jou gedefineerde "werkgroep". Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Helaas niet erg precies omdat ik het uit mijn hoofd heb moeten doen. Mocht je het precies willen weten dan kan ik wel eens langs gaan om te kijken welke applicatie je precies nodig hebt.
8.04: P4 1Gb MX440 1Gb (server) & Athlon XP 2000+ 2Gb GF6200 (desktop) & 8.10: compaq laptop n410c

Geen gedeelde mappen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/06, 15:26:31 »
Nog even opgezocht: in synaptic pakketbeheer kies system-config-samba.
Als je dit geinstalleerd hebt, kies dan onder systeem/beheer samba
Onder voorkeuren, onder server instelling kan je de werkgroep van naam veranderen.

Wilde dit simpel te gebruiken programma niet onthouden. Succes!
8.04: P4 1Gb MX440 1Gb (server) & Athlon XP 2000+ 2Gb GF6200 (desktop) & 8.10: compaq laptop n410c