Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Google Earth  (gelezen 9353 keer)

Google Earth
« Gepost op: 2008/04/27, 23:16:45 »
Omdat er in Hardy een nieuwe versie was ging ik over van Google Earth 4.2 naar Google Earth 4.3. Deze versie echter werkt uiterst langzaam en schokkerig. Voor Google Sky zou ik zelfs de verkeerde grafische kaart hebben, zo kreeg ik via een pop-up te horen. Zou dat ook de reden kunnen zijn voor dat schokkerige gedrag van Google Earth, of zit er iets anders in de weg, danwel moet er bij geïnstalleerd worden.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Google Earth
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/27, 23:18:41 »
Ik zou de visuele effecten eens uitschakelen:
http://computertip.googlepages.com/ubuntutipsentrucs
(vraag 7)

Offline joop905

• Lid
Google Earth
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/27, 23:26:38 »
of gewoon google maps gebruiken  http://maps.google.nl/maps?ie=UTF8&t=h&z=7

Google Earth
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/27, 23:28:11 »
Beste Pjotr, die stonden bij mij uit. Daar had ik al naar gekeken.

Google Earth
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/28, 01:55:33 »
Ik denk dat het toch de grafische kaart is. Ook bij de Earth modus geeft het programma aan dat mijn grafische kaart beperkingen heeft. Dat wordt dus terug naar versie 4.2 of een nieuwe grafische kaart. Weet iemand welke kaart ik hebben moet? Mijn computer is een Ahtec Signal X812L, anderhalf jaar geleden gekocht bij Mingos.

Offline rja

• Lid
Google Earth
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/28, 10:51:19 »
Citaat van: HermanDegenhart
Ik denk dat het toch de grafische kaart is. Ook bij de Earth modus geeft het programma aan dat mijn grafische kaart beperkingen heeft. Dat wordt dus terug naar versie 4.2 of een nieuwe grafische kaart. Weet iemand welke kaart ik hebben moet? Mijn computer is een Ahtec Signal X812L, anderhalf jaar geleden gekocht bij Mingos.
Als je pci express poort in je computer hebt.

Kun je een nVidea 7300 gs overwegen, is ook niet duur, als je niet meer eisen stelt bijvoorbeeld moet recente Windows spellen snel kunnen spelen.

http://tweakers.net/pricewatch/cat/583/?currFilters=&orderField=prijs&orderSort=asc

Ik heb overwogen om zo'n kaart te kopen, om compiz aan te praat te krijgen - ik krijg het wel aan de praat, maar dan wordt video schokkerig - , compiz vind ik eigelijk onzin, dus ik koop voorlopig niet zo'n kaart.

Google Earth
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/28, 12:33:02 »
Volgens Mingos, de firma waar ik mijn computer gekocht heb, is het vrij moeilijk om een nieuwe grafische kaart in een Laptop te monteren. Dus die nVidea 7300 gs vindt hij geen optie. Hoe kom ik er overigens achter of mijn computer (een Ahtec Signal 812L Notebook) een pci express poort heeft?

Google Earth
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/28, 12:49:00 »
Mijn computer heeft een ati 1600 grafische kaart. Deze zou volgens de leverancier Google Earth 4.3 zonder problemen moeten aankunnen. Hij heeft het zelf nog geprobeerd op eenzelfde computer als die ik heb, maar met Windows XP als besturingssyteem. Google Earth 4.3 draaide daarop zonder problemen.

Offline rja

• Lid
Google Earth
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/28, 18:17:37 »
Mijn computer heeft een ati 1600 grafische kaart. Deze zou volgens de leverancier Google Earth 4.3 zonder problemen moeten aankunnen. Hij heeft het zelf nog geprobeerd op eenzelfde computer als die ik heb, maar met Windows XP als besturingssyteem. Google Earth 4.3 draaide daarop zonder problemen.
Welke video driver gebruik je ?

De drivers van Ati zelf ?

Dat kun je controleren, System, Hardware drivers.

Ik heb zelf ook een interne kaart van ATI, geen problemen mee.

Google Earth
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/28, 23:01:53 »
RJA, ik gebruik de computer zoals die mij geleverd is en Ubuntu zoals die geïnstalleerd is. Ik zie onder Systeem geen Hardware drivers staan, noch onder Voorkeuren, noch onder Beheer. Heb hier en daar ingekeken, maar kwam ze ook niet tegen.

Offline rja

• Lid
Google Earth
« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/28, 23:07:08 »
RJA, ik gebruik de computer zoals die mij geleverd is en Ubuntu zoals die geïnstalleerd is. Ik zie onder Systeem geen Hardware drivers staan, noch onder Voorkeuren, noch onder Beheer. Heb hier en daar ingekeken, maar kwam ze ook niet tegen.
Je zult de ati drivers moeten installeren.

Zie :

http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu_Hardy_Installation_Guide

Succes.

Google Earth
« Reactie #11 Gepost op: 2008/04/29, 00:43:04 »
RJA, als ik op je link klik, krijg ik de volgende mededeling: "There is currently no text in this page, you can search for this page title in other pages or edit this page". Links in de marge staat de link: Driver Releases. Als ik daarop klik krijg ik een pagina met wel 35 drivers. Dat gaat me echt boven de pet.

Offline rja

• Lid
Google Earth
« Reactie #12 Gepost op: 2008/04/29, 06:37:14 »

Google Earth
« Reactie #13 Gepost op: 2008/04/29, 15:43:28 »
RJA, ja.Nu werkt ie. Precies de site die ik hebben moet. Maar hoe voer je de commandoś in? B.v. dit:

sudo apt-get update   
sudo apt-get install linux-restricted-modules-generic restricted-manager
sudo apt-get install xorg-driver-fglrx
sudo depmod -a

Gaat dat in een keer en dan Entyer, of regel voor regel en na elke regel Enter?

Google Earth
« Reactie #14 Gepost op: 2008/04/29, 17:09:35 »
Ik weet eindelijk wat voor grafische kaart ik heb. Het is een Intel GMA945 videokaart. Zijn er restgricted drivers die ik moet installeren?

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Google Earth
« Reactie #15 Gepost op: 2008/04/29, 17:13:01 »
Ik weet eindelijk wat voor grafische kaart ik heb. Het is een Intel GMA945 videokaart. Zijn er restgricted drivers die ik moet installeren?
Nee. Niet nodig. :-)

Maar geef het zwakke kaartje wel wat meer gedeeld videogeheugen in het BIOS, want anders gaat het niet lukken met de zware Google Earth. Liefst 256 MB.

Heeft dat onvoldoende resultaat, dan kun je Google Maps gebruiken.
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&tab=wl
klik op satelliet (rechtsboven in het kaartje)

Offline dude

• Lid
Google Earth
« Reactie #16 Gepost op: 2008/04/29, 17:23:14 »
Google Earth 4.3
Is dat geen beta-versie??

Google Earth
« Reactie #17 Gepost op: 2008/04/29, 18:52:18 »
Pjotr, zeer bedankt, maar hoe doe ik dat? Ik vermoed via een sudo commando in Terminal.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Google Earth
« Reactie #18 Gepost op: 2008/04/29, 19:17:24 »
Pjotr, zeer bedankt, maar hoe doe ik dat? Ik vermoed via een sudo commando in Terminal.
Nee, in het BIOS. Niet in Linux. Voordat Linux of Windows opstart, heb je een beginschermpje van de fabrikant van je laptop. Een bepaalde toets indrukken brengt je dan in het BIOS.

Google Earth
« Reactie #19 Gepost op: 2008/04/29, 20:14:21 »
Pjotr, het is me gelukt om in BIOS te komen. De delen echter waar het om gaat zijn grijs, dus niet te veranderen.
System Memory = 640 KB
Extended Memory = 1015 MB.
Dat eerste moet naar 256 MB, maar hoe doe ik dat als de betreffende regel grijs is, dus niet geactiveerd kan worden?

Google Earth
« Reactie #20 Gepost op: 2008/04/29, 21:31:13 »
Volgens Mingos, de firma waar ik mijn computer kocht, heeft mijn PC niet de mogelijkheid het gedeelde videogeheugen te verruimen.
Is er een andere mogelijkheid om programma's meer ruimte te geven?

Google Earth
« Reactie #21 Gepost op: 2008/04/29, 22:37:48 »
Is de conclusie dan toch dat Google Earth versie 4.3 niet voor mijn Laptopje geschikt is? Maar hoe komt het dan dat versie 4.2 wel probleemloos draait? Is het verschil dan zo groot?

Google Earth
« Reactie #22 Gepost op: 2008/05/01, 03:23:10 »
RJA, omdat het advies van Pjotr op mijn computer niet uitgevoerd kan worden, pakte ik de draad bij jouw advies weer op. Ik was aan de hand van de Hardy Installation Guide bezig en was gevorderd tot het commando sudo gedit /etc/X11/xorg.conf, maar wist niet de device section te vinden. Via Synaptics heb ik toen de driver fglrx geinstalleerd en toen in Terminal sudo aticonfig --initial -f ingevoerd. Daarna een herstart en sindsdien heb ik een afwijkend bureaublad. Bovendien kan ik nergens meer in, zodat ik niet weet hoe ik een en ander terug moet zetten. Dit is een ramp die wel eens meer zal voorkomen, vrees ik. Degeen die stom roept, heeft weliswaar gelijk, maar levert geen oplossing. Wie ziet kans mij uit de brand te helpen en de ingeslagen weg met succes af te lopen? Het ging erom de restricted Ati drivers te installeren. Ik ga nu uit pure nood even naar mijn Windows computer. Hopelijk niet voor lang.

Offline rja

• Lid
Google Earth
« Reactie #23 Gepost op: 2008/05/01, 09:15:16 »
RJA, omdat het advies van Pjotr op mijn computer niet uitgevoerd kan worden, pakte ik de draad bij jouw advies weer op. Ik was aan de hand van de Hardy Installation Guide bezig en was gevorderd tot het commando sudo gedit /etc/X11/xorg.conf, maar wist niet de device section te vinden. Via Synaptics heb ik toen de driver fglrx geinstalleerd en toen in Terminal sudo aticonfig --initial -f ingevoerd. Daarna een herstart en sindsdien heb ik een afwijkend bureaublad. Bovendien kan ik nergens meer in, zodat ik niet weet hoe ik een en ander terug moet zetten. Dit is een ramp die wel eens meer zal voorkomen, vrees ik. Degeen die stom roept, heeft weliswaar gelijk, maar levert geen oplossing. Wie ziet kans mij uit de brand te helpen en de ingeslagen weg met succes af te lopen? Het ging erom de restricted Ati drivers te installeren. Ik ga nu uit pure nood even naar mijn Windows computer. Hopelijk niet voor lang.
Die kun je wel installeren, maar volgens eigen zeggen, heb je een Intel video kaart.

Dus dat gaat niet werken.

Doe eens lspci, daarin staat wat voor Video kaart je hebt.

Staat er in /etc/X11 niet een oude xorg.conf die je terug kun zetten met sudo cp /etc/X11/xorg.conf.x /etc/X11/xorg.conf
sudo /etc/init.d/gdm restart

Of  doe opnieuw sudo dpkg-reconfigure xorg-server

Google Earth
« Reactie #24 Gepost op: 2008/05/01, 14:07:31 »
RJA, zoals je begrijpt zou ik mijn laatste handeling graag terugzetten. Het punt is alleen dat ik maar een deel van mijn oude bureaublad op mijn scherm heb en dat ik niet weet hoe b.v. in Toepassingen te komen. Ik neem aan dat jij veel verstandiger bent dan ik, dus nooit in zo'n situatie terecht bent gekomen en dus ook niet weet over welk soort bureaublad ik het heb, maar als je bedenkt dat alles veel groter is, dus je virtuele bureablad tot ver buiten je scherm reikt, dan kan je je een voorstelling maken. Dus wijs me de weg naar Toepassingen en ik kan je advies uitvoeren.