Maar is het dan niet zo dat ik er dan totaal geen toegang tot zou moeten hebben?
Want dat heb ik namelijk wel, mijn vriendin is de eigenaar van de partities, Root heeft er ook toegang toe maar ik kan er verder geen andere groep of gebruiker rechten voor geven.
Juist om dat gvfs even te omzeilen stelde ik voor dan op de klassieke manier te mounten. Als je "klassiek" mount gedurende de opstart, dan zal gvfs die schijven niet meer extra gaan mounten.
Dan nog is het gedrag dat je hierboven verschijnt, normaal voor de standaard rechten. Nu is de eigenaar:groep van je schijf
vriendin:vriendin
en de rechten zijn wellicht
755 (of rwxr-xr-x)
Jou vriendin is de enige die kan schrijven. Leden van de groep "vriendin" en anderen kunnen enkel lezen. Anderen, dat ben jij ondermeer.
Om er selectief voor te zorgen dat enkel jij en je vriendin kunnen schrijven, moet je beide lid worden van éénzelfde groep. Laten we gewoon onderstellen dat jij lid wordt van de groep "vriendin" (dan is ze niet meer zo alleen
Nu moet je ook de permissies voor de groep (vriendin) open zetten, zodat we 775 (rwxrwxr-x) krijgen i.p.v. 755. Vanaf nu kan ieder lid van de groep vriendin, je vriendin en jij dus, op de schijf schrijven. Anderen niet.
Je kan ook alle rechten openzetten. Maar dan is er geen beveiliging meer, en kunnen álle gebruikers op de schijf.