Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gparted en pqservice  (gelezen 2597 keer)

Gparted en pqservice
« Gepost op: 2008/04/27, 12:30:04 »
Mijn vingers kriebelen om de 8.04 te installeren maar ik maak me wat zorgen.... Als je de gegevens hieronder bekijkt dan merk je dat mijn sda4 (linux partitie) maar 1,8 Gb over heeft. Kom ik nog toe om te upgraden van 7.10 naar 8.04?
Wie weet wat sda1 is??? Heeft dat te maken met ACER die een partitie op voorhand maakt met benodigde gegevens of zo? Mag ik die verwijderen en bij de sda4 voegen?
sda2 is mijn windows partitie. Voor mij mag die er eventueel af (liever niet want dochters spelen heel af en toe nog eens een spel). Maar als ik die in Gparted verwijder, werkt mijn boot dan nog (heb nu dual boot) zonder problemen?
sda3 is blijkbaar niet te zien....is dat de verzameling van varrun tem lrm? En wat is dat (de Linux swap?) En waarvoor dient dat in godsnaam?

/dev/sda4             9,9G  7,8G  1,8G  82% /
varrun                628M  100K  628M   1% /var/run
varlock               628M     0  628M   0% /var/lock
udev                  628M   72K  628M   1% /dev
devshm                628M     0  628M   0% /dev/shm
lrm                   628M   34M  595M   6% /lib/modules/2.6.22-14-generic/volatile
/dev/sda5              26G   13G   13G  50% /media/DataGezin
/dev/sda1             3,0G  1,9G  1,1G  63% /media/PQSERVICE
/dev/sda2              18G   16G  1,2G  94% /media/ACER

Eigenlijk best wel ingewikkelde boel he?
Grtz
G

Gparted en pqservice
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/27, 12:57:47 »
Misschien teveel vragen ineens gsteld...maar als je iets weet word ik graag op weg gezet!

Offline tabasco

  • Lid
Gparted en pqservice
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/27, 13:30:49 »
Citaat van: acousticghille
Mijn vingers kriebelen om de 8.04 te installeren maar ik maak me wat zorgen.... Als je de gegevens hieronder bekijkt dan merk je dat mijn sda4 (linux partitie) maar 1,8 Gb over heeft. Kom ik nog toe om te upgraden van 7.10 naar 8.04?
1,8 Gb moet wel voldoende zijn denk ik. Schoon eerst eens wat op...?

Gparted en pqservice
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/27, 13:44:41 »
Als 1,7 genoeg is is dat al een opluchting
opschonen? Ik zou dan liever die sda1 verwijderen en aan mijn sda4 plakken. Maar kan dat?

Offline tabasco

  • Lid
Gparted en pqservice
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/27, 17:48:17 »
Google PQSERVICE:
Citaat
that partition is for restoring/reinstalling your system, same as those restore cd's you got from acer. Its not needed to run windows. make sure you think twice before deleting it though as you cant bring it back...
Je zou em leeg kunnen maken... Op eigen risico!

Offline vanadium

  • Lid
Gparted en pqservice
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/27, 18:25:25 »
Zomaar aan elkaar plakken kan lukken als de partities vlak na elkaar op de schijf staan, maar mogelijk (laten we zeggen wellicht!) is dat niet het geval.

Het zou heel wat expertise vragen om je bestaande installatie te herschikken teneinde meer ruimte te hebben voor de Ubuntu partitie. Iets realistischer lijkt me eerst je systeem te vereenvoudigen door alvast je Ubuntu installatie te wissen en de gebruikersgegevens te verplaatsen naar een externe schijf:

* Breng al je gegevens (Ununtu home, je /Datagezin partitie...) in veiligheid op een externe schijf
* Verwijder alle partities behalve je Windows partitie
* Schuif je windows partitie helemaal naar voor langzaam proces zonder 100% zekerheid op succes!)
* Installeer Ubuntu, en gedurende de stap van de schijfpartitionering kan je dan je root maken (2de primaire partitie), dan een extended partitie die de rest van je schijf inneemt, en in die externe partitie swap en een partitie voor je /Datagezin (of doe het meteen op z'n Linux, een partitie voor je /home en "Datagezin" kan daar dan ook een plaatje vinden.

Misschien nog eenvoudiger is je aan te passen aan de huidige situatie: je /dev/sda1 wissen en als rootpartitie gebruiken voor je Ubuntu installatie. Je sda4 kan dan een /home worden, je Datagezin blijft en een swap moet je ook al ergens hebben (wellicht sda6, ik vermoed dat sda3 een extended partitie is, d.w.z., de partitie waarin sda4, 5 en 6 bestaan als logische partities).

Post eens de output hier van "sudo fdisk -l", dit toont de exacte partitionering van je schijf.

Offline 3rwin

  • Lid
Gparted en pqservice
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/27, 18:37:00 »
Zo te zien gaat het om een Acer laptop, klopt dit? De eerste 2 partitie's worden standaard door Acer aangemaakt en bevat een reparatie programma voor Windows. Er wordt aangeraden deze niet te verwijderen kies u hier wel voor zou ik er wel een back-up van maken. Let er wel op het verwijderen van deze partities invloed kan hebben op de garantie.