Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Van ubuntu 7.10 naar Xubuntu 8.04  (gelezen 622 keer)

coomast

• Gast
Van ubuntu 7.10 naar Xubuntu 8.04
« Gepost op: 2008/04/26, 22:11:28 »
Ik heb (had) ubuntu 7.10 op mijn laptop staan. En na lang wachten i s de upgrade er. Dus heb ik deze week de drie versies, ubuntu, kubuntu en Xubuntu op een schijf gebrand en deze eens na elkaar bekeken via de live CD. De reden was dat ik niet vertrouwd was met de verschillen en wilde dit wel eens proberen uit te vissen door ze gewoon ne keer te proberen. Wat blijkt nu, ik vindt eigenlijk Xubuntu de meest aantrekkelijke. Het is (vooral) sneller dan de twee andere wat ook het doel is van deze distributie. Dus de keuze is hierop gevallen en deze morgen begonnen met de installatie. En die ging zeer voortreffelijk. De draadloze verbinding (waar ik vroeger veel problemen mee had) werkte binnen een paar minuutjes. Een firmware upgrade werd vrij snel (automatisch) voorgesteld en de cardbus werkte zoals gezegd vrijwel onmiddelijk. Emails van thunderbird teruggezet van 7.10 en de bookmarks waren de volgende stappen. Tot hiertoe geen probleem. Amarok i.p.v. xmms en texmaker gingen probleemloos, maar dan...

Blijkbaar is de lichtgewicht filemanager "thunar" bij Xubuntu en ik vindt dit toch wel één van de meest essentiele programma's voor een computer, niet? Wel dit loopt om de paar minuten volledig vast. T.t.z. ik kan het venster nog wel minimaliseren en maximaliseren, maar het geeft geen reaktie. Dit is toch wel raar, dat zoiets door de testen geraakt. Ik vermoed dat ik niet de enige ben die dat voorheeft.

Een minpuntje dat ik niet had opgemerkt bij de liveCD was het aanpassen van het menu. Dit is blijkbaar automatisch gegenereerd en ik heb geen idee hoe ik dat moet aanpassen. Is hier een degelijke handleiding voor beschikbaar want na wat gegoogle kom ik toch nergens uit. Bij Xfce is deze maar magertjes.

Een ander punt is een search voor files. Die is er niet. Aangezien ik geen held ben in terminal is dat echt wel een probleem. Is hier een goed alternatief voor?

Kan iemand helpen met deze problemen? Mijn enthousiasme is aan het wegebben en ik zou het spijtig vinden moest ik opnieuw moeten beginnen met een verse installatie van ubuntu of kubuntu.

Hartelijk dank,

Coomast

Offline Quinten Verlinden

• Lid
  • Steunpunt: Nee
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/27, 12:28:27 »
Je kan in Xubuntu ook Nautilus installeren, dan kan je zoeken, is je vastloop probleem misschien van de baan en kan je Smb shares lezen (Windows-shares over het netwerk)

coomast

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/27, 15:19:24 »
Q., hartelijk dank voor je antwoord. Echter voor de file manager heb ik een knappe oplossing gevonden namelijk xfe. Verwar niet met Xfce... Dit is een variant van X wincommander die snel en stabiel werkt. Dat probleem is dus opgelost. Alleen spijtig dat ik nu thunar niet krijg verwijderd omdat er afhankelijkheden zijn die dit niet toelaten. Niet erg, dan blijft het maar staan. Ik ga het toch niet meer gebruiken.

Het probleem van het menu is in progress. Ik heb wat info gevonden en een nieuwe topic gestart bij installatie en beginners. Dat komt wel goed na wat zoeken.

De search is wel een probleem. Met "locate" in terminal kan ik momenteel verder, maar is niet voor eeuwig. Ik blijf verder zoeken hieromtrent.

Coomast