Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: NVIDIA grafische kaart installeren  (gelezen 10773 keer)

mmmore

  • Gast
NVIDIA grafische kaart installeren
« Gepost op: 2008/04/26, 14:36:43 »
Ik ben een nieuwe gebruiker van Ubuntu en Linux. Ik heb deze week Ubuntu 8.0.4. geinstalleerd. Nu heb ik een probleem met het installeren van de driver van mijn NVIDIA 8600 GTS grafische kaart. Ik heb de drivers van de kaart gedownload, maar als ik het driver package wil installeren wordt er gemeld dat ik de X Server moet afsluiten. Hoe doe ik dat? Ik heb al geprobeerd om Ubuntu te starten in recovery mode en op die manier de installatie uit te voeren, maar dan kan ik het bestand niet meer vinden...Dat zal wel met rechten te maken hebben denk ik.

Zoals jullie zien ben ik een echte beginneling. Maar zou iemand mij hier mee kunnen helpen, of mij door verwijzen naar een goed online tutorial? (de online tutorials die ik heb gezien snap ik overigens nog niks van...)

Alvast bedankt!!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
NVIDIA grafische kaart installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/26, 14:43:02 »
Je wil het te moeilijk doen.  :-)

Gooi dat zelf binnengehaalde bestand maar weg. Je kunt de Nvidia-driver gewoon installeren vanuit de eigen pakketbronnen van Ubuntu.

1. zorg ervoor, dat je internetverbinding hebt.
2. Systeem - Beheer - Hardware Drivers
en ga met alles akkoord (negeer de waarschuwingen).

Groet, Pjotr.

mmmore

  • Gast
NVIDIA grafische kaart installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/26, 16:47:47 »
Dank je voor je snelle antwoord.

Misschien een suffe vraag, maar hoe kan ik zien of de (juiste) drivers geinstalleerd zijn voor mijn kaart? De reden dat ik dat vraag; Op de grafische kaart zit een fan gemonteerd. Op moment dat ik het systeem start begint die fan op volle snelheid te draaien. Dit stop zodra Windows eenmaal gestart is en de driver heeft geladen. In het geval van Ubuntu blijft de fan op mijn grafische kaart gewoon op volle snelheid draaien (dus een onwijze herrie), dus ik heb een vermoeden dat de driver niet wordt geladen.

Ik zal overigens nog even toelichten wat ik allemaal gedaan heb. Vorige week heb ik 7.10 gedownload en geinstalleerd op mijn systeem. Ik heb toen in het scherm System -> Administration -> Hardware drivers (ik vermoed hetzelfde scherm als jij beschrijft) een NVIDIA optie aangevinkt en laten uitvoeren. Dit resulteerde in een foutmelding. Vervolgens heb ik vandaag via de Update Manager versie 8.04 gedownloaden en geinstalleerd. Dit is misschien totaal niet relevant, maar je weet maar nooit. Nu zie ik overigens helemaal niets meer stan in het Hardware drivers scherm.

Alvast bedankt voor je hulp.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
NVIDIA grafische kaart installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/26, 19:45:32 »
Ik zal zelf eens kijken. Hou dit draadje in de gaten:
http://forum.ubuntu-nl.org/message/240567#p240567

nom001

  • Gast
NVIDIA grafische kaart installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/26, 19:57:07 »
Citaat van: pjotr123
Je wil het te moeilijk doen.  :-)

Gooi dat zelf binnengehaalde bestand maar weg. Je kunt de Nvidia-driver gewoon installeren vanuit de eigen pakketbronnen van Ubuntu.

1. zorg ervoor, dat je internetverbinding hebt.
2. Systeem - Beheer - Hardware Drivers
en ga met alles akkoord (negeer de waarschuwingen).

Groet, Pjotr.
Pjotr,

Je bedoeld:
systeem >> beheer >> beperkt ondersteunde stuurprogramma's ??

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
NVIDIA grafische kaart installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/26, 20:08:00 »
Citaat van: nom001
Citaat van: pjotr123
Je wil het te moeilijk doen.  :-)

Gooi dat zelf binnengehaalde bestand maar weg. Je kunt de Nvidia-driver gewoon installeren vanuit de eigen pakketbronnen van Ubuntu.

1. zorg ervoor, dat je internetverbinding hebt.
2. Systeem - Beheer - Hardware Drivers
en ga met alles akkoord (negeer de waarschuwingen).

Groet, Pjotr.
Pjotr,

Je bedoeld:
systeem >> beheer >> beperkt ondersteunde stuurprogramma's ??
Heet niet meer zo in 8.04.   :-)

NVIDIA grafische kaart installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/26, 20:38:06 »
hoi pjotr,

dit heb je mij indertijd ook verteld. Maar ik krijg helemaal geen vragen alleen de melding dat ik opnieuw moet opstarten.
vervolgens  krijg ik een scherm tijdens de opstart te zien waarin ik aangeef dat het een nvidia is  en als ik dan opgestart ben kan ik het hele verhaal opnieuw doen want nvidia is nog niet in use/enabled. Ik wil niet zeuren maar heb jij enig idee wat ik fout doe?

gr erwin

Offline martijnfc

  • Lid
NVIDIA grafische kaart installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/27, 09:48:21 »
In het menu zit een verborgen mogelijkheid om eerst de monitor-  en drivers settings van de kaart in te stellen. Misscchien helpt dat je verder. In de vorige versie was deze aan bij default, in Hardy, onbegrijpelijk, staat die uit.
In de engelse versie; system, preferences, main menu; other, screens and graphics.
Die aanvinken en vervolgens naar applications, other, screens and graphics een monitor en de juiste frequentie kiezen.
Succes,
 Martijn.

mmmore

  • Gast
NVIDIA grafische kaart installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/27, 13:37:54 »
Martijnfc,

Bedankt voor die tip, het scherm 'Screen and Graphic Preferences' geeft inderdaad weer welke grafische kaart er is ingesteld. Nu zie ik dus ook dat er een verkeerde kaart is ingesteld, namelijk een nVidia Riva TNT, terwijl ik een nVidia Geforce 8600 GTS heb. Dus nu komt wederom de vraag, hoe installeer ik daarvoor de driver? Ik heb geen idee, dit is namelijk mijn eerste ervarig met Linux...

Nogmaals bedankt voor alle hulp.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
NVIDIA grafische kaart installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/27, 13:47:41 »
Citaat van: mmmore
Martijnfc,

Bedankt voor die tip, het scherm 'Screen and Graphic Preferences' geeft inderdaad weer welke grafische kaart er is ingesteld. Nu zie ik dus ook dat er een verkeerde kaart is ingesteld, namelijk een nVidia Riva TNT, terwijl ik een nVidia Geforce 8600 GTS heb. Dus nu komt wederom de vraag, hoe installeer ik daarvoor de driver? Ik heb geen idee, dit is namelijk mijn eerste ervarig met Linux...

Nogmaals bedankt voor alle hulp.
Systeem - Beheer - Synaptic pakketbeheer
zoekterm: nvidia
aanvinken: nvidia-glx-new
druk op knop Toepassen

Na installatie computer volledig herstarten.

mmmore

  • Gast
NVIDIA grafische kaart installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/27, 15:30:52 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: mmmore
Martijnfc,

Bedankt voor die tip, het scherm 'Screen and Graphic Preferences' geeft inderdaad weer welke grafische kaart er is ingesteld. Nu zie ik dus ook dat er een verkeerde kaart is ingesteld, namelijk een nVidia Riva TNT, terwijl ik een nVidia Geforce 8600 GTS heb. Dus nu komt wederom de vraag, hoe installeer ik daarvoor de driver? Ik heb geen idee, dit is namelijk mijn eerste ervarig met Linux...

Nogmaals bedankt voor alle hulp.
Systeem - Beheer - Synaptic pakketbeheer
zoekterm: nvidia
aanvinken: nvidia-glx-new
druk op knop Toepassen

Na installatie computer volledig herstarten.
In de Synaptic Package Manager is geen package aanwezig die nvidia-glx-new heet, zoals jij noemt. Ook na het indrukken van de Reload kop verschijnt dat pacakge niet. Ik zie wel 'nvidia-kernel-common' in de lijst staan, en daar staat een groen blokje voor, dus ik neem aan dat die dan al geinstalleerd is. Moet ik laatst genoemd package misschien even verwijderen en weer opnieuw installeren, of maak ik het probleem daar alleen maar erger mee?

Offline martijnfc

  • Lid
NVIDIA grafische kaart installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2008/04/27, 16:00:19 »
Ik weet zeker dat het er staat!  Je krijgt een waslijst van Nvidia gerelateerde software en daar staat die tussen. Probeer het eens opnieuw, ik ben het gister en vanochtend vaak tegengekomen en geinstalleerd.

Christiaan

  • Gast
NVIDIA grafische kaart installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2008/04/27, 17:31:27 »
Citaat van: martijnfc
In het menu zit een verborgen mogelijkheid om eerst de monitor-  en drivers settings van de kaart in te stellen.
berichtje van een noob: heb vandaag voor het eerst linux geinstalleerd en ben de halve dag bezig geweest mijn resolutie hoger dan 800x600 te krijgen.
Bedankt Martijn!

nom001

  • Gast
NVIDIA grafische kaart installeren
« Reactie #13 Gepost op: 2008/04/27, 22:42:10 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: mmmore
Martijnfc,

Bedankt voor die tip, het scherm 'Screen and Graphic Preferences' geeft inderdaad weer welke grafische kaart er is ingesteld. Nu zie ik dus ook dat er een verkeerde kaart is ingesteld, namelijk een nVidia Riva TNT, terwijl ik een nVidia Geforce 8600 GTS heb. Dus nu komt wederom de vraag, hoe installeer ik daarvoor de driver? Ik heb geen idee, dit is namelijk mijn eerste ervarig met Linux...

Nogmaals bedankt voor alle hulp.
Systeem - Beheer - Synaptic pakketbeheer
zoekterm: nvidia
aanvinken: nvidia-glx-new
druk op knop Toepassen

Na installatie computer volledig herstarten.
Kan deze driver ook gebruikt worden  voor ee Geforce FX5700 kaartje?

mmmore

  • Gast
NVIDIA grafische kaart installeren
« Reactie #14 Gepost op: 2008/04/27, 23:18:48 »
Citaat van: martijnfc
Ik weet zeker dat het er staat!  Je krijgt een waslijst van Nvidia gerelateerde software en daar staat die tussen. Probeer het eens opnieuw, ik ben het gister en vanochtend vaak tegengekomen en geinstalleerd.
Martijn, je zou best gelijk kunnen hebben, maar ik zie het er echt niet tussenstaan! :-) Zie de screenshot die ik van de Synaptic Package Manager heb gemaakt op : http://www.flickr.com/photos/26057746@N03/2447102818/

Zoals je ziet heb ik de zoekopdracht 'nvidia' getyped, en daaruit komen een aantal packages naar voren. Maar dus niet het package nvidia-glx-new. Rarara hoe kan dat? En nog belangrijker, hoe zorg ik er voor dat het specifieke package er wél tussen komt te staan?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
NVIDIA grafische kaart installeren
« Reactie #15 Gepost op: 2008/04/27, 23:21:03 »
Citaat van: mmmore
Citaat van: martijnfc
Ik weet zeker dat het er staat!  Je krijgt een waslijst van Nvidia gerelateerde software en daar staat die tussen. Probeer het eens opnieuw, ik ben het gister en vanochtend vaak tegengekomen en geinstalleerd.
Martijn, je zou best gelijk kunnen hebben, maar ik zie het er echt niet tussenstaan! :-) Zie de screenshot die ik van de Synaptic Package Manager heb gemaakt op : http://www.flickr.com/photos/26057746@N03/2447102818/

Zoals je ziet heb ik de zoekopdracht 'nvidia' getyped, en daaruit komen een aantal packages naar voren. Maar dus niet het package nvidia-glx-new. Rarara hoe kan dat? En nog belangrijker, hoe zorg ik er voor dat het specifieke package er wél tussen komt te staan?
Je hebt nog niet alle pakketbronnen ingeschakeld. Doe eens dit, dan sla je meerdere vliegen in 1 klap:
http://computertip.googlepages.com/multimediainubuntulinux

Daarna zie je nvidia-glx-new ineens wel staan in Synaptic.  :-)

mmmore

  • Gast
NVIDIA grafische kaart installeren
« Reactie #16 Gepost op: 2008/04/27, 23:46:03 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: mmmore
Citaat van: martijnfc
Ik weet zeker dat het er staat!  Je krijgt een waslijst van Nvidia gerelateerde software en daar staat die tussen. Probeer het eens opnieuw, ik ben het gister en vanochtend vaak tegengekomen en geinstalleerd.
Martijn, je zou best gelijk kunnen hebben, maar ik zie het er echt niet tussenstaan! :-) Zie de screenshot die ik van de Synaptic Package Manager heb gemaakt op : http://www.flickr.com/photos/26057746@N03/2447102818/

Zoals je ziet heb ik de zoekopdracht 'nvidia' getyped, en daaruit komen een aantal packages naar voren. Maar dus niet het package nvidia-glx-new. Rarara hoe kan dat? En nog belangrijker, hoe zorg ik er voor dat het specifieke package er wél tussen komt te staan?
Je hebt nog niet alle pakketbronnen ingeschakeld. Doe eens dit, dan sla je meerdere vliegen in 1 klap:
http://computertip.googlepages.com/multimediainubuntulinux

Daarna zie je nvidia-glx-new ineens wel staan in Synaptic.  :-)
Pjotr, we zijn een stap verder, ik heb nu het nvidia-glx-new package succesvol geinstalleerd! Helaas is het 'probleem' nog niet opgelost na de installatie Wat ik probeer te doen is het volgende. Ik ga naar Applications -> Other -> Screens and Graphics. Dan ga ik naar de tab Graphics Card, en klik ik op Drivers. Vervolgens kies ik voor Choose driver by model en kies ik voor NVIDIA en de kaart Gforce 8 series. Als ik dan op OK druk, dan staat daarin nog steeds de oude verkeerde kaart gelecteerd. Enig idee waarom hij mijn keuze voor de Gforce 8 series niet pakt? Of moet ik nu het driver package gaan installeren die ik bij nvidia zelf gedowload heb? Ik heb overigens netjes het systeem herstart na de installatie van het nvidia-glx-new package.

Alvast bedankt.

nom001

  • Gast
NVIDIA grafische kaart installeren
« Reactie #17 Gepost op: 2008/04/28, 07:43:07 »
Is die nvidia-glx-new driver ook geschikt voor een Nvidia Geforce FX5700 kaart?
Als ik namelijk die driver via de beperkte stuurprogramma inschakel, dan is het net of alles wat trager loopt.

NVIDIA grafische kaart installeren
« Reactie #18 Gepost op: 2008/04/30, 20:21:33 »
Pjotr, we zijn een stap verder, ik heb nu het nvidia-glx-new package succesvol geinstalleerd! Helaas is het 'probleem' nog niet opgelost na de installatie Wat ik probeer te doen is het volgende. Ik ga naar Applications -> Other -> Screens and Graphics. Dan ga ik naar de tab Graphics Card, en klik ik op Drivers. Vervolgens kies ik voor Choose driver by model en kies ik voor NVIDIA en de kaart Gforce 8 series. Als ik dan op OK druk, dan staat daarin nog steeds de oude verkeerde kaart gelecteerd. Enig idee waarom hij mijn keuze voor de Gforce 8 series niet pakt? Of moet ik nu het driver package gaan installeren die ik bij nvidia zelf gedowload heb? Ik heb overigens netjes het systeem herstart na de installatie van het nvidia-glx-new package.

Alvast bedankt.



Dit probleem heb ik dus ook. gforce6200

Ik snap er nix meer van.

gr erwin

Offline MBS

  • Lid
NVIDIA grafische kaart installeren
« Reactie #19 Gepost op: 2008/05/03, 21:17:50 »
Ik heb het op de moeilijke manier gedaan zoals dat ook werkte in Gutsy (even zoeken in dit forum op 8600 of nvidia) en gebruik zelf ook de 8600 maar dan de stille versie.
Qua temperatuur scheelt het veel met de standaard drivers, zo'n 10 graden lager en UT loopt beter dan ooit.

Het enige verschijnsel wat ik hier nog heb is dat ik m'n monitor niet op het juiste type in kan stellen, staat nu ingesteld op "unknown".
Zodra ik ACER AL2016W(x) instel kan ik de optimale resolutie niet meer instellen nl. 1680x1050.

Waarschijnlijk staan ook hierdoor de 'restricted drivers' niet vermeld onder System -> Administration -> Hardware Drivers.
Voor de volledigheid: ik ben ook via de Update Manager naar Hardy gegaan.....probeer zo nog wat te leren.....;o
Mocht het een echt probleem worden kan ik altijd nog met een verse installatie aan de gang.....heeft iemand dit al gedaan trouwens met een 8-serie nvidia?

Zoja, werd deze goed gedetecteerd/ingesteld?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
NVIDIA grafische kaart installeren
« Reactie #20 Gepost op: 2008/05/03, 21:44:59 »
Het zou kunnen dat je Nvidia grafische kaart te nieuw is voor de wat oudere versie van de fabrieksdriver, die in de pakketbronnen zit. Indien dat zo is, probeer dan eens envyng-gtk:
http://computertip.googlepages.com/directdoen
(punt 2)

Ik ben "om" wat Envy betreft:
http://forum.ubuntu-nl.org/message/246057#p246057

mmmore

  • Gast
NVIDIA grafische kaart installeren
« Reactie #21 Gepost op: 2008/05/04, 13:35:23 »
Citaat van: MBS
Ik heb het op de moeilijke manier gedaan zoals dat ook werkte in Gutsy (even zoeken in dit forum op 8600 of nvidia) en gebruik zelf ook de 8600 maar dan de stille versie.
Qua temperatuur scheelt het veel met de standaard drivers, zo'n 10 graden lager en UT loopt beter dan ooit.

Het enige verschijnsel wat ik hier nog heb is dat ik m'n monitor niet op het juiste type in kan stellen, staat nu ingesteld op "unknown".
Zodra ik ACER AL2016W(x) instel kan ik de optimale resolutie niet meer instellen nl. 1680x1050.

Waarschijnlijk staan ook hierdoor de 'restricted drivers' niet vermeld onder System -> Administration -> Hardware Drivers.
Voor de volledigheid: ik ben ook via de Update Manager naar Hardy gegaan.....probeer zo nog wat te leren.....;o
Mocht het een echt probleem worden kan ik altijd nog met een verse installatie aan de gang.....heeft iemand dit al gedaan trouwens met een 8-serie nvidia?

Zoja, werd deze goed gedetecteerd/ingesteld?
MBS,

Heb je misschien een linkje naar het betreffende thread? Ik heb het namelijk nog steeds niet werkend gekregen. Ook na een versie installatie van 8.04 krijg ik mijn 8600 GTS kaart niet lekker aan het wek, en is de fan op de kaart als een gek te draaien.

Offline MBS

  • Lid
NVIDIA grafische kaart installeren
« Reactie #22 Gepost op: 2008/05/04, 23:01:23 »
Draadje staat hier: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/19890 en daarin een bijdrage van Leoquant.

fragmaster

  • Gast
NVIDIA grafische kaart installeren
« Reactie #23 Gepost op: 2008/05/05, 12:23:36 »
Ik kreeg het ook niet voor elkaar met mijn nvdidia 8800gtx, steeds maar lage resoluties. Vervolgens met envy geprobeerd, en het werkte meteen.