Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: IBM Thinkpad R51 met ATI RADEON 7800 desktop effecten  (gelezen 2155 keer)

IBM Thinkpad R51 met ATI RADEON 7800 desktop effecten
« Gepost op: 2008/04/26, 13:04:29 »
Hoi,


Ik krijg de visuele effecten niet geinstalleerd op deze laptop/videokaart.

Ik heb ook al gezocht bij systeem/beheer/hardware drivers maar daar staat no proprietary drivers are in use on this system.Iemand een ideetje?

Alast bedankt

IBM Thinkpad R51 met ATI RADEON 7800 desktop effecten
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/26, 22:04:28 »
Niemand? want ik zou wel graag de effecten hebben :)

Ik krijg steeds de melding "DESKTOP EFFECTS COULD NOT BE ENABLED"

Offline ptb

  • Lid
IBM Thinkpad R51 met ATI RADEON 7800 desktop effecten
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/28, 13:12:16 »
Al iets gevonden?
Ik ken deze kaart niet.Kan aan mij liggen want sinds dapper heb ik afscheid genomen van ati.
Is het wel ati fire GL 7800 of een nvidia 7800 bv.
Als het Ati fire GL 7800 is zou denk ik xorg-driver-fglrx geinstalleerd moeten zijn.
Of de desktop effects daarmee zonder meer werken weet ik niet.
Maar er zullen vast wel experts op dit forum zijn.

IBM Thinkpad R51 met ATI RADEON 7800 desktop effecten
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/28, 14:07:49 »
zou een 9000 zijn of zoiets

Offline ptb

  • Lid
IBM Thinkpad R51 met ATI RADEON 7800 desktop effecten
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/29, 00:01:20 »
typ  bij toepassingen> hulpmiddelen> terminalvenster  lspci in.Je krijgt een lijstje waarin je kunt zien welke grafische kaart je hebt.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
IBM Thinkpad R51 met ATI RADEON 7800 desktop effecten
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/29, 00:34:58 »
Dit komt door je videokaart.
Vanwege problemen zijn alle laptops met een ati kaart uitgesloten om de desktop effects te gebruiken. Er werden teveel vastlopers en andere fouten gemeld.

Je kan wel via een omweg de effecten aanzetten, maar dat is dan geheel op eigen risico. Het kan goed gaan, maar je loopt wel het risico dat je systeem steeds vastloopt.
Als je de open source drivers gebruikt voor je ati kaartje kan je de desktop effecten wel aanzetten als het goed is.
Oudere ati kaarten werken wel redelijk met die driver.

Je moet een bestand aanmaken met een kleine instelling er in zodat je toch de desktop effects kan gebruiken.
Voer dit uit in een terminalvenster:
gedit ~/.config/compiz/compiz-manager

en plaats de volgende tekst in het bestand:
SKIP_CHECKS=yes

Hierna kan je de desktop effects wel aanzetten.

Offline jthijsen

  • Lid
IBM Thinkpad R51 met ATI RADEON 7800 desktop effecten
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/29, 15:52:49 »
Hoi Johan,

Weet jij ook waarom de ATI kaarten die het wel goed doen zo beroerd scrollen en of daar iets aan te doen is?

Groetjes,

Jacqueline

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
IBM Thinkpad R51 met ATI RADEON 7800 desktop effecten
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/29, 16:09:45 »
Dat hangt af van de driver (open source of fglrx) en of je de desktop effects aan hebt.
Hoe je dit makkelijk op kan lossen weet ik niet, maar mogelijk moet je er toch voor kiezen om de desktop effecten niet te gebruiken.

Offline jthijsen

  • Lid
IBM Thinkpad R51 met ATI RADEON 7800 desktop effecten
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/29, 20:56:30 »
Ik heb de desktop effecten al uitgeschakeld, maar dat maakt helemaal niets uit. De driver is de nieuwe die met Hardy Heron meekwam, dus van Ubuntu zelf.

De grafische kaart heeft trouwens 512 Mb aan geheugen, de computer zelf 1 Gb. Heeft Hardy wellicht meer computergeheugen nodig om goed te kunnen functioneren? Ik heb deze kast ook alweer vier jaar.

Het gaat in mijn geval trouwens om een gewone desktop, de kaart is een ATI Radeon X1650.

Klaasvaak

  • Gast
IBM Thinkpad R51 met ATI RADEON 7800 desktop effecten
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/29, 23:48:27 »
Ik heb hetzelfde probleem. Als je in safe mode opstart (dat kun je kiezen bij opties, in het inlogscherm) kun je normaal scrollen, maar nog steeds geen desktop effecten gebruiken. Ik zoek nog naar een antwoord.

Offline jthijsen

  • Lid
IBM Thinkpad R51 met ATI RADEON 7800 desktop effecten
« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/30, 06:49:00 »
Je hebt gelijk, ik moet dus op dit moment kiezen tussen fatsoenlijk kunnen scrollen of de desktop effects. Aangezien ik van die effecten eerlijk gezegd toch al niet super onder de indruk was kies ik dus voorlopig voor scrollen. Ik hoop alleen wel dat dit binnen een redelijke termijn wordt opgelost.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
IBM Thinkpad R51 met ATI RADEON 7800 desktop effecten
« Reactie #11 Gepost op: 2008/04/30, 10:11:26 »
Citaat van: jthijsen
Je hebt gelijk, ik moet dus op dit moment kiezen tussen fatsoenlijk kunnen scrollen of de desktop effects. Aangezien ik van die effecten eerlijk gezegd toch al niet super onder de indruk was kies ik dus voorlopig voor scrollen. Ik hoop alleen wel dat dit binnen een redelijke termijn wordt opgelost.
Dat hangt helemaal af van AMD (ATI). Zij moeten of specificaties vrijgeven zodat de Linux community betere drivers kan bouwen, of ze moeten zelf betere drivers bouwen.

Offline jthijsen

  • Lid
IBM Thinkpad R51 met ATI RADEON 7800 desktop effecten
« Reactie #12 Gepost op: 2008/04/30, 11:24:40 »
Dat snap ik niet helemaal. De desktop effects zijn onder de normale modus prima te doen, maar dan gaat het verversen van het scherm zo traag dat het beeld schokkend wordt. Onder veilige modus zijn de desktop effects niet beschikbaar, maar gaat de schermverversing opeens wel op een normaal tempo. Allebei is dus nu al mogelijk, alleen niet tegelijk, wat echter wel betekent dat voor allebei bekend is hoe het moet. Op welke manier ligt het dan aan AMD en niet aan hoe de zaken door de Linux community zijn geregeld?