Nieuws:

We zijn er weer.

Na lange tijd van afwezigheid zijn we er weer  :laugh:
We hebben alle wachtwoorden gereset, je oude wachtwoord werkt niet meer.Je moet via het "wachtwoord vergeten"-linkje je wachtwoord resetten. Je krijgt hiervoor een mailtje op het adres dat je bij ons geregistreerd hebt.

De komende tijd zijn we nog druk bezig om de rest van de site op te bouwen, dus het kan zijn dat sommige onderdelen (tijdelijk) niet werken.

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: games programmeren  (gelezen 4690 keer)

Offline pokemon

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
games programmeren
« Gepost op: 2008/04/21, 18:47:22 »
met welk programma kan je best games programmeren? Is er ook info over te vinden?

Offline muksie

  • Lid
  • Steunpunt: Nee
games programmeren
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/21, 21:00:19 »
Dat ligt eraan wat jij onder een game verstaat.

In principe is een game een computerprogramma als alle andere. Computerprogramma's moet je programmeren, en daarvoor moet je natuurlijk een programmeertaal kennen. Als je geen ervaring hebt met  programmeren, zal het veel tijd vergen om goed te leren programmeren. En als je wilt leren programmeren moet je zeker niet direct met een game beginnen, gewoon omdat dat veel te moeilijk is.

Verder worden grotere games nagenoeg altijd door grote teams gebouwd, door mensen met veel ervaring, en veel verschillende specialisten. Niet alleen programmeurs, maar ook designers, testers etc. Je mag blij zijn als je in je eentje wat simpele schaakspelletjes ofzo kunt maken. Lijkt het je leuk om aan grotere games te werken, dan kun je natuurlijk altijd aan een opensource project mee gaan werken.

Er zijn wel enkele programma's waar je games mee kunt maken (bijna) zonder te programmeren, maar de mogelijkheden zijn dan waarschijnlijk wel wat beperkter. Twee weet ik er zo uit mijn hoofd:

GameMaker: Heb lang geleden eens met versie 6.0 gewerkt. Werkte aardig, niet al te stijle leercurve, maar beperkt tot 2-dimensionale spelletjes (destijds i.i.g.). Tevens v.z.i.w. alleen voor Windows (maar misschien werkt'ie via Wine ook wel?) en als je gebruik maakt van de gratis versie dan krijg je bij het opstarten van je eigen spel een banner te zien. Leuk om wat mee te spelen, maar persoonlijk was ik er destijds (meer dan 2 jaar geleden) snel op uitgekeken. Het schijnt nu onder YoYo Games te vallen, en versie 7.0 is tevens uit. Er kunnen dus dingen nu heel anders zijn. Zie http://www.yoyogames.com/gamemaker/

Blender: Programma voor 3D-design. Kun je 3D-plaatjes, films en games mee maken. Blender heeft nog wel een beetje een stijle leercurve, en heb zelf nog nooit van de ingebouwde game-mogelijkheden gebruik gemaakt. Programma is opensource, en met Synaptic etc. te installeren. Zie http://www.blender.org/

Een derde mogelijkheid is het gebruik van Flash, zodat je spelletjes voor op het internet kan maken. Heb ik totaal geen ervaring mee, dus kan er je weinig over vertellen. Wel is het volgens mij nog niet echt makkelijk om flash te ontwikkelen op Linux (alleen Windows/Mac versies van software).

Offline BlackBurn

  • Lid
    • http://www.robmaas.eu
  • Steunpunt: Nee
games programmeren
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/21, 21:16:50 »
Mooi antwoord muksie.

Wat je wilt kunt doen, wat ik vroeger veel gedaan hebt is met simpele spelletjes beginnen, bijv. boter kaas en eiƫren en zeeslag. Het gaat dan niet zo zeer om het grafische effect, maar wil om goed te leren programmeren.

Zo leer je bijv. goed werken met een array, verder krijg je zo een goed idee, wat er bijv. bij komt kijken om een goede AI te schrijven (kwam ik achter bij zeeslag :P).
Live to win, dare to lose
http://www.robmaas.eu