Dat ligt eraan wat jij onder een game verstaat.
In principe is een game een computerprogramma als alle andere. Computerprogramma's moet je programmeren, en daarvoor moet je natuurlijk een programmeertaal kennen. Als je geen ervaring hebt met programmeren, zal het veel tijd vergen om
goed te leren programmeren. En als je wilt leren programmeren moet je zeker niet direct met een game beginnen, gewoon omdat dat veel te moeilijk is.
Verder worden grotere games nagenoeg altijd door grote teams gebouwd, door mensen met veel ervaring, en veel verschillende specialisten. Niet alleen programmeurs, maar ook designers, testers etc. Je mag blij zijn als je in je eentje wat simpele schaakspelletjes ofzo kunt maken. Lijkt het je leuk om aan grotere games te werken, dan kun je natuurlijk altijd aan een opensource project mee gaan werken.
Er zijn wel enkele programma's waar je games mee kunt maken (bijna) zonder te programmeren, maar de mogelijkheden zijn dan waarschijnlijk wel wat beperkter. Twee weet ik er zo uit mijn hoofd:
GameMaker: Heb lang geleden eens met versie 6.0 gewerkt. Werkte aardig, niet al te stijle leercurve, maar beperkt tot 2-dimensionale spelletjes (destijds i.i.g.). Tevens v.z.i.w. alleen voor Windows (maar misschien werkt'ie via Wine ook wel?) en als je gebruik maakt van de gratis versie dan krijg je bij het opstarten van je eigen spel een banner te zien. Leuk om wat mee te spelen, maar persoonlijk was ik er destijds (meer dan 2 jaar geleden) snel op uitgekeken. Het schijnt nu onder YoYo Games te vallen, en versie 7.0 is tevens uit. Er kunnen dus dingen nu heel anders zijn. Zie
http://www.yoyogames.com/gamemaker/Blender: Programma voor 3D-design. Kun je 3D-plaatjes, films en games mee maken. Blender heeft nog wel een beetje een stijle leercurve, en heb zelf nog nooit van de ingebouwde game-mogelijkheden gebruik gemaakt. Programma is opensource, en met Synaptic etc. te installeren. Zie
http://www.blender.org/Een derde mogelijkheid is het gebruik van Flash, zodat je spelletjes voor op het internet kan maken. Heb ik totaal geen ervaring mee, dus kan er je weinig over vertellen. Wel is het volgens mij nog niet echt makkelijk om flash te ontwikkelen op Linux (alleen Windows/Mac versies van software).