Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat is de beste upgrade-strategie van 7.10 naar 8.04 bij triple-boot?  (gelezen 616 keer)

Dames, heren.

Ik ben me aan het orienteren en voorbereiden uiteindelijk op de migratie van mijn huidige Win-platform naar eventueel Linux. Ik vergelijk nu XP met Vista en Ubuntu. Momenteel beschouw ik 7.10 als mijn speeltuin om ervaring op te doen, hoe e.e.a. werkt, ik kan customizen en hoe ik mijn proggies van keuze kan vinden....tot nu toe met erg veel plezier !! Alleen die verdomde synchronisatie met mijn PDA nog !!

Situatie nu:
Triple-boot ; bij het opstarten nu kan ik  als eerste kiezen uit: Ubuntu of Windows/Longhorn
Als ik kies voor de windows-omgeving kan ik vervolgens weer kiezen uit XP of Vista
Daarna start de pc dan op met het Win-OS van keuze.

Ik wil graag als Hardy uitkomt een clean install gaan uitvoeren over de huidige partitie. Ik ga de Home eerst keurig wegschrijven naar een andere tijdelijke plek op een andere partitie

Vraag:
Hoe kan ik nu het beste deze clean install doen ?? eerst met de live -cd de huidige Ubuntu 7.10 verwijderen ??
Ben ik dan weer in de 'oude' dual-boot situatie terug met keuze voor XP/Vista??
En dan de nieuwe cd erin met Hardy en opnieuw installeren over de oude heen ?? Behoud ik dan weer een triple-boot mogelijkheid zoals hierboven beschreven ????

Ik vermoed een beetje dat dit de juiste weg is, maar met dit soort grappen kun je maar 1 keer iets doen en anders is het helaas pindakaas met per ongeluk verwijderde partities enzo....better safe than sorry......

Welke geek kan deze noob helpen met wat advies ???

Een linux-noob.
What's in a name....
AMD Zambezi FX6100, 16 Gb intern, Nvidia GTX650 TI, SSD Samsung 830, SSD Liteon 160 Gb. 1 HDD 500 Gb

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
Wat is de beste upgrade-strategie van 7.10 naar 8.04 bij triple-boot?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/20, 20:24:11 »
Je kunt gewoon over de huidige partitie heen installeren en aangeven dat je de huidige ubuntu partitie wilt verwijderen. In de installatie moet je dan kiezen voor handmatige indeling.
Als het goed is wordt in Grub (het opstart menu) je windows direct herkend en in de lijst gezet. Anders is dat redelijk eenvoudig terug te zetten, zoals alles in linux :p

Dat je na het starten van windows opnieuw moet kiezen kan erop duiden dat je twee windows versies op één partitie hebt staan. Dit is vaak niet zo wenselijk hoewel je niet veel problemen tegen zult komen. Maar wanneer je windows opnieuw wilt installeren kun je het beste een nieuwe partitie aanmaken. Dan voorkom je zo ie zo problemen.