Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu server met Windows workstations?  (gelezen 2252 keer)

erikvdh

  • Gast
Ubuntu server met Windows workstations?
« Gepost op: 2008/04/20, 16:25:07 »
Beste Lezers,

Ik wil graag een server opzetten met Ubuntu server, echter zijn de workstations allemaal voorzien van Windows XP, nu is mijn vraag, kun je met Ubuntu gedeelde mappen maken, die windows XP ook ziet?

Het gaat namelijk om een centrale database die op de server staat en de workstations hoeven die alleen maar te kunnen opnenen, en bewerken.

En ik wil graag weten, heeft de Ubuntu server cd ook een grafische gebruikers interface, of moet je in de ubuntu server uitsluitend met terminal werken?


Groet van Erik.

Offline 3rwin

  • Lid
Ubuntu server met Windows workstations?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/20, 16:34:05 »
In Ubuntu kunt u Samba installeren daardoor kunnen Windows machines de gedeelde mappen uit Ubuntu inzien.

erikvdh

  • Gast
Ubuntu server met Windows workstations?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/20, 16:38:34 »
Dankje! dan ga ik dat eens bekijken.

Kun jij me vertellen of de Ubuntu server ook grafisch werkt of enkel met terminal?

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Ubuntu server met Windows workstations?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/20, 17:59:34 »
Ubuntu server werkt volledig via de terminal, wat je er natuurlijk niet van weerhoud om een grafische desktop te installeren (zie de documentatie voor een handleiding).

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
ยท Mijn persoonlijke Linux blog

erikvdh

  • Gast
Ubuntu server met Windows workstations?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/20, 18:46:56 »
Oke bedankt voor je reactie heel helder.

Maar als ik dus een server installeer met de desktop versie van Ubuntu, ben ik dan net zo veilig?
En is er dan een mogelijkheid om toch dat lamp gedeelte te installeren?

Offline 3rwin

  • Lid
Ubuntu server met Windows workstations?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/20, 20:28:47 »
Over de veiligheid durf ik niks te zeggen maar in de desktop versie van Ubuntu kunt u prima een lamp omgeving starten. Wel zal dit meer rekenkracht van de server vragen dan bij de server editie.