Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: welk rip programma  (gelezen 2764 keer)

Offline sveens

• Lid
  • Steunpunt: Nee
welk rip programma
« Gepost op: 2008/04/16, 20:22:25 »
hallo,

ik wil mijn audio cdś omzetten naar MP3. Welk programma kanik daar het beste voor gebruiken?

ral

• Gast
welk rip programma
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/16, 20:34:36 »
sound juicer
uit de repros werkt prima

gr.rual

Offline sveens

• Lid
welk rip programma
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/16, 21:28:41 »
Citaat van: ral
sound juicer
uit de repros werkt prima

gr.rual
Waar haal ik dat vandaan, uit pakketbeheer?

gr,

Stef

Offline Bobbie

• Lid
welk rip programma
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/16, 22:38:37 »
Inderdaad, ga naar Systeem > Beheer > Synaptic pakketbeheer   
type onder zoeken "sound juicer" en dan toepassen
dus zoals hier beschreven:   http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/gebruik/softwareinstalleren/

gr

Offline Stormzoeker

• Lid
welk rip programma
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/16, 22:56:52 »
K3B werkt ook prima ;)
[AMD X2 4600+] [8GB geheugen] [540 GB + 2 x 200 GB + 1 x 320 GBHD] [Kubuntu 8.10 + Vista Home Premium]

Offline siegi

• Lid
welk rip programma
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/16, 23:08:31 »
sound juicer is normaal standaard geinstalleerd op ubuntu.
toepassingen > geluid en video > audio cd kopiëren

Offline sveens

• Lid
welk rip programma
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/16, 23:42:31 »
Citaat van: siegi
sound juicer is normaal standaard geinstalleerd op ubuntu.
toepassingen > geluid en video > audio cd kopiëren
dat klopt, maar hij maakt  van mijn cd  muziek OGG bestanden. Met profiel wijzigen lukt het niet om daar MP3 te kiezen. het moet perse MP3 zijn. Ik ga nu even K3B proberen.

Offline siegi

• Lid
welk rip programma
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/16, 23:53:13 »
Installeer lame eens, en zorg ook dat je volgende howto hebt gevolgt.
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/multimedia/multimedia_installeren/

Waarom persé mp3, ogg is kwalitatief veel beter. Als ik een nieuwe mp3 speler koop zorg ik er altijd voor dat hij ogg aankan.

Offline sveens

• Lid
welk rip programma
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/17, 08:30:02 »
Citaat van: stormzoeker
K3B werkt ook prima ;)
Ik heb K3B gekozen en ook lame geinstalleerd. Zeer mooi en toch eenvoudig in gebruik.

Citaat van: siegi
Installeer lame eens, en zorg ook dat je volgende howto hebt gevolgt.
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/m … stalleren/

Waarom persé mp3, ogg is kwalitatief veel beter. Als ik een nieuwe mp3 speler koop zorg ik er altijd voor dat hij ogg aankan.
Mijn Creative (gisteren uitgetest) kent geen OGG. Ik wist niet eens dat dat bestaat. Is dat iets om de legale illlegale MP'3 te omzeilen?

gr,

Stef

Offline vanadium

• Lid
welk rip programma
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/17, 10:24:39 »
Waarom persé mp3, ogg is kwalitatief veel beter. Als ik een nieuwe mp3 speler koop zorg ik er altijd voor dat hij ogg aankan.Dat is juist, maar helaas zijn er maar weinig spelertjes die het formaat ondersteunen.

Ik wist niet eens dat dat bestaat. Is dat iets om de legale illlegale MP'3 te omzeilen?Technisch is dat gewoon een ander bestandsformaat dat net hetzelfde doet als mp3: geluid opslaan, maar op zo een wijze dat het tot tien keer minder plaats inneemt dan niet comprimeerd geluid.

In tegenstelling tot mp3 is ogg een vrij formaat, ontwikkeld door een open-source gemeenschap. Het is dus echt vrij om te gebruiken. mp3 is dat niet. Als je een programma maakt, dat mp3s kan maken, dan moet je licenties betalen aan Thompson. Als ze zouden willen (en kunnen) zouden ze het nog harder kunnen spelen en jou doen betalen om naar mp3 te luisteren.

Bovenop dat voordeel is ogg bovendien technisch beter: je kan even goede kwaliteit behouden in een kleiner bestand. Dat verschil met mp3 is evenwel zeer miniem geworden gezien de excellente kwaliteit van de hedendaagse mp3 encoders (lame). Ook kan ogg zonder meer "gapless" aan, d.w.z. dat tracks die in elkaar overvloeien, werkelijk zonder enige pause of klik na elkaar spelen. Voor mp3 moet je daar trukken voor toepassen (en alleen de lame encoder doet dat).