Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Lilo inplaats van Grub  (gelezen 3224 keer)

Lilo inplaats van Grub
« Gepost op: 2008/04/15, 12:05:55 »
hallo,

Ik moest vandaag helaas mijn laptop opnieuw installeren om dat ik te veel aan het prutsen ben geweest, ik heb 8.04 dus om zeep geholpen. Nou niets aan de hand dus, ik heb de CD in de laptop gestopt (de alternate)  en starten maar.
Alles ingesteld zoals ik in de documentatie gelezen heb op dit forum en installeren maar.
Bijna aan het einde kreeg ik de melding dat de Grub niet was geïnstalleerd en zonder Grub geen opstarten. Ik kreeg toen (voor mij helemaal nieuw) de keuze op Lilo te installeren. Het zei me niks dus baat het niet dan schaad het niet. Lilo werd op de laptop gezet en zie daar... Ubuntu kwam tot leven.

Ik heb de volgende vraag:
Wat is de oorzaak dat Grub niet werd geïnstalleerd, hiervoor heb ik al een paar keer 8.04 geïnstalleerd zonder deze melding. Wat heb ik nu niet goed gedaan. Ik wil graag leren om het niet weer fout te doen.

Kan ik nu die Lilo laten staan of is het beter om opnieuw te installeren met Grub?

Groetjes, Robert.
2009... het is alweer bijna voor bij. Ik geniet nog elke dag van Ubuntu. Natuurlijk heb ik ook een ander OS maar Ubuntu blijft voor mij de Nummer 1. :-)

Lilo inplaats van Grub
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/15, 12:18:48 »
Vreemd Robert, normaal bij de installatie wordt Grub geinstalleerd. Ik heb bij de Hardy installatie ook geen keuze gehad tussen Grub en Lilo. Dus waar dat Lilo vandaan komt?
Of ik heb wat gemist.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Lilo inplaats van Grub
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/15, 12:25:38 »
Citaat van: Gijsbert
Vreemd Robert, normaal bij de installatie wordt Grub geinstalleerd. Ik heb bij de Hardy installatie ook geen keuze gehad tussen Grub en Lilo. Dus waar dat Lilo vandaan komt?
Of ik heb wat gemist.

Met vriendelijke groet,

Gijs
Ja ik denk het wel; dit had ik geschreven:
Bijna aan het einde kreeg ik de melding dat de Grub niet was geïnstalleerd en zonder Grub geen opstarten. Ik kreeg toen (voor mij helemaal nieuw) de keuze op Lilo te installeren. Het zei me niks.

Groetjes, Robert
2009... het is alweer bijna voor bij. Ik geniet nog elke dag van Ubuntu. Natuurlijk heb ik ook een ander OS maar Ubuntu blijft voor mij de Nummer 1. :-)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Lilo inplaats van Grub
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/15, 12:26:51 »
Lilo is een andere opstartlader dan Grub. Maar je kunt beter voor Grub kiezen, dat is de makkelijkste en de beste (vind ik).

Lilo inplaats van Grub
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/15, 12:58:30 »
Citaat van: pjotr123
Lilo is een andere opstartlader dan Grub. Maar je kunt beter voor Grub kiezen, dat is de makkelijkste en de beste (vind ik).
@pjortr123
Ik had helemaal géén keuze, het was juist omdat ik de melding kreeg GRUB niet geïnstalleerd, hierna kwam de vraag of ik lilo wilde installeren en toen heb ik maar ja gekozen.
Maar ik begrijp dus dat ik het beste een nieuwe installatie kan doen?

Groetjes, Robert

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Lilo inplaats van Grub
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/15, 13:05:37 »
Och, Lilo doet z'n werk ook wel, hoor. Kijk maar eens of ze je bevalt.

Lilo inplaats van Grub
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/15, 13:13:09 »
Citaat van: pjotr123
Och, Lilo doet z'n werk ook wel, hoor. Kijk maar eens of ze je bevalt.
Dan weet ik genoeg en laat ik het gewoon staan, kan ik hier ook weer een ervaring rijker van worden en zo leer ik steeds meer en meer. Alleen is het bij mij zo dat ik altijd wil weten waarom iet gebeurd.

Bedankt voor de informatie, ga ik over 9 dagen de laatste versie downloaden en kijken wat die er dan van bakt.

Groetjes, Robert.

Lilo inplaats van Grub
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/15, 14:59:27 »
Nu lees ik in diverse topic en op jouw computertips dat je de grub opnieuw kan vervangen, wat gebeurt en als in die lilo vervang door grub? Of loopt dan de hele pc vast en moet ik opnieuw beginnen?

leg eens uit aub.
groetjes, robert

Offline tabasco

• Lid
Lilo inplaats van Grub
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/15, 15:02:53 »
Laatst hoorde ik dat als je op een Mac (book) installeert dat je dan beter Lilo kunt gebruiken, ik weet niet of dat relevant is in jouw situatie?

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Lilo inplaats van Grub
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/15, 16:30:32 »
Citaat van: robertvroegop
Nu lees ik in diverse topic en op jouw computertips dat je de grub opnieuw kan vervangen, wat gebeurt en als in die lilo vervang door grub? Of loopt dan de hele pc vast en moet ik opnieuw beginnen?

leg eens uit aub.
groetjes, robert
Weet ik niet, nooit geprobeerd. Vermoedelijk kan dat zonder problemen, trouwens.

Offline sjampoo

• Lid
Lilo inplaats van Grub
« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/15, 16:52:42 »
Lilo ->  Linux Loader

Ooit, (lees: 199?) was dat de bootloader die mij liet kiezen tussen Win95 en Redhat 5..

't is gewoon 'een bootloader'.  Waarom Grub er niet op wil(de) geen idee, maar als je alle opties hebt die je wenst; why bother?

Lilo inplaats van Grub
« Reactie #11 Gepost op: 2008/04/15, 18:10:53 »
Ik had eergisteren bij een verse installatie van 8.04 beta hetzelfde als robertvroegop hier aangeeft. Grub wilde niet geïnstalleerd worden; Lilo wel. Nou kan ik wel met Lilo opstarten, maar het vreemde is dat Grub niet lukt... ben ook nieuwsgierig naar de oorzaak.

Lilo inplaats van Grub
« Reactie #12 Gepost op: 2008/04/15, 18:56:17 »
dan is het toch nog goed dat lilo in de plaats word geinstalleerd. toen ik de beta installeerde werd grub niet geinstalleerd en ook niks van lilo. er was zelfs geen map /boot/grub aangemaakt.

Lilo inplaats van Grub
« Reactie #13 Gepost op: 2008/04/15, 19:10:45 »
Op het Engelse forum wordt het ook gemeld:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=747195&highlight=lilo
OS: Ubuntu Gnome 24.04/Xubuntu 24.04; Windows 10/11 (dualboot) en RPI 2, 3,4 en 5: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bookworm xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Pfoeh

• Lid
Lilo inplaats van Grub
« Reactie #14 Gepost op: 2008/04/15, 19:56:35 »
Is dit wellicht iets als alternatieve bootloader?
http://gag.sourceforge.net/
Gr.
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Lilo inplaats van Grub
« Reactie #15 Gepost op: 2008/04/16, 00:11:47 »
Citaat van: robertvroegop
Of ik heb wat gemist.

Met vriendelijke groet,

Gijs
Ja ik denk het wel; dit had ik geschreven:
Bijna aan het einde kreeg ik de melding dat de Grub niet was geïnstalleerd en zonder Grub geen opstarten. Ik kreeg toen (voor mij helemaal nieuw) de keuze op Lilo te installeren. Het zei me niks.

Groetjes, Robert
Ik had het wel gelezen, alleen kon ik LILO niet plaatsen omdat bij mijn installatie die vraag niet voor kwam. Ik was LILO wel gewent bij Suse en ik dacht dat Ubuntu alleen met Grub werkte. Ik heb het nog even in Synaptic opgezocht en LILO staat gewoon er in vermeld als pakket. Het blijft natuurlijk wel vreemd.

Met vriendelijke groet,

Gijs

Lilo inplaats van Grub
« Reactie #16 Gepost op: 2008/04/16, 15:06:45 »
Al met al, ik weet nu tenminste dat ik niet aan mijn eigen kunnen hoef te twijfelen.
Het systeem werkt prima met Lilo en ik laat het dus maar zo. Heb ik weer genoeg zitten prutsen en uitvogelen dan ga ik wel een nieuwe poging wagen om de Lilo te vervangen door Grub. Ik heb er verder geen last van.

BTW het kan misschien gezichtsbedrog zijn maar ik heb wel het idee dat het systeem, nadat ik alle instellingen heb gedaan zoals beschreven op: http://computertip.googlepages.com/directdoen ,
sneller is dan met GRUB.

Groetjes, Robert.

Offline Dave

• Lid
Lilo inplaats van Grub
« Reactie #17 Gepost op: 2008/04/16, 20:24:11 »
in SuSE had ik wel altijd Grub maar wist niet dat die er in zat zelfs bij Ubuntu.
Wel grappig dan dat die keuze wordt gemaakt als dat beter uit komt.
Dan zou ik dat zo laten want zal wel niet voor niets zo gaan.

Lilo inplaats van Grub
« Reactie #18 Gepost op: 2008/04/17, 16:28:30 »
Of is tijdens het installatie proces zo dat je kan kiezen tussen Grub of Lilo? Ik heb bij het installeren van Ubuntu 8.04Beta er niet opgelet. Bij de installatie van de officele release zal ik er eens op letten. Ik kan me niet voorstellen dat Grub niet geinstalleerd kan worden en Lilo wel, terwijl er volgens mij geen grote verschillen tussen zitten. Ik kan het compleet mis hebben en zijn "wonderen de wereld niet uit".

Met vriendelijke groet,

Gijs

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Lilo inplaats van Grub
« Reactie #19 Gepost op: 2008/04/17, 16:29:55 »
Of is tijdens het installatie proces zo dat je kan kiezen tussen Grub of Lilo? Ik heb bij het installeren van Ubuntu 8.04Beta niet opgelet. Bij de installatie van de officeele realese zal ik er eens op letten. Ik kan me niet voorstellen dat Grub niet geinstalleerd kan worden en Lilo wel, terwijl er volgens mij geen grote verschillen tussen zitten. Ik kan het compleet mis hebben en zijn "wonderen de wereld niet uit".

Met vriendelijke groet,

Gijs
Bij installatie met de Alternate CD heb je meer keuzemogelijkheden dan bij installatie met de Desktop CD.

Lilo inplaats van Grub
« Reactie #20 Gepost op: 2008/04/17, 16:33:59 »
Bedankt voor je antwoord Pjotr123, ik zal over 7 dagen de Alternate eens downloaden, als de servers niet overbelast zijn.

Met vriendelijke groet,

Gijs