Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hulp bij install.  (gelezen 756 keer)

Grasmaaier

  • Gast
Hulp bij install.
« Gepost op: 2008/04/13, 22:03:16 »
Probeer al enige dagen, kubuntu 7.10 op mijn computer te installeren, maar krijg het met geen mogelijkheid voor elkaar.
Telkens bij het wijzigen van de partities gaat het mis.
Allereerst hierbij mijn partitie gegevens.
Er staan twee raptors in raid 0 met twee keer windows vista te draaien.
Deze moeten dus ongemoeid blijven.
Vervolgens draait hiernaast een 500 GB maxtor onderverdeeld in 4 partities.
Part. 1 = gereserveerd voor kubuntu 100 GB
part. 2 = Data schijf
Part. 3 = Data schijf
Part. 4 = Data schijf.
Het gaat steeds mis wanneer ik de de gereserveerde partitie wil bewerken voor Kubuntu.
Wanneer ik de root partitie aangemaakt heb blijft er alleen maar onbruikbare ruimte over i.p.v. van Free Space.
Uiteraard zal ik wel wat fout doen, maar de vraag is WAT !!
Na ontelbare windows installaties is het installeren van Kubuntu toch wel heel anders, maar we geven de moed nog niet op,
want ik zal het er op krijgen.
Maar Suggestie zijn wel zeer welkom.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Hulp bij install.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/13, 22:05:03 »
Allereerst: van harte proficiat! Je bent het 10.000ste lid.  :-)

Hier staat de makkelijkste methode:
http://computertip.googlepages.com/tweevoudigopstartbaarubuntu

Groet, Pjotr.

Grasmaaier

  • Gast
Hulp bij install.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/13, 22:23:47 »
Dank pjotr voor de snelle reaktie,

Alleen denk ik, als ik het voorstel om een gedeelte van de schijf te gebruiken, mijn andere partities ook naar de malle m. gaan.

Overigens gebruik ik de installatie methode die hier op het forum beschreven staat, en neem vervolgens de handmatige partitie indeling.
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/dualboot_gutsy/
Pagina 6 tot 9
wanneer ik hier dus de partitie wil aanpassen hou ik telkens onbruikbare ruimte over i.p.v. van Free Space

Hulp bij install.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/13, 22:44:14 »
Grasmaaier deze hand matige methode gebruik ik ook altijd, alleen even kijken of je een aparte /home partitie wilt. Hier staat dat beschreven http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/installatie_gutsy_aparte_home/

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Hulp bij install.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/13, 22:46:14 »
Citaat van: Grasmaaier
Dank pjotr voor de snelle reaktie,

Alleen denk ik, als ik het voorstel om een gedeelte van de schijf te gebruiken, mijn andere partities ook naar de malle m. gaan.
Dat heb ik zelf nog nooit zien gebeuren. Het wordt allemaal netjes verkleind en opgeschoven. Maar goed, het is natuurlijk altijd verstandig om vooraf een externe reservekopie te maken van al je belangrijke bestanden. Zie de negen installatietips:
http://computertip.googlepages.com/installatieubuntu

Hulp bij install.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/14, 00:13:28 »
Je hebt reeds vier primaire partities. Je moet dus die gereserveerde partitie markeren als extended partitie.  Vervolgens kun je daarin zoveel logische partities maken als je wil:  één voor de root (gekoppeld aan / ) , één voor je home-partitie (gekoppeld aan /home ) en tenslotte een swap.  Die eerste twee formatteer je als ext3 en voor de laatste geef je aan dat die voor swap dient.  Ze krijgen respectievelijk de namen sdx5 voor je root, sdx6 voor je /home en sdx7 voor je swap.  Hierbij is x de letter van het alfabet die overeenkomt met de fysieke volgnummer van je schijf.

Succes

PS: alle anderen waren zo onder de indruk van je status als 10.000ste lid, dat ze gewoon over je postje heen hebben gelezen.  De aanduidingen "data-schijf" hebben iedereen in verwarring gebracht.  Anders hadden ze dat al lang gezien :)
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...