Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen schijfcontrole meer  (gelezen 2107 keer)

Offline hello

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Geen schijfcontrole meer
« Gepost op: 2008/04/13, 18:13:10 »
Op mijn computer (2x windows 1x Ubuntu) wil Ubuntu bij het opstarten altijd een schijfcontrole uitvoeren omdat de schijf fouten bevat. Dat weet ik nu wel, en wil niet meer dat bij elke start die controle gebeurt. Weet iemand hoe ik dit afzet?
Alvast bedankt!

Offline vanadium

• Lid
Geen schijfcontrole meer
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/13, 18:38:45 »
Hier klopt iets niet: Ubuntu zou de schijf moeten repareren, en daarna pas om de zoveel mounts opnieuw controleren. Controle van de schijf bij opstart kan je uitzetten door het laatste getalletje op de regel van de schijf in /etc/fstab op 0 te zetten.

Offline hello

• Lid
Geen schijfcontrole meer
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/13, 19:43:30 »
OK, bedankt!

Offline Dave

• Lid
Re: Geen schijfcontrole meer
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/31, 15:46:32 »
Hoe heet het progje ook alweer dat er voor zorgt dat de controle uitgevoerd wordt bij het afsluiten.
Zodat je er nooit meer op hoeft te wachten.

Pas een nieuwe install gedaan en mis deze nog.
gezocht op chck en autochck

Wie maakt me blij!!!

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/31, 16:21:23 »
Kontrole is nodig zodat je weet dat een schijf defect gaat, dan heb je de mogelijkheid om nog iets op dvd te zetten.
In windows deed ik dit zelf met hd tune, dan zag je defecte sectoren, deed ik elke 2 maanden. Dus het is niet voor niks dat dit gedaan wordt.

Met esc duwen start hij door en de volgende keer booten, dan start hij de kontrole weer.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/31, 16:23:47 door jan11000 »

Offline Dave

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/31, 16:51:37 »
ik bestrijd dat ook niet.
Vraag enkel de naam van het progje wat een paar maand geleden nog gepost is en in synaptic zit.
Dit verplaatst de check naar het afsluiten ipv voor het opstarten.

Offline Prosper

• Forumteam
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/31, 21:30:51 »
autofsck
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Dave

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/01, 09:54:59 »
Dát kon het wel eens zijn. de laatste letters had ik dus fout.
Ook wel gezocht op auto maar denk dat ik dan nog een bron mis want heb dit nu (nog)niet in de lijst.

Bedankt!!!

Offline Dave

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/02/01, 09:58:36 »
http://lcardinaals.wordpress.com/2008/03/16/handig-autofsck/

Hier staat er meer over en de download voor de liefhebbers

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/02/01, 11:09:19 »
Citaat van: jan11000
Kontrole is nodig zodat je weet dat een schijf defect gaat
Dat is niet helemaal juist. De controle gaat niet om het testen of de sectoren van je schijf nog leesbaar zijn. De controle gaat enkel over de softwarematige kant: de logica van je bestandssysteem. Er wordt getest of je bestandssysteem consistent is: of alle bestanden correct geregistreerd zijn, of alle toegewezen plaats wel aan een bestand toebehoort, of de aangegeven lengte wel overeenkomt met de plaats ingenomen op de schijf, enz.

Bij het ext3 bestandssysteem houdt dat in dat er enkel naar het journaal gekeken wordt. Hierdoor kan vlug gekeken worden of het bestandssysteem al dan niet in orde is. Dat gaat dus heel vlug. Om de 30 dagen gebeurt er toch eens een "handmatige", gedetailleerde controle, zelfs als het journaal zegt dat alles goed is.

Bij ext2 was de enige controlemogelijkheid altijd handmatig gans de schijf te doorlopen.