Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Webserver nadoen op je desktop  (gelezen 1787 keer)

Offline dude

• Lid
Webserver nadoen op je desktop
« Gepost op: 2008/04/11, 07:58:00 »
Ik heb een webstek die draait op een linux server.
Ik heb een desktop die sinds een jaar draait op Ubuntu.

Ik wil een webserver nadoen op mijn desktop, daarop een copie draaien van mijn webstek zodat ik daarmee kan experimenteren. Dat heb ik jaren geleden een keer gedaan (nog onder Windows), nu ben ik geheel vergeten hoe dat heet.

Vragen:
- Weet iemand hoe dat ook al weer heet, zodat ik met de juiste zoekterm op het internet kan zoeken?
- Kan iemand een package of een handleiding adviseren (bij voorkeur één waarvan je denkt "dat snapt mijn moeder ook")

Alvast bedankt!

Offline tap

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/11, 08:37:29 »
Goedemorgen,

Volgens mij ben je al een heel eind op weg als je apache2 installeert via synaptic.
Dat draai ik op mijn server, maar moet ook gewoon kunnen draaien via de desktop / laptop.
Afhankelijk wat je gebruikt voor je website bv joomla, moet je nog mysql en lamp installeren.
Er zijn genoeg howto's hiervoor te vinden op het net. Meestal voor een server, maar die kun je
met een beetje kennis ook gewoon toepassen op je desktop / laptop.

Voldoende?

Azalin

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/11, 08:55:21 »
Uhm, om even te mierendingesen: LAMP = Linux Apache Mysql Php, dus mysql én lamp installeren is wat veel van het goede ;-) Maar als je LAMP dus installeert dan heb je alles wat je nodig hebt.

« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/11, 12:11:34 »
Indien je de LAMP wilt installeren op je desktop systeem
open je terminal en typ je
sudo taskseldan lamp kiezen ( als het goed is met de spatie balk ?? )
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Hendrikdegraaf

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/11, 13:48:04 »
Misschien maak ik zo dingen alleen maar onnodig gecompliceerd, maar is het niet handiger om een Ubuntu LAMP server te installeren in VMware of Virtualbox?

Op deze manier kan de TS ook makkelijk kijken of de webserver goed werkt.

Misschien kan dat via de gewone installatie van LAMP ook wel, indien dat zo is: mijn excuses, ik wist het niet! ;)

Groet,
Hendrik

« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/11, 14:15:09 »
Tis idd vrij omslachtig en geeft je nog steeds niet wat je wilt.
Of de webserver goed werkt kan je zien aan het resultaat van een url of zien in je processen.

En dude wil alleen maar zijn website testen voordat hij hem online gooit.

Misschien voor jouw en nog vele anderen uiteraard hier een geweldige cursus Ubuntu/Linux.
http://tille.garrels.be/training/ubuntu/index.html

Offline dude

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/12, 09:51:01 »
Citaat van: Gandyman
Indien je de LAMP wilt installeren op je desktop systeem
open je terminal en typ je
sudo taskseldan lamp kiezen ( als het goed is met de spatie balk ?? )
Ik ben dat nu aan het doen.

Tjonge, hij gooit wel heel wat packages weg. Ik krijg allemaal berichten als:

- removing openoffice.org -gtk
- removing nautilus
- removing gnome-panel
etc

Ik ben benieuwd hoe dit afloopt...

Offline dude

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/12, 10:07:05 »
Zo, dat systeem is gewist. Zelfs synaptic package manager doet het niet meer.  Gelukkig heb ik twee computers.

Ha ha, als dit MS Windows was, was ik nu nerveus.  :-)

OK, ik ga mijn systeem weer aan de praat krijgen. Als iemand weet wat er verkeert ging: laat svp even weten!

« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/12, 11:56:55 »
Hmz
dus met taksel gooit hij alles weg en gaat hij LAMP installeren ??

Dan gaat hij er dus een werkelijke server van maken zonder fratsen, da's stom en idd niet de bedoeling.

In principe zou je pc nu nog gewoon moeten werken echter dan alleen als server, en apt-get install zou ook nog gewoon moeten werken.

Je had nog geen tekst file gemaakt met reeds geinstalleerde pakketten ??
Indien wel dan deze tekstfile aanroepen en alles opnieuw installeren.

Maak anders eerst eens deze tekst file voor als er weer zoiets gebeurt in de toekomst en berg deze veilig op.

het kan met 2 verschillende opdrachten dus kijk ff welke het beste werkt bij jouw..
sudo dpkg --get-selections | grep '[[:space:]]install$'| awk '{print $1}' > geinstalleerdepakkettenof
[code]sudo dpkg –get-selections | perl -e ‘@lines = ;foreach(@lines){ $_ =~ m/(^[a-z,A-Z,0-9,-_]+)\s+.*/;print “$1\n

« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/12, 12:09:20 »
Klinkt alsof je per ongeluk Ubuntu-desktop hebt verwijderd... Als je nu de pc opnieuw opstart, kom je waarschijnlijk in de commandline terecht. Type hier weer "sudo tasksel" in. Je krijgt hetzelfde scherm als eerst. Selecteer hier de LAMP-server (met de spatiebalk kun je een asteriks tevoorschijn toveren waarmee je het pakket selecteert) en selecteer hierbij ook Ubuntu-desktop. Lekker laten installeren en w.s. staat alles weer geïnstalleerd. Behalve dan alle programma's die je eerder al eens hebt geïnstalleerd. Ubuntu-desktop installeert 'slechts' je standaard desktop.
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline dude

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/12, 14:37:46 »
OK, mijn apparaat doet het weer :-)

@ Gandyman: de lijst is aangemaakt voor de volgende keer :-)
@ Crashit: bedankt voor de tip. Ik was al begonnen met een herinstallatie. (jammer, want over een kleine 2 weken ga ik dat ook doen ivm Hardy).

Offline idefix

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2008/04/12, 19:55:50 »
Hallo Dude, ik heb deze link gevolgd om LAMP te installeren. Op deze "unofficial guide" staan veel gouden tips, ook hoe je MySQL moet installeren: klik hier... en veel plezier.
Support bacteria. They're the only culture some people have.

Offline dude

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2008/04/12, 20:12:37 »
@ Idefix: Bedankt!

Op één van je links staat deze tekst "This feature, exclusive to Ubuntu Server Edition, is available at the time of installation."

Dat zou kunnen verklaren waarom het mijn grafische schil weggooit. Dat maakt LAMP dan ook wat anders dan het XAMPP voor Windows (wat ik onderweg ergens had aangenomen).

« Reactie #13 Gepost op: 2008/08/25, 20:49:53 »
kan ik lamp ook rechtstreeks installeren in virualbox?

of begrijp ik het verkeerd?
Mvg Desert_Eagle