Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Apache2 website niet zichtbar voor de buitenwereld?  (gelezen 2479 keer)

felzinga

• Gast
Apache2 website niet zichtbar voor de buitenwereld?
« Gepost op: 2008/04/09, 20:51:45 »
Hallo allemaal,

Sinds kort heb ik dus een Ubuntu 7.10 server draaien. Het eerste gedeelte, de installatie, was een fluitje van een cent (voorloper van de Eurocent).
Echter Apache2 draait vlekkeloos maar ALLEEN voor het interne netwerk. Intern is hij te bereiken onder de servernaam alswel het interne ip-adres van de server.
Hij staat dus voor de buitenwereld achter een router. Op deze router zijn de belangrijkste poorten geforward naar het ip-adres van de Ubuntu server. Ik beschik over een domeinnaam welke in zijn dns-zone verwijst naar het ip-adres aan buitenkant. Dit heeft altijd perfect gewerkt met een vorige linux server (ClarkConnect). Ook al heb ik jaren een linux server gehad, ik blijf een NOOB op het gebied van Linux..

Echter het bovenstaande bevreemd mij ten zeerste?
Kan iemand hierover uitleg geven en mij weer op weg helpen met mijn website?

Alvast bedankt.

Grtz,
Ferry

Offline rja

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/09, 21:51:17 »
Krijg je nog een foutmelding ?

felzinga

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/09, 21:57:04 »
Citaat van: rja
Nee, geen enkele melding, buiten de standaard melding dat de pagina niet kan worden gevonden

Offline lizardman

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/09, 22:56:37 »
Heb niet zoveel verstand van Apache dus misschien is het wel onzin wat ik vertel. ;) maar zou het kunnen dat als je van 'buitenaf' de server wilt bereiken dat apache dan zo geconfigureerd moet zijn dat hij aanvragen gericht aan je domeinnaam moet beantwoorden? (iets met virtual host of zo).
werkt het wel als je van 'buitenaf' je IP nummer gebruikt in plaats van je domeinnaam?
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline rja

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/09, 23:02:09 »
Citaat van: felzinga
Nee, geen enkele melding, buiten de standaard melding dat de pagina niet kan worden gevonden
Weet je zeker dat de router goed is ingesteld.?

Niks je in je /var/log/messages ?

Je zou tcpdump kunnen installeren op Ubuntu.

En dan in een terminal sudo tcpdump -i eth0

als eth0 = jou etherkaart is.

kun je opvragen via ifconfig.

En dan verkeer generen vanaf buitenaf naar je site.

En kijken of dat binnenkomt.

felzinga

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/09, 23:10:52 »
Weet je zeker dat de router goed is ingesteld.?

Niks je in je /var/log/messages ?

Je zou tcpdump kunnen installeren op Ubuntu.

En dan in een terminal sudo tcpdump -i eth0

als eth0 = jou etherkaart is.

kun je opvragen via ifconfig.

En dan verkeer generen vanaf buitenaf naar je site.

En kijken of dat binnenkomt.
Allereerst bedankt voor je hulp!!
Het is opgelost. Het zat hem in de VitualServer. Deze heb ik verwijderd en opnieuw aangemaakt en het werkte??!!??

felzinga

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/10, 12:10:32 »
Citaat van: lizardman
Heb niet zoveel verstand van Apache dus misschien is het wel onzin wat ik vertel. ;) maar zou het kunnen dat als je van 'buitenaf' de server wilt bereiken dat apache dan zo geconfigureerd moet zijn dat hij aanvragen gericht aan je domeinnaam moet beantwoorden? (iets met virtual host of zo).
werkt het wel als je van 'buitenaf' je IP nummer gebruikt in plaats van je domeinnaam?
Nee op het "buiten" ip-adres werkte hij ook niet! Nu wederom weer niet.

Gisterenavond melde ik dat hij werkte maar het  ip-adres stond ingesteld op DHCP.
Nu heb ik het ip-adres static gemaakt en het hele verhaal begint weer opnieuw. Hij is weer niet bereikbaar onder de domeinnaam en het "buiten"ip-adres.

Nu heb ik het ip-adres weer terug gezet naar dhcp, en alles werkt weer.
Als je het ip-adres static wilt maken, dan wordt erom een broadcast adres gevraagd. Als het ip-adres dan 192.168.0.24 moet worden, is de netmask 255.255.255.0 bij mijn weten (Google) wordt het broadcastadresd dan 192.168.0.255.
Is dit laatste correct??

Offline lizardman

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/10, 12:33:02 »
Volgens mij (uit het hoofd) moet het broadcast adres het adres van je router zijn.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Offline rja

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/10, 14:13:24 »
Volgens mij (uit het hoofd) moet het broadcast adres het adres van je router zijn.
Nee, dat klopt niet.

Z'n broadcast adres klopt.

Daar zit het probleem volgens mij niet.

Verschilt het ip adres dat je via dhcp krijgt en je static ip adres ?

Voor het forwarden moet je wel een statisch adres hebben.

En voor zorgen, dat de dhcp server deze niet meer uitdeelt.

Offline lizardman

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/10, 16:43:30 »
Kun je niet eerst ff een DHCP adres laten toewijzen, en dan dat adres als static opgeven in de server. Ik heb hier ook DHCP en static adressen door elkaar omdat sommige laptops DHCP moeten hebben (vanwege roaming) en andere computers en bijv. de printer moeten altijd hetzelfde IP hebben.

felzinga

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/10, 19:14:12 »
Nee, dat klopt niet.

Z'n broadcast adres klopt.

Daar zit het probleem volgens mij niet.

Verschilt het ip adres dat je via dhcp krijgt en je static ip adres ?

Voor het forwarden moet je wel een statisch adres hebben.

En voor zorgen, dat de dhcp server deze niet meer uitdeelt.
@rja

Het Router-ip als Broadcast adres heb ik toch even geprobeerd maar idd ook dat werkt niet.
Ik heb hetzelfde adres gebruikt wat ik per dhcp toegewezen kreeg.
Verder heb ik niets binnen het netwerkje wat zijn IP via dhcp krijgt, alles is static.

felzinga

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 2008/04/10, 19:17:01 »
Kun je niet eerst ff een DHCP adres laten toewijzen, en dan dat adres als static opgeven in de server. Ik heb hier ook DHCP en static adressen door elkaar omdat sommige laptops DHCP moeten hebben (vanwege roaming) en andere computers en bijv. de printer moeten altijd hetzelfde IP hebben.
@lizardman

Dat heb ik dus gedaan en verder heb geen dhcp nodig. Ik heb hier 4 pc's, en een laptop en een printer draaien. Zelfs de laptop heeft een static-ip.

Offline lizardman

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2008/04/10, 19:52:14 »
En weet je zeker dat je ook verbinding hebt? (sorry, maar soms zie je de meest voor de hand liggende dingen over het hoofd. ik dan toch :P )
Kun je verbinden met ssh?

Offline rja

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2008/04/10, 21:04:49 »
Het Router-ip als Broadcast adres heb ik toch even geprobeerd maar idd ook dat werkt niet.
Verder heb ik niets binnen het netwerkje wat zijn IP via dhcp krijgt, alles is static.
Vreemd dat het via dhcp wel werkt, heb je de statische adressen uitgesloten in de dhcp server op de router ?

Het probleem zit dus in jouw netwerk en niet extern.

Wat voor router heb je ?

En staat er iets in de error log van Ubuntu ?

bij mij System, Administration, Systemlog, ik gebruik een Engelse versie.

felzinga

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 2008/04/10, 22:30:05 »
En weet je zeker dat je ook verbinding hebt? (sorry, maar soms zie je de meest voor de hand liggende dingen over het hoofd. ik dan toch :P )
Kun je verbinden met ssh?
@lizardman

Ja ik kan connecten met ssh.
Op het interne IP is de website ook gewoon zichtbaar????

felzinga

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 2008/04/10, 22:34:17 »
Vreemd dat het via dhcp wel werkt, heb je de statische adressen uitgesloten in de dhcp server op de router ?

Het probleem zit dus in jouw netwerk en niet extern.

Wat voor router heb je ?

En staat er iets in de error log van Ubuntu ?

bij mij System, Administration, Systemlog, ik gebruik een Engelse versie.
@rja

Klopt dat het bij mij intern zit, dat leek mij ook al.
Error log zal ik morgenavond even doorspitten
Mijn router is een Linksys WAG300N

Offline lizardman

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2008/04/10, 22:41:32 »
En als je in je router poortje 80 TCP doorverwijst naar dat IP dan werkt het van buitenaf zowel met IP nummer als met domein naam niet?? daar snap ik ook niks van

Heb je in je router de DHCP server aan of uit staan? hij kan misschien net zo goed aanstaan als je toch alles static hebt.

felzinga

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 2008/04/10, 22:50:34 »
En als je in je router poortje 80 TCP doorverwijst naar dat IP dan werkt het van buitenaf zowel met IP nummer als met domein naam niet?? daar snap ik ook niks van

Heb je in je router de DHCP server aan of uit staan? hij kan misschien net zo goed aanstaan als je toch alles static hebt.
@lizardman

Van buitenaf met IP werkte ook niet. Dus zowel IP als Domeinnaam werkte niet. Alleen interne netwerk op IP.
Ik heb in mijn routertje DHCP aan staan. Nu zag ik iets vreemds en dat is dat de router alleen IP leases mag uitgeven boven de 100, dat had toen eens zo ingesteld. Dus heb ik even verder gedacht en kwam op het idee dat er iets moest zijn wat dan ook DHCP adressen uit moest geven. Nu is het zo dat ik ook nog een externe netwerk HD heb staan en die dus even nagelopen en ja hoor die heeft ook een DHCPserver ingebouwd zitten???? Deze nu dus uitgeschakeld!!!

Dacht dat het het ei van Columbus was en gelijk op de Ubuntu server weer een static-ip ingesteld. Maar nee hoor NIET werken dat ding.

Maar morgen verder spitten. :(

Beiden (lizardman en rja) nog bedankt he voor de hulp zover.

Offline rja

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2008/04/10, 22:57:19 »
Klopt dat het bij mij intern zit, dat leek mij ook al.
Error log zal ik morgenavond even doorspitten
Mijn router is een Linksys WAG300N
Ik heb ook een Linksys, maar niet meer met de orginele firmware.

Draait nu Linux op.

Aan het forwarden, kun je weinig verkeerd doen.

Behalve het verkeerde ip nummer opgeven.

Vreemd probleem.

« Reactie #19 Gepost op: 2008/04/10, 23:07:22 »
mag ik ff tussendoor komen ?

Indien jij kontroleerd of die website van buiten bereikt kan worden hoe doe je dit dan ??
Ik hoop toch niet vanaf je eigen netwerk ??

Indien je op je netwerk alles statisch maakt is het verstandig om de DHCP in je router uit te zetten.
Eventueel voor noodgevallen kan je hem aanlaten maar dan moet je de IP range beperken.
dus voor op zijn hoogst 3 IP adressen eg 192.168.1.100 \3

Alle andere computers geef je een vast IP adres boven deze range, om collissions te voorkomen.

Ik zie je nog spreken van een Broadcast adres ??
Indien je dit ingeeft op jouw server is dit het adres van de server zelf waarmee hij Broadcast (Rondschreeuwt) op jouw LAN netwerk om zichzelf bekend te maken.

In feite zijn er maar 3 dingen belangrijk op je server, of eender welke computer op je netwerk.
1e Zijn eigen IP adres. ->192.168.1.100
2e Net Mask 255.255.255.0
3e Gateway 192.168.1.1
Die laatste is het ipadres waarmee je op je router komt via je browser.
(ik zet hier zomaar wat ipadressen neer als voorbeeld ! )
Deze laatste is zeer belangrijk omdat hij wel al het data verkeer naar dat adres moet sturen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D