Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: mijn Gnome GUI is weg, heb alleen zwart scherm nog  (gelezen 3176 keer)

zodrel

• Gast
mijn Gnome GUI is weg, heb alleen zwart scherm nog
« Gepost op: 2008/04/07, 09:40:37 »
In het forum zag ik eindelijk mogelijkheid om de 3D functionaliteit van gnome desktop te bekomen. Ik zit met een medion notebook MD 96350 van medion nieuw aangekocht bij Aldi in oktober 2007. Alles was daarop geïnstaleerd vista premium etc.. Ik slaagd e erin ubuntu 7.1O als 2de  
operating system te installeren en dit werkte prachtig. Alleen herkende  ubuntu niet alle drivers. De grafische kaart intel graphics media accelerator X3100 met express technologie kon dus niet voor een 3D effect zorgen bij ubuntu wegens niet herkend(of ondersteund) door ubuntu. Ik las op een forum hoe daar een mouw aan te passen door bij de regel   /etc/xdg/compiz/compiz-manager " skip_checks=yes " toe te voegen en de xwindow terug op te starten. Dat lukte, en toen vond ik bij screen en graphics preferences inderdaad een aantal instelmogelijkheden voor intel. Ik koos waarschijnlijk de verkeerde want bij het toepassen van de veranderingenen het terug opstarten zat ik met een zwart scherm. Hoe herstel ik mijn fout. En in het ideale geval hoe haal ik de beste mgelijkheden uit mijn intelkaart,vanaf dit zwart scherm?

Offline Rulus

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/07, 10:09:33 »
Je kan best proberen op te starten in 'recovery' modus, dat is een optie in het opstartmenu (als dat standaard niet zichtbaar is, druk dan op Esc net na het aanzetten van de pc). Dan kom je als alles goed gaat op een commandolijn, tik daar in:
mv /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.bakherstart dan je computer met:
rebootNormaal zou hij nu terug je display instellingen moeten configureren.

« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/07, 12:34:07 »
mv /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.bak ? Bak is toch iets van windows? Ik zit nu op een windows PC dus ik kan niet nakijken wat het wel is.

Met vriendelijke groet,

Gijs

Edit: ik heb zelf alleen xorg.conf er in staan, in een ander draadje kwam ik dit tegen xorg.conf.backup
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

zodrel

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/08, 10:58:58 »
Rulus en Gijsbert.Bedankt voor de tips. Als ik de oplossing van Rulus intyp krijg ik:' file not found 'Trouwens .backup ipv .bak levert hetzelfde resultaat Gijsbert.

« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/08, 13:19:17 »
Ik weet niet of je naar demap /etc/X11/ kan navigeren met de commando line
cd /etc/X11 en daar het commando dir intoetsen, dan krijg je je bestanden te zien en kijken hoe je reserve bestand heet. Als deze er niet is kan je met het commando sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg beter alles opnieuw configureren van je grafische kaart. Succes

Met vriendelijke groet,

Gijs

« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/08, 13:32:16 »
Let op zodrel

In Linux betekend alles iets hij is dus gevoelig voor kleine letters en HOOFDLETTERS en tekens.

Indien je naar de map /etc/X11  wilt gaan, moet je de hoofdletter X gebruiken en niet de kleine letter x .
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

zodrel

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/08, 18:08:42 »
Gandyman bedankt voor de tip maar dat wist ik al. ;)   Euch, Gijsbert, als ik  met het commando sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg  alles opnieuw zou configureren van mijn grafische kaart, verlies ik dan geen gegevens in het slechtste geval???? Bedankt al voor jullie tips  hee mannen.

« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/08, 19:14:48 »
In principe niet.

Je zal zien je kan op alles antwoorden en dingen wijzigen, echter beperk dit tot het punt van je vga kaart.
Kies hier wat je precies wilt.

Indien de xorg dan nog niet werkt doe je hetzelfde echter kies je voor de veilige "vesa"
Zodra je beeld hebt kan je in Ubuntu zelf de zaak goed zetten.

Deze reconfigure functie is vrij slim hij zal met alles proberen te detecteren wat er in je pc zit en dit meteen juist zetten, daarom kan je in principe op alles ja zeggen en doorklikken.

Mja omdat hij niet feilloos is ( nog niet) zal je zelf op een enkel puntje moeten ingrijpen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

zodrel

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/08, 20:00:45 »
Het witte scherm met blauwe rand Pakketconfiguratie geeft weer bezig met het configureren van xserver-xorg maar lijkt bevroren want als ik op ok probeer te (enter)klikken heb ik geen reactie....ook niet na 3O minuten koffiepauze...??? Ga nog eens proberen in veilige vesa zoals je voorstelde Gandyman.

zodrel

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/08, 20:12:51 »
Zelfde blokkering met vega instelling.Verdoemmeneh! Moet ubuntu hiervoor op internet gaan? De kabel zit in maar soms heb ik problemen met de router die kuren heeft.

« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/08, 21:36:21 »
De driver moet in Ubuntu zitten zoek actie: xf86-video-intel
X.Org X server -- Intel i8xx, i9xx display driver
This package provides the driver for the Intel i8xx and i9xx family
of chipsets, including i810, i815, i830, i845, i855, i865, i915, and
i945 series chips. Stukje uit de tekst van het pakket xserver-xorg-i810 en het pakket  xserver-xorg-intel. Volgens mij zit dit al in de kernel, als je de hele riedel herhaalt van sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg en dan kan kiezen voor de driver, zou ik intel kiezen. Als dit ook niet lukt heb ik dit nog voor je :
flink wat leeswerk http://intellinuxgraphics.org/index.html maar misschien heb je er wat aan.
Tenzij iemand anders nog een beter idee heeft.

Met vriendelijke groet,

Gijs

zodrel

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 2008/04/08, 23:22:47 »
Gijsbert bedankt. Zal voor morgen zijn.Vette kluif hoor!Ben eens benieuwd.We geven niet op!

zodrel

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 2008/04/10, 18:04:03 »
Gijsbert, ik geef het op hoor. Denk dat ik er beter aan doe om te wachten tot de volgende ubuntu release binnen twee weken.

« Reactie #13 Gepost op: 2008/04/10, 18:37:04 »
Citaat
Gijsbert bedankt. Zal voor morgen zijn.Vette kluif hoor!Ben eens benieuwd.We geven niet op!
Gijsbert,ik geef het op hoor. Denk dat ik er beter aan doe om te wachten tot de volgende ubuntu release binnen twee weken.

Heb je al geprobeerd 7.10 te herinstalleren?
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

« Reactie #14 Gepost op: 2008/04/10, 22:03:14 »
Slorg, dit kan ook, maar een beetje ploeteren geeft je toch wat meer inzicht in Ubuntu en je helpt er anderen ook weer mee. En het is maar de vraag of een nieuwe installatie de problemen oplost, is niet altijd zo. Natuurlijk blijft het uiteindelijk iemand zijn eigen beslissing wat hij/zij doet. Dus zodrel ga je gang. :)

Met vriendelijke groet,

Gijs

zodrel

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 2008/04/14, 13:57:46 »
Eerste vraag:
Hoe zet ik mijn bestanden, email history en instellingen firefox en opera favorieten en addons terug.
Tweede vraag: Kan ik een iso maken van de situatie nu om er steeds naar terug te kunnen komen en op die manier terug aan mijn ' oude 'gegevens te komen in geval van volledig verlies.
En derde vraag kent iemand een goed backupprogramma om dergelijke pech in de toekomst minder pijnlijk te maken?

« Reactie #16 Gepost op: 2008/04/14, 22:50:28 »
Zodrel, je gegevens staan in je /home map als je een aparte partitie hebt voor je /home is er verder niks aan de hand en kan je een herinstallatie doen of een nieuwe installatie van Hardy 8.04. De meeste dingen staan in verborgen mapjes, hier staat een punt voor bijv.  ./firefox je kan ze zichtbaar maken door in Nautilus op beeld te klikken en dan verborgen bestanden weergeven.
2) Ik weet niet hoe groot je home map is anders moet het wel mogelijk zijn.
3) Zoals ik al eerder schreef een aparte /home partitie is het meest simpele, althans voor mij.
Voor backup programma's moet je even op het forum zoeken, ik gebruik ze niet, volgens mij zijn er voldoende aanwezig onder Ubuntu of via de terminal.
Ik hoop dat je zo voldoende info hebt.

Met vriendelijke groet,

Gijs

Offline ptb

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2008/04/15, 02:05:44 »
Mocht je het helemaal zat worden dan even wachten op 8.04 hardy heron.Ik heb dezelfde notebook en heb daar hardy vanf het begin op gezet.Geen probleem (meer) met intel .
Compiz effecten kun je dan aanzetten via systeem>voorkeuren> uiterlijk>visuele effekten.
overigens vind ik net als Gijsbert dat een aparte partitie aanmaken voor "home" sterk aan te raden is.Dan ben je je instellingen voor email ed en je documenten niet kwijt mocht je moeten herinstalleren.

zodrel

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 2008/04/15, 10:17:51 »
Gijsbert en PTB, bedankt voor jullie hulp.Ik leerde uit mijn fouten! Het ga jullie goed!

zodrel

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 2008/04/15, 10:19:55 »
Case closed !