Tsjonge, jonge, wat weet ik toch nog weinig en ik weet niet of ik dit allemaal wel onthouden kan en of wil. Pfffffffffffffffft. Begrijp ik het goed? Door/home te backuppen neem je alle programma's die je hebt aangevinkt (en dus geïnstalleerd hebt) mee met hun eigenschappen die daarbij horen? En kun je TIJDENS de nieuwe installatie bij voegen?
Doei, Dump.
Hoi Dump,
Een kleine correctie.
Het is iets anders dan je nu begrijpt.
Ik heb een aparte partitie voor mijn /home
Als ik een nieuwe installatie doe, dan installeer ik die op /root
Mijn /home blijft dan staan - alleen moet ik bij installatie wel aangeven, dat die partitie weer als /home gebruikt moet worden. Op die manier herkent de nieuwe versie die partitie weer als /home.
In /home staan niet de programma's zelf, maar wel de instellingen. Bijvoorbeeld de map van Thunderbird met instellingen en alle mail. Na de nieuwe installatie hoef ik alleen nog maar Thunderbird als standaard-mailclient aan te vinken en ik kan weer verder mailen - alle mail en instellingen zijn behouden.
Sommige software is niet standaard geinstalleerd. Dit moet je dan dus nog wel doen. Maar dat is een kwestie van mijn programma-lijstje afwerken in Synaptic, toepassen en alle progjes worden geinstalleerd. Dit duurt voor de meeste normale gebruikers echt maar 5 tot 10 minuten - als je echt heel veel software gebruikt, zal het misschien iets langer duren. Na installatie heb ik automatisch mijn oude instellingen terug, want die stonden nog in /home.
Alles bij elkaar ben ik een 40 minuten bezig.
Ben ik nu iets duidelijker?
En ik ben ook vanaf 0 begonnen - ik weet dat het in het begin niet meevalt. Linux is zo anders, je moet zoveel wennen en toch ook wel een beetje kennis opdoen - in de eerste paar maanden vooral, komt er een heleboel op je af.
Geeft niks. Dit forum is daar juist voor - ik heb hier al heel wat uurtjes hulp gekregen - en nog steeds maak ik er gebruik van.
Neem geen genoegen met onduidelijke verhalen. Als het niet helder is, leggen we het gerust nog eens uit ;-)
Veel plezier met Ubuntu en succes met de upgrade - of verse installatie.