Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 7.10 of Ubuntu 8.04 ?  (gelezen 6207 keer)

Offline Dump

• Lid
Ubuntu 7.10 of Ubuntu 8.04 ?
« Gepost op: 2008/04/06, 14:08:19 »
Hoi allen.
Ik heb een maand geleden de versie 7.10 geinstalleerd. Maar nu zie ik dat de versie 8.04 er aan komt.
Update Ubuntu zichzelf of hoe gaat dat?
Doei, Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/06, 14:19:33 »
Hoi Dump,

Ubuntu kan zichzelf van 7.10 naar 8.04 upgraden. Wanneer de stabiele versie uitgekomen is, krijg je een melding van de updater, dat er een nieuwe versie is. Je kunt dan zelf kiezen om te upgraden of niet.
Dat kán heel goed gaan, maar kan soms ook problemen met zich meebrengen. Ikzelf - en een aantal anderen met mij - raden altijd een schone installatie aan.

Je hebt nu 7.10 draaien. Als dat bevalt, hoef je natuurlijk niet over te stappen op 8.04. Als je dat wel wilt, wat op zich een goede keuze is, dan kun je het best straks een verse installatie doen. Dus met een live-cd als iso gebrand, net zoals je 7.10 hebt geinstalleerd.

Is dat een goed antwoord op je vraag?

Succes ermee.

Offline Dump

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/06, 14:26:56 »
Hoi sisosteven.
Ga je me echt vertellen dat je steeds bij een nieuwe versie alles er af haalt of beter gezegd, steeds weer opnieuw begint. Daar wordt je toch niet goed van. Hahaha. Ik vind dit, als nieuweling, al een hele klus. Hoe doe je dat dan met alle programma's die je hebt draaien en waarbij je in de configuraties allemaal, naar eigen smaak, aanpassingen hebt gemaakt. Dan moet je dat toch weer helemaal opnieuw gaan af lopen. Ik denk dat ik dan maar voor de upgrade ga. Als het dan niet goed loopt dan kan het altijd nog. En om de hoeveel tijd komt er een nieuwe versie zodat dit hele feest dan weer opnieuw aan de orde is. Ik ben benieuwd naar je antwoorden.
Doei, Dump.

« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/06, 14:31:20 »
uw configuratie van programmas word opgeslagen in uw /home, als ge deze op een andere partitie hebt staan (wel aanbevolen), dan is het maar een kwestie van tijdens de installatie uw home-partitie aan te wijzen...eenmaal geinstalleerd even uw programmas terug installeren en alle instellingen zijn behouden...ge zult dan zelfs zien dat bij een nieuwe installatie ge al direct uw oude wallpaper terughebt en al uw starterd en dergelijke gewoon nog op hun plaats staan.

al bij al is dit een 30-45 minuten werk.

« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/06, 14:40:04 »
Dag Dump,

Je reactie is begrijpelijk.

Maar geloof me: ik spreek een beetje uit ervaring. Upgraden gaat dus *niet* sneller dan een verse installatie.

En inderdaad. De eerste keer iets nieuws installeren is een hele klus. Maar je heb intussen een heleboel geleerd. De volgende installatie zal je al makkelijker af gaan.

Wat Nunslaughter is waar. Ik ging ervan uit, dat je een aparte partitie hebt voor je Home map. In dat geval blijven je instellingen behouden.
Af en toe een backup maken van die home-map is trouwens ook aan te bevelen, vooral voordat je gaat upgraden of verse installatie gaat doen.

Met een verse installatie ben ik een half uur kwijt, en dan heb ik weer een draaiend systeem met mijn eigen instellingen.
Inderdaad moet ik dan nog even wat software installeren, maar op zich is het wel goed om af en toe een schone lei te gebruiken :-)

Je bent trouwens vrij om een upgrade te proberen hoor :-) Lang leve de keuzevrijheid!
- Zorg dan wel voor een goede backup van je Home map
- Neem er evengoed de tijd voor, want het zal echt niet sneller gaan als een verse installatie.....

Nog een reden om af en toe een schone installatie te doen: de nieuwe versies van sofware die je gebruikt, conflicteren soms met de installingen van de oudere versies. Met een schone lei gebeurt dat niet.

Kies wat je zelf het leukst vind. Maar dan snap je nu, waarom ik een schone installatie aanbeveel ;-)

Offline Dump

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/06, 14:40:27 »
Tsjonge, jonge, wat weet ik toch nog weinig en ik weet niet of ik dit allemaal wel onthouden kan en of wil. Pfffffffffffffffft. Begrijp ik het goed? Door/home te backuppen neem je alle programma's die je hebt aangevinkt (en dus geïnstalleerd hebt) mee met hun eigenschappen die daarbij horen? En kun je TIJDENS de nieuwe installatie bij voegen?
Doei, Dump.

Offline Dump

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/06, 14:41:54 »
Tijdens mij typwerk was je ook al weer bezig.
Doei, Dump.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/06, 15:02:02 »
Hoy Dump Met de Hardy heb je wel één voordeel het is dit keer een LTS versie , dat wil zeggen hij word drie jaar ondersteund.
Dus je moet drie jaren lang niks meer installeren.
De tussenliggende versies hebben 18 maanden ondersteuning.
Grtz Tom.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/06, 15:17:34 »
Citaat van: Dump
Tsjonge, jonge, wat weet ik toch nog weinig en ik weet niet of ik dit allemaal wel onthouden kan en of wil. Pfffffffffffffffft. Begrijp ik het goed? Door/home te backuppen neem je alle programma's die je hebt aangevinkt (en dus geïnstalleerd hebt) mee met hun eigenschappen die daarbij horen? En kun je TIJDENS de nieuwe installatie bij voegen?
Doei, Dump.
Hoi Dump,

Een kleine correctie.
Het is iets anders dan je nu begrijpt.

Ik heb een aparte partitie voor mijn /home
Als ik een nieuwe installatie doe, dan installeer ik die op /root
Mijn /home blijft dan staan - alleen moet ik bij installatie wel aangeven, dat die partitie weer als /home gebruikt moet worden. Op die manier herkent de nieuwe versie die partitie weer als /home.

In /home staan niet de programma's zelf, maar wel de instellingen. Bijvoorbeeld de map van Thunderbird met instellingen en alle mail. Na de nieuwe installatie hoef ik alleen nog maar Thunderbird als standaard-mailclient aan te vinken en ik kan weer verder mailen - alle mail en instellingen zijn behouden.
Sommige software is niet standaard geinstalleerd. Dit moet je dan dus nog wel doen. Maar dat is een kwestie van mijn programma-lijstje afwerken in Synaptic, toepassen en alle progjes worden geinstalleerd. Dit duurt voor de meeste normale gebruikers echt maar 5 tot 10 minuten - als je echt heel veel software gebruikt, zal het misschien iets langer duren. Na installatie heb ik automatisch mijn oude instellingen terug, want die stonden nog in /home.

Alles bij elkaar ben ik een 40 minuten bezig.

Ben ik nu iets duidelijker?

En ik ben ook vanaf 0 begonnen - ik weet dat het in het begin niet meevalt. Linux is zo anders, je moet zoveel wennen en toch ook wel een beetje kennis opdoen - in de eerste paar maanden vooral, komt er een heleboel op je af.
Geeft niks. Dit forum is daar juist voor - ik heb hier al heel wat uurtjes hulp gekregen - en nog steeds maak ik er gebruik van.

Neem geen genoegen met onduidelijke verhalen. Als het niet helder is, leggen we het gerust nog eens uit ;-)

Veel plezier met Ubuntu en succes met de upgrade - of verse installatie.

Offline Dump

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/06, 15:33:04 »
Om een partitie te maken op mijn huidige schijf was  en is bij mij nog niet aan de orde. Je moet wel zo heel anders denken dan voorheen. Maar ik ga er van uit dat ik ook de gehele /home naar een dvd zou kunnen branden en die dan later weer over de nieuwe/home heen zou kunnen zetten. Of is dat te  veel w XP denken?
Doei, Dump.

« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/06, 15:40:21 »
Dat kan ook, Dump.
Mijn backup staat ook op DVD - werkt hier uitstekend :-)

Het enige waar je tegenaan kunt lopen, is dat je /home te groot is voor een DVD. In dat geval heb je meerdere schijfjes nodig.

Wat je dan het best doet (misschien is dat ook wat je bedoelt):
- op de DVD de inhoud van je /home schrijven
- na upgrade/installatie ga je die inhoud gewoon kopieren in de nieuwe /home.
- klaar :-)

Offline Dump

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2008/04/06, 15:45:47 »
Jaja, we komen dichterbij. hahaha.
Schrijf ik de gehele map ---  /home ---  EN alles wat daarin zit naar de DVD
of schrijf ik alles wat In de map /home zit naar de DVD.
En ja, uiteraard word dan de gehele map /home overschreven zoals in het eerste geval of alles wat in de /home map zit wordt overschreven zoals in het tweede geval.
Doei, Dump.

« Reactie #12 Gepost op: 2008/04/06, 16:24:12 »
Ik zou alleen de inhoud van /home/gebruikersnaam nemen. Dat is minder complex. Want wanneer je bijvoorbeeld je oude bebruikersnaam zat bent en je gaat over op een nieuwe, dan klopt je oude /home niet meer..... Dat is dan wel weer op te lossen, maar beter is natuurlijk voorkomen :-)

Ik brand mijn backup met K3b (te installeren via Synaptic). Dan is het meteen duidelijk of het op de DVD zal passen of niet.

Wanneer ik K3b opstart, krijg ik een startscherm, waarin k een taak kan kiezen. Ik kies dan voor "data-DVD" natuurlijk.
In de taakbalk "project - add files"
Aldaar op HOME klikken. Je bent nu in je persoonlijke map.
F8 laat ook alle verborgen mappen zien. Dat wil je ook, want dat zijn de instellingen :-)
Klik nu 1x op een bestand in het venster (niet een map, want die opent hij meteen en dat wil je niet).
Nu CTRL+A, zodat alles geselecteerd wordt.
Bevestigen met "openen".

Het kan zijn, dat je een melding krijgt, waarin gevraagd wordt of je bepaalde "symbolische links" wilt volgen (follow) of gewoon toe wilt voegen (add). Kies dan voor de optie "always add symbolic links".
*Kies niet voor "follow", want dan gaat hij enorm veel bestanden uit andere mappen meekopieren :S*

Goed.
Wanneer het op de dvd past (die heb je dan al in de lade!), blijft de gekleurde balk onderaan je scherm groen. Als hij in het rode gebied komt, dan is het teveel.

Ervan uitgaand dat het past:
Ctrl+B zorgt ervoor dat je gaat branden.
Belangrijk:
- bij "speed" selecteer je de *laagst mogelijke snelheid*
- "verify written data" vink ik altijd aan - mocht het niet goed gaan, dan kan ik het nog eens opnieuw doen :-)

Verder alles laten zoals het is en op "burn" drukken.

Kun je hier wat mee?

Succes :-)

p.s.
ik gebruik altijd DVD+rw
Kun je het meerdere malen gebruiken.
Wissen van een RW is niet nodig - dat doet K3b automatisch.

Offline Dump

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2008/04/06, 17:22:07 »
Even op visite. Ik kom er straks (of morgen) op terug. Ik vind dit wel zo belangrijk dat ik het naadje van de kous wil weten. Bedankt tot zover. Lekker duidelijk is het zo.
Doei, Dump.

Offline Roel1963

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2008/04/06, 17:22:19 »
Citaat van: wandarooze
Met de Hardy heb je wel één voordeel het is dit keer een LTS versie , dat wil zeggen hij word drie jaar ondersteund.
Dus je moet drie jaren lang niks meer installeren.
De tussenliggende versies hebben 18 maanden ondersteuning.
Grtz Tom.
In mijn 100% Windows tijd was ik gewend om de C-drive minimaal 3x per jaar geheel schoon te vegen en Windows van scratch af aan te installeren, dat maakte de PC niet zo traag. Mijn data stonden op de D-drive...

Wat dat betreft worden we door Linux aardig verwend ;)

Offline Menno_

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2008/04/06, 18:29:49 »
Hoi Dump, je kan natuurlijk gewoon upgraden naar 8.04. Als dat dan niet goed gaat (waarschijnlijk gaat het gewoon goed, maar daarover later wat meer) kan je altijd nog een schone installatie doen. Maak wel eerst even een backup van je /home voordat gaat upgraden :)

Bij het upgraden krijg je waarschijnlijk wel te maken met kleine probleempjes zoals bijvoorbeeld met virtualbox. De oplossing is dan heel simpel: via synaptic het programma herinstalleren; het staat als geïnstalleerd in de lijst, maar het werkt niet omdat bij de installatie de kernel wordt aangepast. Bij de upgrade is die wijziging mogelijk ongedaan gemaakt. Door opnieuw te installeren wordt de kernel met de module voor virtualbox uitgebreid (je krijgt mogelijk wel wat wizards te zien) en dat is alles.

Er zijn mogelijk ook andere programma's die soortgelijke problemen te zien geven. In ieder geval ruimt de upgrade-procedure naar 8.04 allerlei overbodig geworden software gewoon op. Upgrade is is ook niet helemaal probleemloos, maar de problemen zijn in de meeste gevallen best te overzien...... Zie het zo: als je windows gaat upgraden van XP naar Vista... mag je alle software opnieuw installeren. Dat is bij Ubuntu gelukkig niet het geval.

Ik heb bij de update van 7.04 naar 7.10 na een upgrade uiteindelijk toch een schone installatie moeten doen, omdat mijn draadloos niet lekker werkte. Dat kwam weer omdat ik mijn draadloos op een afwijkende manier in 7.04 had geïnstalleerd, helaas mijn eigen schuld dus. Bij de installatie van 7.10 had ik wat meer kennis en ervaring en heb alles met de standaard-software uit de repositories van ubuntu aan de gang gekregen.

Het enige afwijkende stuk software dat ik heb is nu virtualbox (de gesloten versie, zelf aan de synaptic-bronnen toegevoegd [/etc/apt/sources.list]) en zoals je hiervoor in mijn comment kan lezen is ook uitgerekend dat stuk software dat niet meteen werkte na de upgrade. Overigens werk ik nu al met de Release Candidate van 8.04, maar dat was je al duidelijk neem ik aan. Ik heb geen schone installatie gedaan, maar een upgrade.

Wat ik maar zeggen wil Dump, probeer eerst te upgraden, dat is maar een half uurtje werk (bij een vlotte internetverbinding dan). Een backup van je /home moet je sowieso maken, dus dat kost ook al geen extra tijd. De kans dat die methode goed gaat is nmnm (=imho) én ervaring behoorlijk groot, een beetje vertrouwen mag je best hebben in de programmeurs van Ubuntu

groeten, Menno
6x Ubuntu 10.04 server op VM-Ware // Ubuntu 8.04 server op Dell SC1425

« Reactie #16 Gepost op: 2008/04/06, 18:33:44 »
Citaat van: Roel1963
In mijn 100% Windows tijd was ik gewend om de C-drive minimaal 3x per jaar geheel schoon te vegen en Windows van scratch af aan te installeren, dat maakte de PC niet zo traag. Mijn data stonden op de D-drive...

Wat dat betreft worden we door Linux aardig verwend ;)
Toch vreemd. Ik had daar weinig last van - ik had zo mijn tooltjes om Windows schoon te houden. Niettemin blijft het raar dat ik daar tooltjes voor moest installeren :-)

Linux is inderdaad minder vervuilend. Maar bij het upgraden is het niettemin toch handig om opnieuw te installeren. Af en toe schonnmaak houden kan sowieso geen kwaad ;-)

Aan de andere kant: zolang een systeem goed draait, moet je er vooral niks aan doen.

Offline Menno_

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2008/04/06, 18:34:44 »
Overigens afwijkende software: ik heb ook nog google-earth en een stelletje java-programma's geïnstalleerd en die startten allemaal na de upgrade, zonder dat ik ook maar iets heb hoeven aanpassen :)
6x Ubuntu 10.04 server op VM-Ware // Ubuntu 8.04 server op Dell SC1425

Offline Dump

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2008/04/07, 00:09:42 »
De visite duurde wat langer dan gepland maar nu toch nog maar even lezen voor het slapen gaan. Toch wel benieuwd maar dat begrijpen jullie wel.

K3b snap ik nu wel redelijk want ik werk daar al mee. Ik verwacht daar geen problemen bij maar ik weet dat ik jullie kan raadplegen indien nodig. Ik ga sowieso een data dvd maken van mijn /home en zal d.m.v. een link wel even vragen/laten zien of ik het juiste heb geselecteerd. Beter vragen dan de verkeerde selecteren want anders heeft het geen zin.
Ik ga zeker upgraden maar een schone installatie sluit ik ook niet daarna alsnog uit. Je moet het tenslotte eens gedaan hebben. Ik heb nog niet veel draaien en wat draaid staat allemaal in de synaptic. Ik ga dat in de toekomst ook zo proberen te houden. Dan hoeft er ook nooit iets door mij handmatig te worden geupdate. Wel zo lekker.

Mijn w XP, waar ik overigens gewoon mee door blijf gaan ( 1 1/2 jaar oude kast) blijft soepel draaien. Ik sta bekend als de opruimer en gebruik blindelings zeker 9 schoonmaak programma's. Menigeen vind dat overdreven maar de kast blijft gewoon lekker snel. Toch bevalt de opzet van Ubuntu mij. Het scheelt geld bij de aankoop en de software, mits in de synaptic, blijft gewoon lekker up to date. Waar vind je dat nou.  Alleen wordt ik niet goed van die structuur die ik juist bij windows zo duidelijk vind. Een tweede schijf die aangekoppeld moet worden om te kunnen worden bekeken. Maar goed. De tijd zal het leren. Mijn tweede, ubuntu, computer zie ik als een leer school.
Ik dank jullie hartelijk en ik kom nog terug met mijn link voor de dvd backup.
Doei, Dump.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #19 Gepost op: 2008/04/07, 00:14:00 »
De bestandsstructuur in Linux is heel helder:
http://computertip.googlepages.com/bestandssysteem

Offline Dump

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2008/04/07, 20:17:25 »
Hoi sisosteven. Ik ga er van uit dat het om deze map ---
http://img135.imageshack.us/my.php?image=dump1wu4.png --- Dump, gaat.

En pjotr123, ik ga dit is even rustig lezen.
Bedankt. Doei, Dump.

« Reactie #21 Gepost op: 2008/04/07, 20:52:15 »
Hoi Dump,
Dat is inderdaad je persoonlijke map.
Succes ;-)

« Reactie #22 Gepost op: 2008/04/07, 21:51:44 »
Ik meen dat er ook zaken en instellingen in de /home stonden ??
En ook die kunnen rare dingen veroorzaken in een geheel nieuwe versie omdat daar andere instellingen vereist kunnen zijn.

In wezen hoef je dus allen echt persoonlijke zaken te bewaren, incl favorieten van je browser ed.

De rest zou theoretisch ook gewist kunnen worden voordat je Ubuntu opnieuw installeerd.

Wat nog altijd de makkelijkste methoden is om alle proggies terug te krijgen die je al had geinstalleerd is de volgende.

Zorg ervoor (op voorhand) dat alle sources aanstaan in je sources.list

Vervolgens gaan we een tekst file maken die we goed moeten bewaren.
sudo dpkg --get-selections | grep '[[:space:]]install$'| awk '{print $1}' > geinstalleerdepakkettenzekerder en uitgebreider is:
[code]sudo dpkg –get-selections | perl -e ‘@lines = ;foreach(@lines){ $_ =~ m/(^[a-z,A-Z,0-9,-_]+)\s+.*/;print “$1\n
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

« Reactie #23 Gepost op: 2008/04/07, 22:13:25 »
Gandyman,
Bedankt man, dit is nieuw voor mij. Ik ga dat zeker doen.

Het lost echter één ding niet op (toch?), namelijk dat ik dan voor al mijn geinstalleerde software de instellingen weer opnieuw naar mijn voorkeuren moet zetten. En dat is nu net een heel arbeidsintensief karwei.....

Ten tweede denk ik, dat ik ook een hoop software heb geinstalleerd (bijv. enkele weken geleden), die ik verder nooit meer gebruik, maar die nog wel geinstalleerd zijn. Het lijkt me bij een nieuwe Ubuntu-versie een goed moment, om weer helemaal schoon te beginnen, met slechts de software die ik ook echt gebruik. Maar misschien is dat een kwestie van persoonlijke voorkeur.

Wanneer mijn huidige instellingen gaan conflicteren met de nieuwe versie van de software, is het vrij snel opgelost toch? Ik verwijder de betreffende map met instellingen voor die software en installeer de software opnieuw (als het goed is, krijg ik dan een nieuwe map met instellingen).

Dit even om een nuance te zetten bij je verhaal.

« Reactie #24 Gepost op: 2008/04/07, 23:25:45 »
Ditzelfde geld indien je de komplete /home gaat gebruiken in een nieuwe installatie van de volgende versie van Ubuntu.

Maar die tekst file is lekker makkelijk door te spitten en dan haal je weg wat je de volgende keer niet terug wilt zien.

Juist omdat je het doet in terminal de proggies vanzelf gaan vragen (tijdens de install) wat je wilt en hoe je het wilt.

Omdat je geen y opties meegeeft.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D