Ik had vorig jaar sept/oktober een beetje dezelfde ervaring als jij: ik had net een mooie nieuwe laptop gekocht met alles erop en eraan. Dat was dus zo'n 6 weken voor de release van Ubuntu 7.10. De voorganger (7.04) herkende mijn draadloze netwerkkaart niet, dus toen heb ik allerlei alternatieven geprobeerd zoals 7.10 béta, andere distro's, enz.
De béta van Gutsy kreeg ik toen niet draaiend omdat mijn harde schijf niet werd herkend: dan wordt het dus heel moeilijk om Ubuntu te installeren, vooral als het je eerste ervaring met Linux is. Ik heb toen maar gewoon gewacht en de uiteindelijk versie van Gutsy geprobeerd: tot mijn grote verbazing werkte *alles* out-of-the-box.
Jouw ervaring is iets anders, aangezien een installatie wél mogelijk is, maar het probleem is toch hetzelfde: je bent door geavanceerde hardware aangewezen op de béta versie die nog niet klaar is. Hierdoor loop je gewoon tegen allerlei problemen aan die je anders niet zou ervaren.
Het zou volgens mij best kunnen dat een hoop van je problemen al zijn verholpen als de uiteindelijke versie uitkomt. Vooral WLAN is altijd een hot-topic in de ontwikkel-wereld. ik zou dus in ieder geval nog 17 wachten.
De andere problemen zijn misschien ook wel op te lossen met wat gesleutel. Ik zit zelf ook nog wel met een paar dingetjes die niet helemaal lekker werken: zo heb ik wel een werkende interne webcam, maar de interne microfoon werkt niet. Slaapstand doet het ook niet goed, maar ik heb gehoord dat hier aan gewerkt wordt en dat het beter zou zijn in 8.04.
Succes (en geduld),
Hendrik