Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Formule van OOo Speadsheets  (gelezen 971 keer)

Offline nor

• Lid
Formule van OOo Speadsheets
« Gepost op: 2008/03/30, 18:15:39 »
Hallo iedereen,

Onlangs heb ik het motorrijbewijs gehaald, en nu mag ik rijden. Het leek me wel leuk om aantal km, brandstofprijs en aantal km per liter bij te houden :)

Dus ik ging aan de slag met OpenOffice.org Spreadsheets. Het wordt automatisch uitgerekend, nadat je paar gegevens ingevuld heb.

Het probleem onstaat echter als ik de formule voor elke rijen wil toepassen. Dan krijg ik een #DIV/0! in cel te zien. Wat ik fout heb gedaan, weet ik niet. Het ligt misschien aan de forumule. Als je niks invul, dan krijg je nulwaarde te zien, en dat is niet bedoeling.

Om beter te begrijpen kunnen jullie deze bestand downloaden.

Als jullie nog beter methode hebben, dan hoor ik het graag.

Hopelijk kunnen jullie me helpen.

Alvast bedankt, nor

Offline Tukcedo

• Lid
    • http://www.tukcedo.nl
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/30, 18:52:35 »
Hi Nor,

Allereerst gefeliciteerd van een mede-motorrat (Yamaha FJR1300)! Helaas kan ik momenteel niet naar je spreadsheet kijken want ik zit op een wat oudere bak met OO 1.x en die kan ods nog niet lezen.

Echter in het algemeen kun je stellen dat de opzet van je kolommen niet correct is als-ie door NUL (of een niet bestaande waarde) wil delen. Wat je kunt doen is de "lelijke" berekeningen doen op een achterliggend blad, waar je bijv. in dat soort kolommen een 1 neer zet, en dan de resultaten in wat fraaier formaat op het 1e blad zetten.
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Offline tap

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/30, 18:53:10 »
Hoi,

Hij geeft geen oplossing of de oplossing die hij geeft, omdat in E5 en F5 niks staat, dus dan kan hij ook geen deling maken.

Offline nor

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/30, 20:20:07 »
@tukcedo

Dank je wel. Ik bezit zelf een Suzuki V-strom DL650.

Wat over jouw oplossing betreft, lijkt me te ingewikkeld. Dan moet ik elke keer werkblad wisselen.

@tap

Als ik in E5 en F5 niks invul, dan hoeft hij ook niet te weergeven, toch? Een papier met rare tekens uitprinten, lijkt me ook niet fijn.

Hoe kopieren jullie de formule bij elke rijen? Als ik een nieuwe waarde wil invullen, moet ik dan elke keer nieuwe rij toevoegen, en vervolgens formule kopieren. Het is niet zo hanidg, vind ik.

Weten jullie misschien nog een manier wat het makklijker werkt :)

Offline vilamar

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/30, 20:42:41 »
Mogelijkheid 1
Kijk even in help naar de functie =ALS()
Dit kan je dan nog combineren met bijvoorbeeld =EN() en =(OF) indien je wenst

=ALS(D5=0;"";F5/E5)

Deze formule zegt:
D5=0 >>> als in de cel D5 niets staat
"" >>> dan gebeurt er niets en wordt er geen resultaat weergegeven
F5/E5 >>> als er in D5 wel iets staat dan wordt het resultaat weergeven

Een tweede mogelijkheid is "voorwaardelijke opmaak"
Je kan deze zo instellen dat als "#DIV/0 "in een cel staat de tekstkleur wit moet zijn, en je het dus niet ziet.

Marc

« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/30, 20:43:31 »
Tap heeft gelijk, delen door nul is flauwekul. (Van een oude wiskundeleraar)
Ofwel niets ingevuld in een cel =0. Als je op een cel staat verschijnt er een rechthoek om de cel en rechts onder een vierkantje klik hierop met je linker muisknop houdt je knop ingedrukt en sleep hem naar beneden zoveel cellen als je wilt. Loslaten en de formule is gekopieerd.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline nor

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/30, 21:46:54 »
Ja, het is me geluk met behulp van voorwaardelijke opmaak. Blijkbaar is "#DIV/0 " gelijk aan nulwaarde.

Als jullie mijn verbeterde bestand willen bekijken, kunnen jullie hier downloaden.

Alleen moet ik nog even uitzoeken hoe je gemiddeld waarde kunt berekenen. Voorlopig hebben jullie me goed geholpen :) Hartelijke bedankt!

« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/30, 22:06:52 »
=GEMIDDELDE(B4:B10) bijvoorbeeld, dit kan je in een willikeurige cel typen. Of je kiest meerdere cellen willekeurig =GEMIDDELDE(B4;C4;B5;C5;D4;D5) moet je elke keer wel de punt komma aangeven als je een cel hebt geselecteerd.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/30, 22:37:19 »
Als je de naam van de functie niet weet dan kun je beter via het menu werken: Invoegen - Functie - en dan kies je maar uit de lijst, de rest wijst zich wel vanzelf.
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website https://jefdamen.wordpress.com/ubuntu/
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience