Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Onverklaarbare freezes  (gelezen 1169 keer)

NLS

• Gast
Onverklaarbare freezes
« Gepost op: 2008/03/29, 23:18:55 »
Ik heb in januari een nieuwe PC in elkaar gezet, en heb daar Gutsy op gezet. Nou ben ik erg enthousiast over Ubuntu, maar ik heb last van onverklaarbare freezes, waarna de enige optie is hem ruw te resetten. Ook als hij in sleep mode staat wil hij vaak niet meer van zijn zwarte beeld af. Dit werd steeds erger na verloop van tijd. Dus heb ik een verse installatie gedaan, het leek weer minder. Nu na 1, 2 weken gebeurd het weer. Wat kan er aan de hand zijn? Het hele idee was een PC te hebben die gigantisch stabiel zou zijn, geen windows meer, en nu begin ik zowaar te geloven dat niet voor Apple kiezen een fatale fout was. Kan iemand me helpen? Kan het een hardware fout zijn? Hij werkt nu dus perfect en snel, en dat kan op elk moment weer afgelopen zijn, waardoor ik de neiging krijg mijn investering letterlijk door het raam te gooien. Ik maak gebruik van de 64-bit versie.
Bij voorbaat dank, Niels.

Mijn hardware is,
P5K asus moederbord, intel q6600 cpu, 4 gig werkgeheugen, nvidia gt8600. Er hangt een externe HD aan en ik heb een draadloze desktop set.

Speedboy

• Gast
Onverklaarbare freezes
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/29, 23:34:51 »
Citaat van: NLS
Ik heb in januari een nieuwe PC in elkaar gezet, en heb daar Gutsy op gezet. Nou ben ik erg enthousiast over Ubuntu, maar ik heb last van onverklaarbare freezes, waarna de enige optie is hem ruw te resetten. Ook als hij in sleep mode staat wil hij vaak niet meer van zijn zwarte beeld af. Dit werd steeds erger na verloop van tijd. Dus heb ik een verse installatie gedaan, het leek weer minder. Nu na 1, 2 weken gebeurd het weer. Wat kan er aan de hand zijn? Het hele idee was een PC te hebben die gigantisch stabiel zou zijn, geen windows meer, en nu begin ik zowaar te geloven dat niet voor Apple kiezen een fatale fout was. Kan iemand me helpen? Kan het een hardware fout zijn? Hij werkt nu dus perfect en snel, en dat kan op elk moment weer afgelopen zijn, waardoor ik de neiging krijg mijn investering letterlijk door het raam te gooien. Ik maak gebruik van de 64-bit versie.
Bij voorbaat dank, Niels.

Mijn hardware is,
P5K asus moederbord, intel q6600 cpu, 4 gig werkgeheugen, nvidia gt8600. Er hangt een externe HD aan en ik heb een draadloze desktop set.
Het kan ook een hardwareprobleem zijn!  Slechte of defecte voeding, koelingprobleem, ... , steken alle kabels wel goed vast?

Onverklaarbare freezes
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/30, 11:03:25 »
wanneer loopt de pc vast?
Is dat altijd op hetzelfde moment? In een bepaalde applicatie? Na een bepaalde tijd?

Hier de ervaring dat Ubuntu juist wel heel stabiel is. De laptop van mijn vrouw draait al vanaf 6.06 (nu 7.10) zonder 1 vastloper perfect op Linux. Mijn PC draait vanaf de installatie van 7.10 ook perfect. (AMD X2 4000+, 2 GB, NVDIA 8400 GS, 2 gb Ram, 160 gb HDD met en 64 bits Ubuntu OS)

Offline ORbit

• Lid
    • http://www.mansolein.com
Onverklaarbare freezes
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/30, 11:07:53 »
nu ben ik zelf geen expert in linux maar ik meen een keer gezien te hebben dat een externe harddisk via firewire voor instabiliteit kan zorgen, zoek daar eens naar.

succes

Offline tabasco

• Lid
Onverklaarbare freezes
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/30, 11:10:39 »
Het is volgens mij een allom bekende bug dat hibernate/sleep niet altijd even goed werkt. Dit zou misschien de oorzaak kunnen zijn. (System - Administration - Power Management)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Onverklaarbare freezes
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/30, 12:05:57 »
Citaat van: tabasco
Het is volgens mij een allom bekende bug dat hibernate/sleep niet altijd even goed werkt. Dit zou misschien de oorzaak kunnen zijn. (System - Administration - Power Management)
Juist. Indien Pauzestand en Slaapstand bij jouw harde waar slecht werken, schakel ze dan liever uit:
http://computertip.googlepages.com/enkelebekendefouteninubuntu

(punt 3).

Overigens is mijn ervaring, dat de bèta van Ubuntu 8.04 wel goed de slaap- en pauzestand toepast op mijn bureaucomputer met Intel moederbord. Maar niet op mijn laptop.

NLS

• Gast
Onverklaarbare freezes
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/30, 13:14:08 »
Okee, dan ga ik beginnen met het uitzetten van die functie. Ik stap bij de nieuwe release ook zeker over, dus dan zou dat uit de wereld zijn. Maar dat hij bevriest, en de muis niet meer kan bewegen, niet reageert op toetsencombinaties blijft natuurlijk vreemd. Ik kan niet vaststellen wanneer hij bevriest, het lijkt volkomen willekeurig als het gebeurd.

Dat deze dingen gebeuren als de externe harde schijf eraan hangt, dat zou kunnen, maar daar ga ik vanaf nu extra op letten. Die werkt niet via firewire, maar USB overigens.

Ik heb er een 400w voeding inzitten, en verder weinig extra belastende dingen. Zou toch OK moeten zijn. Hoe het staat met de temperatuur weet ik niet. Is er een diagnostische tool waarmee ik dit zou kunnen checken?

Bedankt voor de tips alvast!