Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tips: maken van backups  (gelezen 1378 keer)

Offline Math.

• Lid
Tips: maken van backups
« Gepost op: 2008/03/25, 12:35:53 »
Sinds een tijdje draai ik weer een multibootsysteem met windows naast Ubuntu. Nu maakte ik voorheen altijd een backup van een windowsinstallatie met Norton Ghost in het geval m'n windows weer dichtgeslipt was of wanneer er programma's moeilijk begonnen te doen. Dit ging normaal met twee opstartdiskette's, maar daar ik geen diskettestation meer heb en eigenlijk een alternatief zoek voor Norton Ghost vroeg ik mij af hoe dit het handigst te doen.

Ik heb al eens Ghost voor Linux geprobeerd, maar durfde er toen der tijd niet veel mee te doen en was bang dat ik fouten zou gaan maken. Maar wat ik me eigenlijk afvraag is, werkt het bijv. ook als ik mijn windowspartitie in Linux mount en vervolgens een tarball van de gehele inhoud van deze directory maak?
Zeg maar als voorbeeld:
#mount /dev/hda1 /media/windows
#cd /media/windows
#tar -cvf winbackup.tar /home/gebruiker
En dat ik dan later mijn windowspartitie leeg kan halen en mijn tarball weer op deze partitie kan uitpakken?
Werkt deze methode, of zijn er wellicht handigere/betere methodes? Heeft iemand hier ervaring mee?

Alle tips zijn van harte welkom!

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/25, 12:38:08 »
Dit werkt waarschijnlijk wel, behalve voor de bootloader van Windows. die neem je op deze manier niet mee in je backups.

tawantsai

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/20, 19:18:33 »
Je kan eens ingeven in google systeemrescuecd en dan ga je een zeer goed programma vinden ter vervanging van ghost. Dit werkt voor zowel XP als voor linux.

Offline BlackBurn

• Lid
    • http://www.robmaas.eu
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/20, 20:32:06 »
Wat je ook zou kunnen gebruiken is Partimage, hetzelfde idee als Ghost, heb het nog niet zelf geprobeerd, wel zeer binnenkort van plan. Is heel veel over te vinden en doet eigenlijk precies wat jij vraagt.

http://www.partimage.org
Live to win, dare to lose
http://www.robmaas.eu

Offline ivo

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/20, 21:24:45 »
partimage komt mee met de sysrescuecd.

www.sysresccd.org
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline woteb

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/21, 07:14:07 »
Beter gezegd: Ik draai bijna dagelijks Partimage vanaf de Systemrescue CD. Een geweldig hulpmiddel.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline ivo

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/21, 09:16:54 »
Citaat van: woteb
Beter gezegd: Ik draai bijna dagelijks Partimage vanaf de Systemrescue CD. Een geweldig hulpmiddel.
Restart je dan elke keer je systeem vanaf de CD en daarna weer normaal van de HD of heb je een andere truuk?
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline woteb

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/21, 10:41:05 »
Ik start mijn laptop op vanaf de SR-CD en maak de image (of zet die terug). Daarna herstart ik de laptop weer zonder de SR-CD.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)