Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: verwijderen  (gelezen 6842 keer)

urbain

• Gast
verwijderen
« Gepost op: 2006/07/29, 18:01:45 »
Beste helpers.

Onlangs heb ik een poging ondernomen om kubuntu te installeren,en dit met een live cd rom die werdt meegegeven met het tijdschrift pcm.
Nu heb ik de installatie uitgevoerd met een partitie,dus op mijn C schijf staat dus en windows XP home en kubuntu.
Wat ik niet begrijp is dat ik die partitie nergens kan zien,als ik op de C schijf rechts klik om te kijken wat er is gebeurd (partitie met kubuntu) dan zie ik alleen maar Windows XP staan en niet kubuntu.
Ook kan ik in de map software niets vinden over kubuntu.
De vraag is hoe verwijder ik die ???
Ik vraag dit omdat ik ergens heb gelezen dat de live cd niet geschikt is om te installeren.
Heb het bios al terug gezet voor het opstarten met xp maar nog heb ik twee keuzes en dat is nog altijd in de eerste plaats kubuntu en in de tweede plaats windows XP.
Wat ik ook zie tijdens het opstarten is dat er tweemaal restore staat en tweemaal kubuntu.
Wie kan mij helpen om die partitie te verwijderen en een tip geven om een goede installatie uit te voeren.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: 2006/07/29, 18:51:59 »
Citaat van: urbain
Onlangs heb ik een poging ondernomen om kubuntu te installeren,en dit met een live cd rom die werdt meegegeven met het tijdschrift pcm.
Waar de CD vandaan komt maakt niet uit, het belangrijkste is, dat je kunt installeren :lol:
Nu heb ik de installatie uitgevoerd met een partitie,dus op mijn C schijf staat dus en windows XP home en kubuntu.
Wat ik niet begrijp is dat ik die partitie nergens kan zien,als ik op de C schijf rechts klik om te kijken wat er is gebeurd (partitie met kubuntu) dan zie ik alleen maar Windows XP staan en niet kubuntu.
Een tekort koming van MS, onder windows kan je niet zonder meer een Linux partitie lezen/herkennen, je kunt wel zien, dat je HD "kleiner" is geworden ?
Ik vraag dit omdat ik ergens heb gelezen dat de live cd niet geschikt is om te installeren.
Wil je heel Ubuntu verwijderen, of zoek je waar het staat ?
Dit, omdat je Ubuintu niet kunt vinden onder windows, nogmaal, windows kan de partitie niet lezen.
Heb het bios al terug gezet voor het opstarten met xp maar nog heb ik twee keuzes en dat is nog altijd in de eerste plaats kubuntu en in de tweede plaats windows XP.
Wat ik ook zie tijdens het opstarten is dat er tweemaal restore staat en tweemaal kubuntu.
Dat zijn waarschijnlijk  ook 2 verschillende kernels (let op de cijfers die erbij staan).
Wat je kunt doen, onder Ubuntu is de opstartfile van Grub aanpassen.
Open een terminal en type:
gksudo gedit /boot/grub/menu.lst
Zoek dan het stukje waar windows gestart kan worden en verplaats dit naar het stuk waar de voorbeelden staan.
Windows is dan altijd de default optie.
Wie kan mij helpen om die partitie te verwijderen en een tip geven om een goede installatie uit te voeren.
Volgens mij is de installatie goed, Ubuntu start toch op, of heb ik het niet goed begrepen ?

Graag een reactie van je,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

verwijderen
« Reactie #2 Gepost op: 2006/07/29, 18:56:24 »
Linux partities kan je niet lezen of schrijven in Windows.
Je kan wel zeker zien in Windows.
en je kan ze verwijderen cq opnieuw formateren.
Dit kan met een proggie zoals Maxblast als het een maxtor is of een ander proggie als het een ander merk is.

Je kan ook die partie te lijf gaan met Partition Magic.
Maar je kan het waarschijnlijk ook gewoon in Windows zelf.

Ga naar:
Configuratiescherm> systeembeheer> Computerbeheer en dan kijk je bij Schijfbeheer.
Daar kan je alle partitie's zien.

Maaar ik denk dat je net zo goed ff de nieuwe Ubuntu Dapper Drake 6.06 kan downloaden en dan die in je pc stoppen.
Dan boot je vanaf die die CD en kom je Ubuntu.
Dan installeer je deze opnieuw en dus kan je opnieuw die partitie formateren-indelen etc etc.

Dat je het opstartscherm krijgt komt omdat dit de Grub loader is en die staat waarschijnlijk in je MBR

SCCS

:D

@Ron
hmz ikwas ff opgehouden met een tel.
Je zoeft al net zo snel als Profox btw :)
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
verwijderen
« Reactie #3 Gepost op: 2006/07/29, 19:27:31 »
Beste helpers.

Versie 6.06 (Dapper Drake) toch?
Het is ONMOGELIJK om Ubuntu te installeren op dezelfde partitie als Windows. Je kan Ubuntu installeren op 1 harde schijf, verdeeld over meerdere partities, maar niet op 1 dezelfde partitie! Ubuntu is een ander besturingssysteem dan Windows en daardoor kan je niet rechtstreeks vanuit Windows Ubuntu gebruiken.
Deze vraag begrijp ik niet goed. Welke map software bedoel je? En wat wil je verwijderen?
Als je in Kubuntu zit moet je in het terminalvenster (Konsole bij Kubuntu) eens typen: "sudo fdisk -l" en de uitvoer van dat commando hier plakken als dat kan. De belangrijke dingen zijn de eerste en laatste kolom
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

urbain

• Gast
verwijderen
« Reactie #4 Gepost op: 2006/07/29, 19:53:04 »
bedankt voor jullie info ,het is voor mij wel niet hetgeen ik had verwacht(eenvoudige verwijdering).
Wat er hier staat geschreven is voor mij toch een beetje moeilijk om uit te voeren.
Wat ik wel heb geprobeerd is systeemherstel maar dat werkte dus niet omdat zoals jullie het al hadden verteld windows de partitie niet herkend.
Is er echt geen gemakkelijke manier om dit volledig te verwijderen?
Iets zoals een tooltje of zo .
En waarom krijg ik nog altijd de keuze(ondanks het aanpassen van het bios) tussen ubuntu en windows en waarom eerst kubuntu ?
Nu momenteel kan ik geen gebruik meer maken van het toetsenbord,ik kan mijn wachtwoord niet meer invullen,verder lukt het niet met e-mail en nog vele andere dingen,maar goed ik ben daar opgesprongen zoals ik werk met windows en dat blijkt dus de verkeerde aanpak te zijn.daarom wil ik absoluut het systeem verwijderen en later eens opnieuw beginnen.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
verwijderen
« Reactie #5 Gepost op: 2006/07/29, 20:18:52 »
Dat is simpel:
Boot met de Win-XP CD en kies voor systeem herstel.
type  dan FIXMBR en je systeem zal nergens meer om vragen, maar Ubuntu is dan wel onbereikbaar geworden en zal niet meer starten.
In XP (je had toch XP) kan je via het configuratiescherm je hardeschijf opnieuw partitioneren, wanneer je dat wilt.

Succes,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Firebird

• Gast
verwijderen
« Reactie #6 Gepost op: 2006/07/29, 20:35:26 »
Voor alle duidelijkheid, het is niet 'systeemherstel' dat je nodig hebt maar herstelconsole of iets dergelijks (r0n bedoelt het juist) :). Er zijn geloof ik twee momenten wanneer je op R kan drukken,

urbain

• Gast
verwijderen
« Reactie #7 Gepost op: 2006/07/29, 20:38:01 »
beste ron;bedankt voor de tip ,maar zoals ik het kan lezen is het wel niet echt verwijderd maar alleen onbereikbaar en dat is niet hetgeen ik wilde.
Via configuratie de hd opnieuw partioneren heb ik nog nooit gedaan en ik wil natuurlijk niet dat het systeem van windowsXP verwijderd wordt.
U bedoelde toch dat ik via de partitie kubuntu toch zou kunnen verwijderen of niet ??

urbain

• Gast
verwijderen
« Reactie #8 Gepost op: 2006/07/29, 20:41:13 »
Citaat van: Firebird
Voor alle duidelijkheid, het is niet 'systeemherstel' dat je nodig hebt maar herstelconsole of iets dergelijks (r0n bedoelt het juist) :). Er zijn geloof ik twee momenten wanneer je op R kan drukken,

Firebird

• Gast
verwijderen
« Reactie #9 Gepost op: 2006/07/29, 20:51:22 »
Misschien even een overzicht geven. Je zit met 2 'problemen':

1)

verwijderen
« Reactie #10 Gepost op: 2006/07/29, 21:19:35 »
Citaat van: Firebird

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
verwijderen
« Reactie #11 Gepost op: 2006/07/29, 22:17:46 »
Kubuntu volledig verwijderen:

1. via de XP cd herstelconsole doen en dan "fixmbr" typen
2. herstelconsole afsluiten en computer opnieuw opstarten
- nu is het menu weg
3. windows xp start op
4. gebruik een partitioneerprogramma of dergelijke om de partitie met Kubuntu (linux of ext3, en swap, worden deze dan genoemd) te verwijderen

Maar waarom zou je Kubuntu willen verwijderen :(

Firebird

• Gast
verwijderen
« Reactie #12 Gepost op: 2006/07/29, 22:28:35 »
Wel, oorspronkelijk stond er 'Wie kan mij helpen om die partitie te verwijderen en een tip geven om een goede installatie uit te voeren'. In dat geval hoef je zaken zoals partities verwijderen en de MBR aanpassen natuurlijk niet te doen, maar misschien ff wachten op reactie van urbain :).

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
verwijderen
« Reactie #13 Gepost op: 2006/07/29, 22:30:59 »
Mjah ik vermoed dat de PCM niet zo'n goed/eenvoudig artikel geschreven zal hebben om het systeem fatsoenlijk draaiende te krijgen ;)

edit: hmm, dat artikel wil ik btw wel eens lezen

urbain

• Gast
verwijderen
« Reactie #14 Gepost op: 2006/07/30, 00:38:02 »
Bedankt allen voor de aangeboden hulp.
Ik ga de raad van firebird opvolgen maar ga dit op een ander moment doen,zo'n moment dat ik zeker ben want anders zou het nog eens kunnen tegenvallen.
En ja profox het is geen artikeltje dat pcm utlegt maar het gehele tijdschrift gaat over kubuntu,natuurlijk staan er geen oplossingen voor alle problemen op maar wel staat er wat voor software kubuntu zoal gebruiikt en soms staan er wel enkele configuratie tips bij,maar in het algemeen staat er echt niet bij hoe te werken met kubuntu.
Bijvoorbeeld e-mails ........daar staat veeeeel te weinig info om er fatsoenlijk mee te werken.
Als ik het handboek open dan kom ik ook niet verder,er wordt gesproken over kmail maar dat vind ik dus nergens dus ook geen instellingen,verder geraak ik niet aan de drivers of weet ik veel voor het diskettestation,ook kan ik mijn printer niet gebruiken,films bekijken kan ook al niet,soms muziek beluisteren en foto's bekijken lukt ook wel.
Mijn toesenbord heeft op een gegeven moment de brui aan gegeven zodat ik geen enkel woord meer kan tikken ,en ga zo maar voort.
Daarom wil ik kubuntu er af en misschien heel later zet ik er nog eens een ander beter systeem op.
alleszins bedankt al voor jullie moeite om mij te helpen,u moet weten dat ik maar een leek ben op gebied van linux.
Ik had wel niet gedacht dat het zo moeilijk te verwijderen was(waarom linux dat doet is voor mij een raadsel).

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
verwijderen
« Reactie #15 Gepost op: 2006/07/30, 00:51:32 »
Omdat de meeste mensen linux niet willen verwijderen ;)
Ach, geintje. Een besturingssysteem verwijderen moet altijd op deze manier, of het nu windows of linux is...

verwijderen
« Reactie #16 Gepost op: 2006/07/30, 01:57:19 »
En waarom begin je dan niet met Ubuntu Dapper Drake ??
Dit is echt te vergelijken met Windows en werkt zelfs beter.
mail proggie zitten er standaart in en lijken op outlook expres.
je kan zelfs al contacten van je huidige outloolEx importeren.

Jammer dat je het zo ervaart, want het hoeft helemaal niet zo te zijn.

SCCS

:D

urbain

• Gast
verwijderen
« Reactie #17 Gepost op: 2006/07/30, 02:38:24 »
beste gandyman; kan ik dan ubuntu dapper drake niet overschrijven,dus over kubuntu heen ??
Dan hoef ik kubuntu niet te verwijderen want dan zou ubuntu dapper drake er in de plaats komen te staan.

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
verwijderen
« Reactie #18 Gepost op: 2006/07/30, 03:30:18 »
kubuntu en ubuntu zijn bijna hetzelfde hoor, en als je niet met kubuntu (KDE) kan werken zal dat ook niet veel makkelijker gaan met ubuntu (GNOME) volgens mij :)

nouja, misschien ook weer wel...
maar je moet er w