Merel,
Ik moet eerst zeggen dat ik weinig van je huidige partitieschema begrijp:
- C, D en F snap ik
- M is volgens mij je backup van het systeem
- Dan heb je ook nog E N en O die niet benoemd zijn en een stukje unallocated (!?)
- Waarom heb je geen aparte partitie voor je documenten, maar wel voor je progs?
Vanwege dit voor mij onbegrijpelijke schema beperk ik me alleen tot een algemeen advies:
Manier 1: Via de Ubuntu LiveCD (makkelijkste en meest logische manier)
1. Kies in de installer voor het handmatig aanmaken van partities.
2. Creëer een gedeelte aaneengesloten unallocated ruimte van gewenst formaat. (wis dus een partitie of verklein de grootte van een partitie).
3. Maak een / (root) en /home (home folder) en een SWAP (2xRAM) partitie aan in de gewenste grootte.
4. Installeer Ubuntu.
Manier 2: Via de Gparted LiveCD (eigenlijk een beetje omslachtig, maar uit je voorgaande posts maak ik op dat je er echt op staat dat je de partities vóór het installatieproces al hebt voorbereid):
2. Creëer een gedeelte aaneengesloten unallocated ruimte van gewenst formaat. (wis dus een partitie of verklein de grootte van ene partitie.
2. Maak een / (root) en /home (home folder) en een SWAP (2xRAM) partitie aan in de gewenste grootte.
3. Start opnieuw op, maar dan met de Ubuntu LiveCD.
4. Kies tijdens het installatieproces weer voor het handmatig indelen: je kunt nu de aangemaakte partities selecteren.
Aan de hand van mijn persoonlijke ervaring vind ik dat de Gparted LiveCD iets beter werkt dan de partitie-indeler van de Ubuntu LiveCD. De laatste keer gaf de partitie-indeler van de Ubuntu LiveCD een paar keer achter elkaar een foutmelding, terwijl ik geen probleem had met de Gparted LiveCD. Misschien was dit een heel persoonlijke ervaring...... In ieder geval zou dit een argument kunnen zijn om manier 2 te adviseren.
In ieder geval: GEBRUIK NIET PARTITION MAGIC! Gebruik gewoon een Linux applicatie om een Linux bestandsysteem aan te maken! Als je met Open Source Software wilt beginnen moet je er wel een beetje vertrouwen in hebben: anders blijf je de hele tijd teruggrijpen naar Windows

!
Succes,
Hendrik
Oh ja, hier is de Gparted LiveCD te downloaden:
http://gparted-livecd.tuxfamily.org/