Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu wil niks installeren  (gelezen 630 keer)

Jeffrey93

• Gast
Ubuntu wil niks installeren
« Gepost op: 2008/03/23, 22:57:45 »
hallo,

als ik bijv. skype wil installeren doet die dat in een package installer.Alleen er staat onder in een schermpje wel package installeren. Maar er gebeurd niks en na 4 uur staat er nog, en bij add-remove software komt er ook een error te staan. Doe ik iets fout [ik ben een beginnende linux gebruiker] Hoe kan ik normaal software installeren

Offline joop905

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/23, 23:06:17 »
welkom kijk hier eens naar  http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/gebruik/softwareinstalleren/#head-6ca0a22c6649113fe233cbcfced66592e99263b5
Synaptic is het grafische pakketbeheer van Ubuntu. In dit programma zijn alle mogelijke programma's geordend die uw versie van Ubuntu zeker ondersteunt (en die over het algemeen stabiel zijn). Synaptic is te vinden onder Systeem > Beheer > Synaptic Pakketbeheer. Omdat er rechten van de beheerder nodig zijn om iets te kunnen installeren wordt u gevraagd om uw wachtwoord wanneer u Synaptic start.

Jeffrey93

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/23, 23:12:39 »
Synaptic doet het juist niet dan geeft het deze error aan;

E: dpkg was interrupted, you must manually run 'dpkg --configure -a' to correct the problem.
E: _cache->open() failed, please report.

« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/24, 00:07:04 »
Er was laatst een update die dit probleem bij enkele mensen veroorzaakte. Ik heb het hier opgelost door op te starten in recovery mode, en daar dit in te vullen: dpkg --configure -a
Even wachten, en dan herstarten (typ: reboot)
Je kan in recovery mode komen door tijdens het opstarten op esc te drukken, zodat je in een keuze menu komt. Hier staat recovery mode tussen. Heb je een dual boot, dan staat hij al in het menu.

aanvulling: recovery mode start je systeem gewoon op, met 2 belangrijke verschillen. Je bent ingesteld als "root", je kan dus alles aanpassen. 2e verschil is dat de grafische schil niet opstart, je komt in een soort dos command-line systeem.

edit: dpkg --configure -a kan je ook in het terminalvenster invoeren, maar 2 computers hier liepen daarop vast.
Op de chat te vinden als debiantux