Hallo,
Ik type vaak in zowel in het Engels als in het Nederlands (niet tegelijk natuurlijk).
Aangezien je in het Nederlands nog al eens een trema of een accent wilt gebruiken is de US int. with dead keys de makkelijkste oplossing. In Windows werkt dit perfect:
[' en e] wordt é, [SCHIFT + ' + o] wordt ö, enz dit werkt in Ubuntu ook prima. ECHTER:
[' en s] wordt 's, maar in Ubuntu wordt dat ś -> Dit ben ik nog nooit tegengekomen in een woord! De Windows methode is toch echt handiger, denk maar aan programma's (NL) en John's car (EN)...... Wat nog vervelender is, is het volgende:
[' en t] wordt 't, maar in Ubuntu komt er helemaal niks te staan! Dit leidt echt tot hilarische momenten in het Engels, denk hier maar eens aan:
WINDOWS: I can't make it to the meeting
UBUNTU: I can make it to the meeting
Uiteraard kan ik met Ubuntu alle tekens wel typen (d.m.v. een extra spatie), maar het werkt niet zoals ik gewend ben en bovendien werkt het gewoon minder handig! Voor mensen zoals ik, die met een Dual boot systeem werken, is dit echt best lastig: ik moet al mijn getypte werk tweemaal checken, vooral vanwege het laatste voorbeeld dat niet in de spellingscontrole wordt opgemerkt!
Is het mogelijk om deze instellingen te wijzigen?
Misschien is dit ook een punt ter verbetering voor de standaardinstellingen. Voor mensen die net overgaan vanuit Windows zou het toch handig zijn als het toetsenbord hetzelfde werkt.
Groetjes,
Hendrik